850 tdi dör och går orent eller inte alls

volvodrifter
4 oktober 2012 · 342 Inlägg

grejar lite med en 850 tdi som inte vill gå riktigt och dog emellanåt

problemet från början va att bilen inte gick att starta alla ggr

men så kolla vi pumpinst. och den visade sig vara mkt fel så kamremmsbyte och dynamiskt inst gjordes .
men kom bara en bit igen så dog bilen och gick att inte starta fören 10-20min senare.

därefter bytte jag dieselfilter och vipps så gick bilen i 2dagar innan samma fel va tillbaka
men då visades att det va alger i tanken och den fick göras ren och nytt filter monterades och så gick bilen tills igår och samma fel igen.... 

motorlanpan tänder sig strax innan bilen dör och felkod (bränslejustering ej möjlig)  uppkommer...

kollade idag kontaktstycke under pumpen och hittade en något ärjig kabel men dock va den ej av.. lödde ihop dessa kablar så allt va friskt där samt bytte dieselfilter igen.

nu tycks bilen gå okej igen men tänkte kolla med er som kanske har lite mer erfarenhet av dessa bilar om någon vet hur dessa bilar fungerar och vad som e vanligt att gå sönder..  bilen har gått ca 30k mil....

tackar på förhand

robert___j
4 oktober 2012 · 449 Inlägg

http://www.wynnsbutiken.com/dieselbakte … ocide/85-0    sitter väl mer än ett filter ett grovfilter och ett fin filter???

Full Fart Spar Tid!!!
Volvo 965 (1995)
volvodrifter
4 oktober 2012 · 342 Inlägg

japp har köpt nåt sånt där diesel-alg dödar medel som skulle vara bra hos en bränsle firma här i stan kosta sjortan men vad gör man inte för en volvo 5a diesel..

nope satt inge sånt i tanken bara en mässing grej med några hål i så där e det riktigt... tror jag men inget som kan hindra flödet

robert___j
4 oktober 2012 · 449 Inlägg

sitter inget dieselfilter under bilen heller??? det är nob bara att hålla på att byta dieselfilter tills de blir bättre... annars är det en driftsäker motor.. har hört att pumpen kan bli skum vid 50-60000 mil men det är långt kvar

Full Fart Spar Tid!!!
Volvo 965 (1995)
volvodrifter
4 oktober 2012 · 342 Inlägg

inte mer än det som sitter i motorrummet ett stort skruvfilter.

jupp har fått lära mig att dom e skottsäkra men finns ju ingen info om dom på nätet heller verkar ju som dom sldrig krånglar..

jupp satte dit ett nytt filter idag va ingen synlig skit i dieseln som va i det gammla heller så...

robert___j
4 oktober 2012 · 449 Inlägg

många sätter dit en backventil på 850 dieslarna men din kränglar inte av att den får stå still en dag utan de är mest att filterna sätter igen

Full Fart Spar Tid!!!
Volvo 965 (1995)
DJ_V8_BMW
4 oktober 2012 · 210 Inlägg

Tja,

Ställverket kan vara dåligt. Dessa bosch pumpar brukar bli slitna i bla elektroniken som reglerar bränsle mängden.

Sedan kan dom även bli slitna i mekaniken efter många på svenskt "magert" bränsle och få symptom som tex startproblem. 

Kolla även så det inte är något med avstängningsventilen, men jag tror inte det är något på den pga felkoden du fått.     

Lycka till!


///DJ

RWD forever & ever!
Chevrolet Camaro Z28 "Hollywood Beauty" (1983)
BMW E30 330d 3,0 CR Diesel "The Power of Smoke" (1988)
volvodrifter
4 oktober 2012 · 342 Inlägg

tjena DJ va ett tag sedan man hörde av dig smile

Bilen är import från milano för ca 4 år sedan till en bonde som kört farmadiesel så magert vet jag ej..
Bilen går jättebra när den väl går men en ny pump är väl att satsa på om det fortsätter jäklas.
men e lite dumt att det inte e hela tiden utan bara ibland..  en vet ju inte om man kommer till jobbet varje morgon..

//Tobbe

DJ_V8_BMW skrev:
Tja,

Ställverket kan vara dåligt. Dessa bosch pumpar brukar bli slitna i bla elektroniken som reglerar bränsle mängden.

Sedan kan dom även bli slitna i mekaniken efter många på svenskt "magert" bränsle och få symptom som tex startproblem. 

Kolla även så det inte är något med avstängningsventilen, men jag tror inte det är något på den pga felkoden du fått.     

Lycka till!


///DJ

DJ_V8_BMW
5 oktober 2012 · 210 Inlägg

Tjena,

Lyft av det övre locket på ställverket (släpp bara inte hela ställverkett för då måste du justera om den) och se hur det ser ut, det finns lite nödlösningar om elektroniken felar i dom som man kan försöka med.   


///DJ

RWD forever & ever!
BMW E30 330d 3,0 CR Diesel "The Power of Smoke" (1988)
Chevrolet Camaro Z28 "Hollywood Beauty" (1983)
volvodrifter
6 oktober 2012 · 342 Inlägg

jaha två dagar senare och bilen dummar sig idag igen..... 

tog av överdelen på ställverket och det kan man säga inehöll en del avlagringar..

lyfte på huven på en caddy hemma och såg att det satt en liknande pump där så flytta över hela ställverket från denna bilen...  efter lite svordommar och dynamisk pumpjustering så går nu bilen fint igen men undrar dock hur länge denna gången...... 

//tobbe

DJ_V8_BMW skrev:
Tjena,

Lyft av det övre locket på ställverket (släpp bara inte hela ställverkett för då måste du justera om den) och se hur det ser ut, det finns lite nödlösningar om elektroniken felar i dom som man kan försöka med.   


///DJ

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang