Rådfrågning: Lån till första bil (PROBLEM LÖST)

Goffeboy
28 juni 2012 · 31 Inlägg

Saabfan1 skrev:
Jag själv hade försökt hålla mig borta från att låna.
Sitter själv i samma sits. Snart dags för körkort, studerande och inte allt för hög inkomst.
Jag har däremot jobbat ett par somrar, sparat pengarna, och har nyligen köpt min första bil (Saaben).
Sen har jag en liten buffert (Ibland är det bra att skada sig lite) till resten. Och skulle det vara problem så har jag möjlighet att få lite ekonomiskt stöd. Om jag åker på någon större reparation kan det väl bli ett litet hål i kassan, men det är inget problem jag tänker fundera över nu...

Men att låna pengar till en bil när man inte har någon stadig inkomst, och dessutom inte kan få något stöd, känns inte som det smartaste att göra i situationen, nej. Jag hade försökt ha tålamod (Svårt), och väntat. För det känns inte som att man som student är i något direkt behov av en egen bil, även om det kan vara bekvämt och väldigt roligt.

Jag tycker helt enkelt att du ska vänta ett tag, och betala bilen kontant.

Låna är ju inte direkt vad jag vill, men alltså jag har sökt över 30 jobb +20 imorgon, hoppas på något imorgon, jag har stöd från 2 bröder som kan låna ut pengar om något skulle skita sig, och de båda är mekaniker så dom kan hjälpa mig. Dom har även hissar på båda deras arbetsplatser.

Saab, Se Allas Avundsjuka Blickar
Goffeboy
28 juni 2012 · 31 Inlägg

KJensen skrev:
Inkomst på 2350? -600 på abonnemang, -försäkring, vad har du kvar då? 1500 typ? kommer sluta med att när alla utgifter är betalda så kommer du inte ha råd att köra den nått ungefär.

Nae för att äga och köra bil så tkr jag nog man behöver iaf ha in de dubbla varje månad.

Grejjen är att min flickvän är ju med på bilen också, hon kommer också köra den så alla kostnader delas men jag har mer inkomst så jag får betala lite mer på den än henne, (inte mer än rättvist). Men lån blir nog inget bra, men om jag köper den kontant lär ju 1500kr per månad räcka, då jag kanske lägger 500 i bensin och hon 2-300kr. Sedan reparationsdelar har jag en lösning på om de skulle hända något, bröder och sparkonto jag kan låna ifrån om det är kris. Men på sparkontot sparar jag ju till bil så.

Men du tror ändå det inte skulle gå eller? hmm

Saab, Se Allas Avundsjuka Blickar
Isaksson5 Ungdoms Räser
28 juni 2012 · 425 Inlägg

Goffeboy skrev:

KJensen skrev:
Inkomst på 2350? -600 på abonnemang, -försäkring, vad har du kvar då? 1500 typ? kommer sluta med att när alla utgifter är betalda så kommer du inte ha råd att köra den nått ungefär.

Nae för att äga och köra bil så tkr jag nog man behöver iaf ha in de dubbla varje månad.

Grejjen är att min flickvän är ju med på bilen också, hon kommer också köra den så alla kostnader delas men jag har mer inkomst så jag får betala lite mer på den än henne, (inte mer än rättvist). Men lån blir nog inget bra, men om jag köper den kontant lär ju 1500kr per månad räcka, då jag kanske lägger 500 i bensin och hon 2-300kr. Sedan reparationsdelar har jag en lösning på om de skulle hända något, bröder och sparkonto jag kan låna ifrån om det är kris. Men på sparkontot sparar jag ju till bil så.

Men du tror ändå det inte skulle gå eller? hmm

Räkna alltid med marginal. Inte så att du precis klarar dig. för det kommer alltid skita sig i slutet. Då har man tankat för 1300 istället för 800 och måste dra ner på annat osv.

M103
28 juni 2012 · 1 570 Inlägg

Bäst att skaffa ett jobb, gå till en handlare och hämta den bilen man vill ha och betala av på nåt år. LÅNA pengar för att pröjsa cash? Det låter idiotiskt.

Goffeboy
28 juni 2012 · 31 Inlägg

Isaksson5 skrev:

Goffeboy skrev:

KJensen skrev:
Inkomst på 2350? -600 på abonnemang, -försäkring, vad har du kvar då? 1500 typ? kommer sluta med att när alla utgifter är betalda så kommer du inte ha råd att köra den nått ungefär.

Nae för att äga och köra bil så tkr jag nog man behöver iaf ha in de dubbla varje månad.

Grejjen är att min flickvän är ju med på bilen också, hon kommer också köra den så alla kostnader delas men jag har mer inkomst så jag får betala lite mer på den än henne, (inte mer än rättvist). Men lån blir nog inget bra, men om jag köper den kontant lär ju 1500kr per månad räcka, då jag kanske lägger 500 i bensin och hon 2-300kr. Sedan reparationsdelar har jag en lösning på om de skulle hända något, bröder och sparkonto jag kan låna ifrån om det är kris. Men på sparkontot sparar jag ju till bil så.

Men du tror ändå det inte skulle gå eller? hmm

Räkna alltid med marginal. Inte så att du precis klarar dig. för det kommer alltid skita sig i slutet. Då har man tankat för 1300 istället för 800 och måste dra ner på annat osv.

Mjo, men sen kan jag låna svärfars bil, så jag måste inte betala bensin jämnt till min utan kan låna hans bil inga problem. Men jag kan inte låna den på helger med mera för han måste ju kunna ha den. Jag kan även låna av honom möjligtvis om något skulle skita sig. Bäst att räkna med marginal men samtidigt kanske man kan ha en bil, inte åka med den jämnt, kanske ha den avställd några månader, styla lite när man har råd med mera. Så blir inte kostnaderna så stora kanske? Som många påpekat behöver jag ju inte bil speciellt mkt när jag studerar men på sommarlovet t.ex. Kan man inte ha en golf 3, fixa och grejja på höst-vår terminerna, ställa på'n på sommaren, och köra då endast? (Försöker gå igenom alla möjliga lösningar)

Saab, Se Allas Avundsjuka Blickar
Goffeboy
28 juni 2012 · 31 Inlägg

M103 skrev:
Bäst att skaffa ett jobb, gå till en handlare och hämta den bilen man vill ha och betala av på nåt år. LÅNA pengar för att pröjsa cash? Det låter idiotiskt.

Ett alternativ, lånet är ju inte för att pröjsa cash utan till en bil, blir samma sak som att avbetala, då de flesta kör avbetalning med lite ränta. Min bank kanske kan erbjuda lägre ränta än bilhandlaren. Att handla på avbetalning är ju i princip samma sak som att ta ett lån.

Saab, Se Allas Avundsjuka Blickar
Masquerade Aldrig nöjd
28 juni 2012 · 804 Inlägg

Goffeboy skrev:

KJensen skrev:
Inkomst på 2350? -600 på abonnemang, -försäkring, vad har du kvar då? 1500 typ? kommer sluta med att när alla utgifter är betalda så kommer du inte ha råd att köra den nått ungefär.

Nae för att äga och köra bil så tkr jag nog man behöver iaf ha in de dubbla varje månad.

Grejjen är att min flickvän är ju med på bilen också, hon kommer också köra den så alla kostnader delas men jag har mer inkomst så jag får betala lite mer på den än henne, (inte mer än rättvist). Men lån blir nog inget bra, men om jag köper den kontant lär ju 1500kr per månad räcka, då jag kanske lägger 500 i bensin och hon 2-300kr. Sedan reparationsdelar har jag en lösning på om de skulle hända något, bröder och sparkonto jag kan låna ifrån om det är kris. Men på sparkontot sparar jag ju till bil så.

Men du tror ändå det inte skulle gå eller? hmm

Jag skulle inte köpa bil med så små marginaler. Det låter som en väldigt optimistisk beräkning som väldigt lätt går åt skogen vid oväntade problem och liknande, det finns för små marginaler. Personligen hade jag heller inte tyckt att det var värt att lägga alla pengarna på en delad småbil som bjuder på lika mycket körglädje som en medelstor sten bara för att tvingas leva på en hundralapp under resten av månaden.

Livet är för kort för att äga Volvo.
Isaksson5 Ungdoms Räser
28 juni 2012 · 425 Inlägg

Goffeboy skrev:

Isaksson5 skrev:

Goffeboy skrev:

Grejjen är att min flickvän är ju med på bilen också, hon kommer också köra den så alla kostnader delas men jag har mer inkomst så jag får betala lite mer på den än henne, (inte mer än rättvist). Men lån blir nog inget bra, men om jag köper den kontant lär ju 1500kr per månad räcka, då jag kanske lägger 500 i bensin och hon 2-300kr. Sedan reparationsdelar har jag en lösning på om de skulle hända något, bröder och sparkonto jag kan låna ifrån om det är kris. Men på sparkontot sparar jag ju till bil så.

Men du tror ändå det inte skulle gå eller? hmm

Räkna alltid med marginal. Inte så att du precis klarar dig. för det kommer alltid skita sig i slutet. Då har man tankat för 1300 istället för 800 och måste dra ner på annat osv.

Mjo, men sen kan jag låna svärfars bil, så jag måste inte betala bensin jämnt till min utan kan låna hans bil inga problem. Men jag kan inte låna den på helger med mera för han måste ju kunna ha den. Jag kan även låna av honom möjligtvis om något skulle skita sig. Bäst att räkna med marginal men samtidigt kanske man kan ha en bil, inte åka med den jämnt, kanske ha den avställd några månader, styla lite när man har råd med mera. Så blir inte kostnaderna så stora kanske? Som många påpekat behöver jag ju inte bil speciellt mkt när jag studerar men på sommarlovet t.ex. Kan man inte ha en golf 3, fixa och grejja på höst-vår terminerna, ställa på'n på sommaren, och köra då endast? (Försöker gå igenom alla möjliga lösningar)

Allt låter ju väldigt bra. Men man brukar ibland få debitera en viss summa för att ställa på en bil. Att "bara åka till och från skolan" blir oftast att man tar en omväg på 2 mil. (jag sitter i den sitsen ^^). Men om du är stenhård på allt så är det ju värt ett försök. Dock så ska du köpa bilen Kontant. Skulle du få för dig att sälja bilen då får du ju pengar tillbaka och slipper att ha en skuld på flera tusen.

Men du har ju en inkomst på cirkus 3000kr? Lägg undan halva (om det går) så om några månader så har du ju pengar där. Jobb kanske du får och då är det ju bara att köpa dig en räser! smile

ElTacoNacho
28 juni 2012 · 486 Inlägg

Sen får man ju tänka på, även om man inte vill att de ska hända, men OM de skulle ta slut mellan er. Har du fortfarande pengar till den då? smile

Goffeboy
28 juni 2012 · 31 Inlägg

KJensen skrev:
Sen får man ju tänka på, även om man inte vill att de ska hända, men OM de skulle ta slut mellan er. Har du fortfarande pengar till den då? smile

Helt klart en bra tanke, men det kommer nog inte ta slut, vi är verkligen själsfränder, men ändå en viktig tanke som du säger.

Saab, Se Allas Avundsjuka Blickar
Nybergrobin
28 juni 2012 · 2 382 Inlägg

Precis som folket innan sade så ska du absolut inte låna pengar till en bil!  Fixa ett jobb och köp en 740 eller liknande efter en månad....

Hur gör du med cv och personligt brev då? Har du sökt 30 jobb och ska söka 20 till imorn så känns det som om att du enbart kör copy+paste när du söker jobb.  Har själv sökt 6st jobb och fått 4st av dessa och det beror på att jag lägger ner timtal på cv/personligt brev inför VARJE ANSÖKAN. Ett jobb är inte likt ett annat och därför måste man skriva om skiten varje gång.

Ett hett tips är att söka jobb på studentconsulting för dem anställer väldigt många som inte har något imponerande cv smile

Smajly
28 juni 2012 · 3 059 Inlägg

Goffeboy skrev:

gamlingen skrev:
Finns ingen seriös bank som lånar ut pengar till nån utan inkomstl och ja studiebidrag räknas ej som inkomst

Vet att studiebidrag inte räknas som inkomst men oftast går det att lösa med banken, dom vill tjäna pengar vet du.

Pallar inte läsa hela tråden men jag fastnade på detta inlägget och märker att du inte har koll på ekonomiläget i världen.
Nä det går inte att lösa. Inte i dessa tider.

Och skulle du mot förmodan få låna pengar av föräldrarna så kan ju din flickvänn få betala halva summan så kan ni kalla det att ni köper bil tillsammans.. Blir billigare för er båda.

M103 skrev:
LÅNA pengar för att pröjsa cash? Det låter idiotiskt.

Och varför då?? Banken kommer förmodligen ha en bättre ränta/villkor än vad bilhandlaren har.
Att betala varje månad till en bilhandlare med hög ränta eller betala banken med lägre ränta... ja vad skulle man välja..
Oavsett vilket så "lånar" du ju ändå pengarna av bilhandlaren o måste betala varje månad..
Exakt samma sak som att du lånar pengar av banken o måste betala av varje månad..
Som TS skriver är avbetalning i princip samma som ett lån.

Eller du har en genialisk förklaring på varför det är idiotiskt???

Senast redigerat av Smajly (28 juni 2012)

AChr
29 juni 2012 · 336 Inlägg

Som sagt, jag hade väntat. Det finns alldeles för små marginaler. Risken finns ju att det tar slut mellan dig och tjejen, då står du där själv och ska betala alla utgifter (Och så kan det bli bråk om vem som ska ha bilen). Dessutom vet man aldrig med bilar som är lite äldre, med lite otur kan man åka på både det ena och det andra, och det kan sluta med väldiga kostnader för reparationer (Fördel med bekanta mekaniker, men, ja.), kanske så pass mycket att det inte är värt att betala, utan det blir bättre att låta den gå på skroten, och då har man gjort sig en fin ekonomisk förlust. Det är en risk man får ta, eller inte, om man väldigt gärna vill ha en bil, trots sin inte helt solklara ekonomiska situation. Har man tur kan man klara sig fint i flera år, har man otur kanske man knappt kommer hem med bilen innan den går sönder (Fått erfara båda)...

Just turbo power, no real shit.
kannebanne
29 juni 2012 · 2 046 Inlägg

Du säger att din bror är mekaniker och sånt right? Då borde du ju kunna fixxa jobb hos han i mitt tycke?  Ot: Om du inte är allt för lat så spring och leta över allt efter jobb, då får du garanterat minst ett eller två på listan. Och om de ena nu är ett roligt jobb ex laga mat i en kiosk och få lite pengar än ett skit jobb och få mer. Vad hade du valt då?

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.
Goffeboy
29 juni 2012 · 31 Inlägg

kannebanne skrev:
Du säger att din bror är mekaniker och sånt right? Då borde du ju kunna fixxa jobb hos han i mitt tycke?  Ot: Om du inte är allt för lat så spring och leta över allt efter jobb, då får du garanterat minst ett eller två på listan. Och om de ena nu är ett roligt jobb ex laga mat i en kiosk och få lite pengar än ett skit jobb och få mer. Vad hade du valt då?

Tack för tipsen, jo alltså jag hade gärna jobbat hos dom, men de är mekaniker, jag går handel, de vill  ha en erfaren som kan klara sig helt själv där, jag har sökt på mcdonalds och imorgon blir det ett till mcdonalds + 3-4 städfirmor och 10 andra jobb. Har hittils sökt cirka 25-30 sommarjobb. Men jag ska söka som fan! smile

Saab, Se Allas Avundsjuka Blickar
Goffeboy
29 juni 2012 · 31 Inlägg

Saabfan1 skrev:
Som sagt, jag hade väntat. Det finns alldeles för små marginaler. Risken finns ju att det tar slut mellan dig och tjejen, då står du där själv och ska betala alla utgifter (Och så kan det bli bråk om vem som ska ha bilen). Dessutom vet man aldrig med bilar som är lite äldre, med lite otur kan man åka på både det ena och det andra, och det kan sluta med väldiga kostnader för reparationer (Fördel med bekanta mekaniker, men, ja.), kanske så pass mycket att det inte är värt att betala, utan det blir bättre att låta den gå på skroten, och då har man gjort sig en fin ekonomisk förlust. Det är en risk man får ta, eller inte, om man väldigt gärna vill ha en bil, trots sin inte helt solklara ekonomiska situation. Har man tur kan man klara sig fint i flera år, har man otur kanske man knappt kommer hem med bilen innan den går sönder (Fått erfara båda)...

Okej, jag ska nog inte ta den risken, har gjort upp ett sparande system, kommer leva på kanske 2-350kr i månaden i 21 månader om det ska följas men resultatet blir att jag sparat ihop cirka 21000kr efter 21 månader. Utan lån och massa skit smile

Saab, Se Allas Avundsjuka Blickar
Goffeboy
29 juni 2012 · 31 Inlägg

Saabfan1 skrev:
Som sagt, jag hade väntat. Det finns alldeles för små marginaler. Risken finns ju att det tar slut mellan dig och tjejen, då står du där själv och ska betala alla utgifter (Och så kan det bli bråk om vem som ska ha bilen). Dessutom vet man aldrig med bilar som är lite äldre, med lite otur kan man åka på både det ena och det andra, och det kan sluta med väldiga kostnader för reparationer (Fördel med bekanta mekaniker, men, ja.), kanske så pass mycket att det inte är värt att betala, utan det blir bättre att låta den gå på skroten, och då har man gjort sig en fin ekonomisk förlust. Det är en risk man får ta, eller inte, om man väldigt gärna vill ha en bil, trots sin inte helt solklara ekonomiska situation. Har man tur kan man klara sig fint i flera år, har man otur kanske man knappt kommer hem med bilen innan den går sönder (Fått erfara båda)...

Okej, jag ska nog inte ta den risken, har gjort upp ett sparande system, kommer leva på kanske 2-350kr i månaden i 21 månader om det ska följas men resultatet blir att jag sparat ihop cirka 21000kr efter 21 månader. Utan lån och massa skit smile

Saab, Se Allas Avundsjuka Blickar
Busgrabb Rejsa ?
29 juni 2012 · 2 959 Inlägg

Smajly skrev:

Goffeboy skrev:

gamlingen skrev:
Finns ingen seriös bank som lånar ut pengar till nån utan inkomstl och ja studiebidrag räknas ej som inkomst

Vet att studiebidrag inte räknas som inkomst men oftast går det att lösa med banken, dom vill tjäna pengar vet du.

Pallar inte läsa hela tråden men jag fastnade på detta inlägget och märker att du inte har koll på ekonomiläget i världen.
Nä det går inte att lösa. Inte i dessa tider.

Och skulle du mot förmodan få låna pengar av föräldrarna så kan ju din flickvänn få betala halva summan så kan ni kalla det att ni köper bil tillsammans.. Blir billigare för er båda.

M103 skrev:
LÅNA pengar för att pröjsa cash? Det låter idiotiskt.

Och varför då?? Banken kommer förmodligen ha en bättre ränta/villkor än vad bilhandlaren har.
Att betala varje månad till en bilhandlare med hög ränta eller betala banken med lägre ränta... ja vad skulle man välja..
Oavsett vilket så "lånar" du ju ändå pengarna av bilhandlaren o måste betala varje månad..
Exakt samma sak som att du lånar pengar av banken o måste betala av varje månad..
Som TS skriver är avbetalning i princip samma som ett lån.

Eller du har en genialisk förklaring på varför det är idiotiskt???

Du kanske inte vet hur det fungerar?
Man lånar inte av bilhandlaren, dom bara hjälper dig att teckna lånet hos någon av deras banker som dom samanbetar med.
Bilhandlaren får sina pengar direkt av banken och det är inte alls säkert att det är sämre ränta hos dom än att knalla in på banken och ta ett blancolån.

Senast redigerat av Busgrabb (29 juni 2012)

Autotech
BMW 335D (2008)
Sille93
21 augusti 2012 · 90 Inlägg

höll på att dö eller nått , han som inte vet om hans farsa dog eller inte

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang