Saab 9-5 Dumpventil??

Evil_Genius_Garage *Gysot*
18 januari 2008 · 472 Inlägg

Hejsan!

Är det någon som vet vilken Dumpventil man kan ha på en saab 9-5 -98:a??

Har hört att man inte kan byta på dom..Har också hört att man kan ha en annan... Någon som vet vilket som stämmer??

Har hittat en som är återcirulerande samt har en tratt kan den funka??

Tacksam för svar

M.v.h Daniel

* Heaven Won´t Have Me And Hell Can´t Handle Me *
Saab_Emil Bilmekaniker
18 januari 2008 · 199 Inlägg

Kör med orginal avlastingsventil. den är det bäste altenativet. Är du ute efter ljudet så sätt på ett öppet filter så har du det.
En dump som släpper ut all/delar av luften är inte vidare bra för motorn

psi Stressfläkt Racing
18 januari 2008 · 337 Inlägg

som sagt. behåll original. funkar med en hybridventil oxå om du vill ha lite extra flås

Portal Filkörning?
18 januari 2008 · 852 Inlägg

ja har fått för mig att ett öppet luftfilter inte heller e bra för motorn ? tongue

Saab_Emil Bilmekaniker
18 januari 2008 · 199 Inlägg

Portal skrev:
ja har fått för mig att ett öppet luftfilter inte heller e bra för motorn ? tongue

Nja.. Har du ett öppet luftfilter som ska oljas in och man har för mycket olja på det så kan det sugas med en å fastna på tråden i luftmassemätaren och då kan tråden brinna av.

sen visst är det så att billiga öppna filter inte rena rika bra som dyrare sorter vilket kan slita på motorn..

Saab_kille
17 april 2008 · 45 Inlägg

Hallo äger också en saab 9-5 98årsm det enda du kan ha är en som är både återcirkulerande och atmosfärisk vilket du nog hade med tratt. tyckte själv att den gjorde rätt stor skillnad i växlingarna.

hultanol_race
23 april 2008 · 8 Inlägg

Saab_kille skrev:
Hallo äger också en saab 9-5 98årsm det enda du kan ha är en som är både återcirkulerande och atmosfärisk vilket du nog hade med tratt. tyckte själv att den gjorde rätt stor skillnad i växlingarna.

Är det någe bra för motorn då?

*calibrapower*
BJ_ Lastbilsmekaniker
23 april 2008 · 107 Inlägg

Kommer nog få en lysande motorlampa. Det får jag på 9-3:an om jag byter dump, även om jag sätter på en helt återcirkulerande. Pratade med en mekaniker på speedparts angående det och han menade på att det ska ta en viss tid för dumpen att öppna och stänga, och byter du dump så kan fjädern vara starkare/klenare vilket ändrar den tiden. Och motorstyrenheten registerar den tid det tar vid varje växling.

FWD = Fel Wheel Drive
Fredrik-79
23 april 2008 · 2 164 Inlägg

Nu ska vi reda ut lite fakta här!
Öppet filter är endast skadligt om de är för mycket olja på de som kan skada trådarna i LMM eller att de släpper igenom för mycket så de skadar trådarna i LMM!

Öppen dump är inte bra då bränsle luft blandningen blir fel och kan skada motorn allvarligt.
Sprucken kolv har hänt på 9-5 motorerna och då är de kolv byte och de är inte billigt.
Detta är med orginal kolvar.
har man fått orolig tomgång är de bäst att sätta tillbaka orginal för då är de så att Trionic 7 inte gillar de alls.
De går med hybrid men de är inte heller nått att rekomendera.

Orginal AV är bäst.
Sen är de också bättre med föbättrad inlopp till standard luft burken och sport filter än öppet filter i motorrummet!

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
mind
23 april 2008 · 37 Inlägg

får låna tråden lite, du skrev att det kan bli orolig tomgång?, det är så att jag har nyss fått det och jag har inte någon öppen dump bara originalen.
Men undrar om detta även kan hända om man har oljat in sitt sportfilter (insats K&N) för det gjorde jag nyss och efter detta så har tomgången höjts till 1.200 rpm jämfört med 850 innan, men senare kommer tomgången ner när man kört med bilen 10 min:S, kan detta bero på att jag oljat in mitt filter för mycket? eller vad tror du!

Saab 9-3 (1999)
bumpe Lastbilsmekaniker
23 april 2008 · 3 878 Inlägg

En original "dumpen" du har är kanonbra för din bil... Tål en del laddtryck och är billig... Skulle du få probelem med att den inte håller trycket så montera den åt andra hållet så laddtrycket hjälper kolven att hålla stängt...

jonTe
24 april 2008 · 5 710 Inlägg

Fredrik-79 skrev:
Nu ska vi reda ut lite fakta här!
Öppet filter är endast skadligt om de är för mycket olja på de som kan skada trådarna i LMM eller att de släpper igenom för mycket så de skadar trådarna i LMM!

.....och det som släpps igenom tar vägen vart?
Turbo är det första som tar stryk.....sedan ventilstyrning, kolvar och cylindrar.

MVH Jonas
..............
Fredrik-79
24 april 2008 · 2 164 Inlägg

mind skrev:
får låna tråden lite, du skrev att det kan bli orolig tomgång?, det är så att jag har nyss fått det och jag har inte någon öppen dump bara originalen.
Men undrar om detta även kan hända om man har oljat in sitt sportfilter (insats K&N) för det gjorde jag nyss och efter detta så har tomgången höjts till 1.200 rpm jämfört med 850 innan, men senare kommer tomgången ner när man kört med bilen 10 min:S, kan detta bero på att jag oljat in mitt filter för mycket? eller vad tror du!

Har du inte låtit filtret rinna av innan montering så är de väldigt troligt de kan vara oljan från filtret som är orsaken ja.
Men de vet man inte först man har testat en annan Lmm.
Testa med en annan LMM utan luftfilter under kort tid så kommer du veta svaret.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Fredrik-79
24 april 2008 · 2 164 Inlägg

jonTe skrev:

Fredrik-79 skrev:
Nu ska vi reda ut lite fakta här!
Öppet filter är endast skadligt om de är för mycket olja på de som kan skada trådarna i LMM eller att de släpper igenom för mycket så de skadar trådarna i LMM!

.....och det som släpps igenom tar vägen vart?
Turbo är det första som tar stryk.....sedan ventilstyrning, kolvar och cylindrar.

De är så lite olja att varken turbo eller övrigt tar skada.
Man kan ju få läckande turbo som läcker betydligt mer olja än vad ett inoljat luftfilter är och de har ingen inverkan på de du skriver.
Lmm är känsligare på grund av att dom hettas upp.
När de är en liten olje film på dom hettas dom upp tills dom går av istället och de är de man vill undvika!

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
mind
24 april 2008 · 37 Inlägg

Fredrik-79 skrev:

mind skrev:
får låna tråden lite, du skrev att det kan bli orolig tomgång?, det är så att jag har nyss fått det och jag har inte någon öppen dump bara originalen.
Men undrar om detta även kan hända om man har oljat in sitt sportfilter (insats K&N) för det gjorde jag nyss och efter detta så har tomgången höjts till 1.200 rpm jämfört med 850 innan, men senare kommer tomgången ner när man kört med bilen 10 min:S, kan detta bero på att jag oljat in mitt filter för mycket? eller vad tror du!

Har du inte låtit filtret rinna av innan montering så är de väldigt troligt de kan vara oljan från filtret som är orsaken ja.
Men de vet man inte först man har testat en annan Lmm.
Testa med en annan LMM utan luftfilter under kort tid så kommer du veta svaret.

MVH

F

Jag lät det rinna av + hade inte alls på möe olja, men ngt annat sätt man kan kolla detta på också? är det bara o byta lmm o kolla? om det inte skulle vara det vad kan det bero på då?, polaren hade ngt liknande på sin audi och det hade lossnat en vakumslang;S, men jag kan iaf inte se ngt som lossnat, var ska man kika först? saab9-3 t5 motor

Saab 9-3 (1999)
Fredrik-79
24 april 2008 · 2 164 Inlägg

Är de en T5 motor du har så är de ju inte nån LMM du har.
Kolla upp vakumslangarna och även tändstiften.
de är dom som jag skulle kolla först.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
knugens
1 oktober 2012 · 6 Inlägg

http://www.maptun.se/shopProduct.php?pi … amp;car=95 den borde funka för att komma åt ljudet då eller?

Saab 9-5 2.3 "Nordic Uhr steg 2 chip" (1999)
rcy
1 oktober 2012 · 1 705 Inlägg

knugens skrev:
http://www.maptun.se/shopProduct.php?pid=2916&hl=34&cg=724&car=95 den borde funka för att komma åt ljudet då eller?

Nej. Det där är inget öppet filter, det är ett sportfilter i samma utförande som original.
Du monterar det alltså på precis samma sätt som originalfilter, i original luftfilterbox.
Du hittar inga öppna filter hos Maptun, dom vägrar konsekvent att sälja öppna filter eller felsöka bilar med öppna filter monterade. Dra vilka slutsatser du vill av det. smile

Det du kan göra om det bara är ljudet du vill åt är att helt enkelt borra hål i luftfilterboxen.
Det är inget jag rekommenderar om du inte ska uppåt 350-400 häst och behöver det för andningens skull, men å andra sidan skulle jag aldrig rekommendera öppet filter heller.

Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
Saab 9-3 Aero "the sissy" (2002)
Saab 9-3 "svarten" (2004)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
1 oktober 2012 · 6 170 Inlägg

rcy skrev:

knugens skrev:
http://www.maptun.se/shopProduct.php?pid=2916&hl=34&cg=724&car=95 den borde funka för att komma åt ljudet då eller?

Nej. Det där är inget öppet filter, det är ett sportfilter i samma utförande som original.
Du monterar det alltså på precis samma sätt som originalfilter, i original luftfilterbox.
Du hittar inga öppna filter hos Maptun, dom vägrar konsekvent att sälja öppna filter eller felsöka bilar med öppna filter monterade. Dra vilka slutsatser du vill av det. smile

Det du kan göra om det bara är ljudet du vill åt är att helt enkelt borra hål i luftfilterboxen.
Det är inget jag rekommenderar om du inte ska uppåt 350-400 häst och behöver det för andningens skull, men å andra sidan skulle jag aldrig rekommendera öppet filter heller.

Det filtret GER mer insugsljud och lite pys men man märker det bäst (och samtidigt säkrast) om man uppgraderar till dieselsnorkel samtidigt.

Vet själv eftersom jag själv kört med det filtret och dieselsnorkel.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
knugens
1 oktober 2012 · 6 Inlägg

kan nån länka ett öppet luft
filter! som är bra smile

Saab 9-5 2.3 "Nordic Uhr steg 2 chip" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang