Allmänna frågor om Nissan Skyline R33 GTST

RampageXT
9 augusti 2012 · 11 Inlägg

Tjena! jag ska förmodligen köpa en nissan skyline, och jag har ringt till folk på Nissan som var väldigt ohjälpsamma, var kan man serva sin skyline i sverige? jag bor i helsingborg så ska hälst vara något inom skåne.

Sen andra frågan, är det dyrare att hålla/köra/reparera och är det svårare att hitta reservdelar till en skyline än gämnförelsevis en Golf GTi?

svar uppskattas och kan inte så mycket om dessa bilarna, så vet ni något värt att veta om dem tveka inte att skriva:)!!


MvH Adde

Japs-Jens
10 augusti 2012 · 1 503 Inlägg

De flesta som äger Skyline servar ju sina bilar själva. Inget svårt om du nu syftar på byte av olja, oljefilter, tändstift och luftfilter. Ett kamremsbyte kräver ju lite mer kunskap. Finns säkert nån vänlig privatperson som kan hjälpa dig med det samt övriga servicemoment om du sponsrar med lite kaffebröd wink

Kika in på www.skyline.se. Där hittar du massor info och begaganade bildelar! Vill man ha billiga prylar kan jag rekommendera Ebay! Tänk bara på att tull+moms tillkommer på priset om du köper från ställen utanför EU.

Senast redigerat av Japs-Jens (10 augusti 2012)

RB25DET, probably the best motorsound in the world!
RampageXT
10 augusti 2012 · 11 Inlägg

Japs-Jens skrev:
De flesta som äger Skyline servar ju sina bilar själva. Inget svårt om du nu syftar på byte av olja, oljefilter, tändstift och luftfilter. Ett kamremsbyte kräver ju lite mer kunskap. Finns säkert nån vänlig privatperson som kan hjälpa dig med det samt övriga servicemoment om du sponsrar med lite kaffebröd wink

Kika in på www.skyline.se. Där hittar du massor info och begaganade bildelar! Vill man ha billiga prylar kan jag rekommendera Ebay! Tänk bara på att tull+moms tillkommer på priset om du köper från ställen utanför EU.

det går väll även att köra in den till en märkes oberoendeverkstad om man vill ha bytt kamrem osv?smile

Japs-Jens
10 augusti 2012 · 1 503 Inlägg

RampageXT skrev:

Japs-Jens skrev:
De flesta som äger Skyline servar ju sina bilar själva. Inget svårt om du nu syftar på byte av olja, oljefilter, tändstift och luftfilter. Ett kamremsbyte kräver ju lite mer kunskap. Finns säkert nån vänlig privatperson som kan hjälpa dig med det samt övriga servicemoment om du sponsrar med lite kaffebröd wink

Kika in på www.skyline.se. Där hittar du massor info och begaganade bildelar! Vill man ha billiga prylar kan jag rekommendera Ebay! Tänk bara på att tull+moms tillkommer på priset om du köper från ställen utanför EU.

det går väll även att köra in den till en märkes oberoendeverkstad om man vill ha bytt kamrem osv?smile

Det går säkert. Dock rekommenderar ja privatpersoner eftersom du kommer undan bra mkt billigare då! Nackdelen är väl att du inte har någon garanti på det utförda jobbet.

RB25DET, probably the best motorsound in the world!
Woojen
14 augusti 2012 · 1 101 Inlägg

Dyrare än en golf GTI blir det nog, men för att folk ska kunna hjälpa dig på bästa sätt hade det varit enklare att du beskriver lite på vilket sätt bilen ska brukas smile, typ ska de trimmas eller endast en liten "BPU" osv osv

Det omöjliga tar bara lite längre tid att utföra...
www.nogs.se
200a Projektet
Honda Civic EG "Turbo Civic" (1992)
Nissan Skyline r33 GT-R "Skajjan" (1995)
Subaru Impreza "ost" (2000)
myran Foto/Bilnörd
16 augusti 2012 · 1 541 Inlägg

ägt just en sådan skyline under ett par år.

Service delar (hjulager styrleder) var faktiskt rätt billigt.

Det man får vänja sig vid är dok att man får leta upp artikelnummer på delarna själv via nissan FAST (finns att hitta på nätet).
Inget finns i lager. ca 1-2 veckors leveranstid.
Man får serva bilen själv.

I övrigt är just gtst en riktigt trevlig bil till vardags.. drar inte alls så mycket soppa. tror jag snitta 0.8 blandad körning mycket till o från jobbet..  Mycket buskörning så landa men lite över litern.

Försäkringen kostar en slant men annars inte så dyr att äga.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
gustaf666
10 september 2012 · 42 Inlägg

Japs-Jens skrev:

RampageXT skrev:

Japs-Jens skrev:
De flesta som äger Skyline servar ju sina bilar själva. Inget svårt om du nu syftar på byte av olja, oljefilter, tändstift och luftfilter. Ett kamremsbyte kräver ju lite mer kunskap. Finns säkert nån vänlig privatperson som kan hjälpa dig med det samt övriga servicemoment om du sponsrar med lite kaffebröd wink

Kika in på www.skyline.se. Där hittar du massor info och begaganade bildelar! Vill man ha billiga prylar kan jag rekommendera Ebay! Tänk bara på att tull+moms tillkommer på priset om du köper från ställen utanför EU.

det går väll även att köra in den till en märkes oberoendeverkstad om man vill ha bytt kamrem osv?smile

Det går säkert. Dock rekommenderar ja privatpersoner eftersom du kommer undan bra mkt billigare då! Nackdelen är väl att du inte har någon garanti på det utförda jobbet.

Vet du vilka tändstift man ska ha till en nissan skyline gts-t r33 94 ??

Japs-Jens
10 september 2012 · 1 503 Inlägg

gustaf666 skrev:

Japs-Jens skrev:

RampageXT skrev:

det går väll även att köra in den till en märkes oberoendeverkstad om man vill ha bytt kamrem osv?smile

Det går säkert. Dock rekommenderar ja privatpersoner eftersom du kommer undan bra mkt billigare då! Nackdelen är väl att du inte har någon garanti på det utförda jobbet.

Vet du vilka tändstift man ska ha till en nissan skyline gts-t r33 94 ??

Kopierade detta från min hemsida: "Vid högre laddtryck så har gnistan en tendens att blåsas ut vilket skapar misständningar. Problemet löses genom att montera  tändstift av märket NGK och modell BCPR7ES. Dessa knackar man sen ner  till 0,6mm gap. Hört mappare som bänkat 1000hk skylines med dessa".

RB25DET, probably the best motorsound in the world!
gustaf666
10 september 2012 · 42 Inlägg

tack japs jens. var får ja tag i dom? big_smile

Japs-Jens
10 september 2012 · 1 503 Inlägg

gustaf666 skrev:
tack japs jens. var får ja tag i dom? big_smile

Bara kul att kunna hjälpa till. Mekonomen eller vilken annan kedja som helst smile

RB25DET, probably the best motorsound in the world!
gustaf666
10 september 2012 · 42 Inlägg

Japs-Jens skrev:

gustaf666 skrev:
tack japs jens. var får ja tag i dom? big_smile

Bara kul att kunna hjälpa till. Mekonomen eller vilken annan kedja som helst smile

Fan va nice! Tack för hjälpen, går det bra om man lägger till dig som vän här på garaget? Jag har själv en r33, som jag håller på att skruva på dock. Den behöver lite kärlet:)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang