DSG lådan till VW Golf R (och GTI m.m)

Crawlix
13 augusti 2012 · 73 Inlägg

Tjenare!

Har hört olika saker ang. DSG lådan och vad för vrid den klarar av utan att den rasar i stort sett efter 1000mil.. hmm
Vissa säger att DSG lådan har "gränsen" rätt nära original vridet (ex Golf R på 350Nm).
Självklart vet jag att om man ökar vridet och hästar på en bil så är det självklart att kopplingar och lådor utsätts för mycket mer ansträngningar än normalt. wink

Men min fråga är: Hur mycket mer vrid/hästar tror ni att man kan trimma upp Golf GTI/35/Golf R till utan att koppling/lådor ska rasa såfort man kör en Launch Control?

Tacksam för svar! cool

Kroniskt tung högerfot :/
cheffer
14 augusti 2012 · 1 422 Inlägg

Den 6 eller 7 växlade? Den 6 växlade ska vara safe till runt 380nm har jag för mig och den 7 växlade ska vara lite klenare och man brukar säga att gränsen är vid 350nm för den. Ganska klena lådor. Visst, de tål mer men hur länge? Speciellt om man ska använda LC och har bra däck så ger de upp rätt fort med mycket effekt. Manuellt rekommenderas om det ska trimmas eller förstärka lådan, det är dock dyrt.

Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
Crawlix
14 augusti 2012 · 73 Inlägg

Det är den 6 växlade. Okej det är såpass att dom inte klarar så mycket mer utan att man måste uppgradera..
Tacksam för svaret och förklaringen! smile

Kroniskt tung högerfot :/
cheffer
14 augusti 2012 · 1 422 Inlägg

Tyvärr är det ju så.. Men många tuners har momentbegränsare i sina mjukvareuppdateringar så inte vrider blir för högt. Men skulle jag vara du så skulle jag köra original tills garantin gått ut och spara pengar under tiden till en förstärkning av lådan smile Är flera tyska tuners som har det och fler kommer då det är en ganska stor efterfrågan på det efter många rasade dsg lådor med relativt små effekthöjningar, ibland tom med originaleffekt.

Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
Crawlix
14 augusti 2012 · 73 Inlägg

Det där med garantin och spara låter bra tongue Ska fundera på det! Aaa har sett att endel tuners har en rätt låg moment ökning på sina trim, förutom just V-tech som köttar vrid i sina trim tongue
Har inte så stora planer på att trimma bilen alls för tillfället, va mer att man undrade hur allt låg till IFALL man skulle göra det wink
Men det är kul att någon är rätt bra insatt i detta big_smile

Kroniskt tung högerfot :/
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang