S7ot5 Vitryker Vid Röljus!

TIRBITOM
21 mars 2007 · 30 Inlägg

vet inte om det är för att det e kallt ute men vid start och vid stopp vid röljus ryker det en del, mer än andra bilar ,inget speciellt vid gaspådrag och bilen går bra som fan,
240 orginal men nu chippad med bsr steg1 ca 300 hk, rykte även innan chip!
syns bara när det är kallt

Farleykarley
21 mars 2007 · 406 Inlägg

Hur långt har den gått? Orginalturbo? Skulle kunna vara den som håller på att ge sig..

Volvo 740 T-5R "Sleeper" (1988)
Volvo 745 GLT "The Globetrotter" (1991)
Volvo 745 GLT "Militärarn" (1991)
Robban-vr6
21 mars 2007 · 159 Inlägg

ere inte så att de ryker blått om turbon håller på o lägga av,
vitt rök kan ju vara topplocks packningen

båge montör och hobby mekaniker
21 mars 2007 · 2 672 Inlägg

vitrök brukar ju vara vatten i förbränningen, DVS topp packning eller något annat som håller vatten utanför förbränningsrum, kan också vara kondens i avgassystemet!?

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.
Volkswagen Caddy 1,8 16v mk1 "Lilla Blå" (1990)
Volkswagen Golf GTD "Smokey Joe" (1990)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 mars 2007 · 13 757 Inlägg

körs bilen mest korta sträckor så ryker det rätt duktigt
märkte idag att min bil rök som tusan när jag stog i ett stoppljus trotts att jag körde 30mil i ett sträck i går så det kan ligga kvar en stund
när topp packningen går brukar det ryka riktigt duktigt

olja efter förbränningen ryker oxå vitt värt att tänka på

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
TIRBITOM
21 mars 2007 · 30 Inlägg

tack för alla svar, jo bilen körs  nästan bara korta strräckor typ gymmet och tillbaka ca 7km
he he kanske inte det bästa för motorn men saaaataannn vad den går!!!!!!

Kornz Solfilmsmontör
21 mars 2007 · 947 Inlägg

kolla över toppa packningen

Senast redigerat av Kornz (21 mars 2007)

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.
NmRi Drifttekniker
22 mars 2007 · 224 Inlägg

Tror att du kanske oroar dig i onödan. Det brukar se värre ut än vad det är när man kollar i backspegeln.. och nu när det är kallt ute så ryker det ju givetvis ännu mer.
Men visst kan det vara så att det är ngt fel om det ryker väldigt mycket... tex topplockspackningen. Kolla hur oljan ser ut, det blir ett vitt "gegg" i oljan när den blandas med vatten, men även detta kan bero på att bilen enbart körs korta sträckor.

Kettunen
22 mars 2007 ·

Va bara glad att den inte blåryker i alla fall! big_smile

TIRBITOM
22 mars 2007 · 30 Inlägg

ja jag e säkert bara nojjig det ryker ju inget när jag trycker på och bilen går fint så..dricker väl lite väl men vafan 300 kusar ska ju ha dricka inte så konstigt

ironhead volvoraggare
22 mars 2007 · 4 776 Inlägg

om topplocksapackningen pajjar ja då brukar bilen gå som en tröska har råkat ut för det två gånger

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Semifreak
22 mars 2007 · 98 Inlägg

Robban-vr6 skrev:
ere inte så att de ryker blått om turbon håller på o lägga av,
vitt rök kan ju vara topplocks packningen

Kan vara så.. Men de flesta nyare volvos har vattenkylda turboaggregat, hade nyligen några bekanta som hade problem med en 95 2.3t som vitrykte en del och blårykte när hon gasade på.. Min första tanke var direkt turbon.. Men dom sa likadant.. måste vara topplockspackningen annars skulle de vara blårök.. Men efter många timmar med "Saab-kunnig" meck.. dom kollade toppen och allt så visade sig att jag hade rätt!! Då fick man va lite mallig big_smile

silverbird
22 mars 2007 · 666 Inlägg

Ta biulen på en lång tur, kör så motorn blir riktigt varm, kolla sedan om den ryker fortfarande, min bil ryker en del när det är kallt uta ochmotorn är kall, men när motorn har blivit litta ljummen så ser man inte röken längre

WasteGate
22 mars 2007 · 397 Inlägg

Tror på turbon.. om det inte ryker allt för mycket.. det skall lukta ganska illa om det är turbon som ger upp eftersom olja bränns.. Är det toppen och vattenånga borde det väl inte lukta nämnvärt? Kompisens turbo gav upp (940T) och den rök vitt.. turbinbladet glappade rätt friskt in/ut.. Kolla din turbo! Känn på bladen, lite spel skall det vara åt sidorna, men inte in/ut..

/stoffe

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang