Audi a6 S-line paket, VAD GÄLLER?

nikotino ///R-Rated
21 november 2012 · 518 Inlägg

Jag har noterat att det finns A6:or 05-08 med s-line paket som ser olika ut
vissa har en liten integrerad läpp längs ner vid fronten andra har bara s-line grillen
(verkar även här finnas olika varianter utav s-line grillar) Vad är det som gäller egentligen?

Det verkar inte som att det handlar om en facelift historia då vissa 06:or har den sportigare fronten än tex. vissa 07,08:or.

ex:
http://www.blocket.se/varmland/Audi_A6_ … amp;last=1
(sportig grill)


http://www.blocket.se/jonkoping/Audi_A6 … 17&w=3
(Icke sportig grill)

Någon som kan Audis alla olika paket som har en vettig förklaring? big_smile

/// BMW M3 E92 - Projekt
/// M3 e46 projektbilder
If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blu n´white
it_mutt Avstängd
21 november 2012 · 10 388 Inlägg

För mig så är grillen "det svarta i mitten". Och det är samma på båda? (eller är mina ögon så trötta?)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
nikotino ///R-Rated
21 november 2012 · 518 Inlägg

it_mutt skrev:
För mig så är grillen "det svarta i mitten". Och det är samma på båda? (eller är mina ögon så trötta?)

Du har helt rätt, men i första länken så har du den integrerade läppen som jag nämnde.
Här har du en med en annan grill men fortfarande s-line, :S

http://www.blocket.se/stockholm/Audi_A6 … 17&w=3

/// BMW M3 E92 - Projekt
/// M3 e46 projektbilder
If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blu n´white
Lilla_My
21 november 2012 · 16 Inlägg

Du hade S-line sportpaket (WQT) och S-line exteriörpaket (PDQ). Den sportigare S-line stötfångaren ingår i det senare. Sen fanns även sportpaket (WSC), något vissa gärna torgför som S-line.

Dina annonsexempel;
Värmlandsbilen WQT+PDQ
Jönköpingsbilen WQT
Stockholmsbilen - WSC

//po

nikotino ///R-Rated
22 november 2012 · 518 Inlägg

Lilla_My skrev:
Du hade S-line sportpaket (WQT) och S-line exteriörpaket (PDQ). Den sportigare S-line stötfångaren ingår i det senare. Sen fanns även sportpaket (WSC), något vissa gärna torgför som S-line.

Dina annonsexempel;
Värmlandsbilen WQT+PDQ
Jönköpingsbilen WQT
Stockholmsbilen - WSC

//po

Tack, med andra ord så vet inte ägarna vad fan de har för paket till bilen? cool

/// BMW M3 E92 - Projekt
/// M3 e46 projektbilder
If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blu n´white
Rspeter Audi A5 quattro driver.
22 november 2012 · 2 203 Inlägg

nikotino skrev:

Lilla_My skrev:
Du hade S-line sportpaket (WQT) och S-line exteriörpaket (PDQ). Den sportigare S-line stötfångaren ingår i det senare. Sen fanns även sportpaket (WSC), något vissa gärna torgför som S-line.

Dina annonsexempel;
Värmlandsbilen WQT+PDQ
Jönköpingsbilen WQT
Stockholmsbilen - WSC

//po

Tack, med andra ord så vet inte ägarna vad fan de har för paket till bilen? cool

Precis. Folk (och vissa bilhandlare) skriver att bilen har S-line så fort bilen har sportstolar.

Lilla_My
22 november 2012 · 16 Inlägg

Varför skulle de? De är väl sannolikt minst tredje brukaren på bilen och finns det någon grej med S-lineemblem på bilen så utgår de väl sannolikt från att det är det... En genomsnittlig Audisäljare har inte heller någon aning om paketen utöver det som står på säljkortet. Du måste in och kolla utrustningskoderna på den enskilda bilen för att få koll. smile

Rspeter Audi A5 quattro driver.
22 november 2012 · 2 203 Inlägg

Det är som som du skriver att folk som inte är insatta i Audis modeller och utrustning ibland tror att bilen har mer utrustning än den egentligen har.

Det är bara det att det sticker i ögonen på mig som är Audinörd.

Lilla_My
22 november 2012 · 16 Inlägg

Förstår dig. Jag är fortfarande sur över att mitt originalquattroemblem inte funkade på min s-linegrill (jag var ute efter svart sarg eftersom bilen i övrigt har det) med utgångspunkt att någon annan Audinörd ska tro att jag försöker luras. :-(

Eddie_06
23 november 2012 · 76 Inlägg

Tjena Tino. Blir det Audi nu ? Vad hände med Bmw:n?

tsdi Egenföretagare
23 november 2012 · 2 496 Inlägg

Har för mig att det var något i stil med.

S-line = större bromsar på bilar med 6cyl. Halvskinn med sportstolar, instegslister, 3-ekrad ratt, Misanoröd kom som standard? och lite sådant.

Sedan finns det S-line extriört och den innehåler diffuser bak samt den lilla läppen nere på fronten och en takvinge om jag inte minns fel!

Sedan finns det ju även svart optikpaket vilket gör alla lister svarta ink grillramen.

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal
trippelturbo Trucker
26 november 2012 · 2 710 Inlägg

Lilla_My skrev:
Du hade S-line sportpaket (WQT) och S-line exteriörpaket (PDQ). Den sportigare S-line stötfångaren ingår i det senare. Sen fanns även sportpaket (WSC), något vissa gärna torgför som S-line.

Dina annonsexempel;
Värmlandsbilen WQT+PDQ
Jönköpingsbilen WQT
Stockholmsbilen - WSC

//po

Fattar inte de riktigt. Vad får man på alla dessa "paket"?
S-line är enda jag förstått hittills.. Men sen finns de vissa modeller som har spoiler o läpp ?! (menar ej DTM edition)

Fart missbrukare
Lilla_My
26 november 2012 · 16 Inlägg

S-line paketet (WQT) ger dig s-line emblem överallt inne och ute på bilen, sportstolar i halvskinn, 18x8-fälgar, sänkt 30 mm och extra hård (och mer påkostad) chassiesättning. Sen ingick svart innertak, dekorlister i alu, färddator och lite sånt. På bilar med V6or dessutom större bromsskivor fram.
S-line exteriörpaket (PDQ) innehöll den sportigare fronten, s-linegrill (den är mer rutig och svart istället för gråaktig plast) samt lite annan form på diffusorn i bakre stötfångare lackad i bilens färg.
Sportpaketet (WSC) innehöll bi-xenon, 18x7,5 fälgar, 20 mm sänkt och hårdare chassie samt sportstolar.

Personligen så tycker jag att en bil med PDQ + sportstolar (gick att välja som separat tillval) är att föredra komfortmässigt, S-linen är mest bara hård under 160 km/h :-)  Men visst blir den snyggare med 30 mm sänkning. Nackdelen är att det tar i. Vanligt att de med stänkskydd får byta de bakre eftersom de knäcks då de fastnar i marken när du ska över/nedför en trottoarkant etc

nikotino ///R-Rated
28 november 2012 · 518 Inlägg

Lilla_My skrev:
S-line paketet (WQT) ger dig s-line emblem överallt inne och ute på bilen, sportstolar i halvskinn, 18x8-fälgar, sänkt 30 mm och extra hård (och mer påkostad) chassiesättning. Sen ingick svart innertak, dekorlister i alu, färddator och lite sånt. På bilar med V6or dessutom större bromsskivor fram.
S-line exteriörpaket (PDQ) innehöll den sportigare fronten, s-linegrill (den är mer rutig och svart istället för gråaktig plast) samt lite annan form på diffusorn i bakre stötfångare lackad i bilens färg.
Sportpaketet (WSC) innehöll bi-xenon, 18x7,5 fälgar, 20 mm sänkt och hårdare chassie samt sportstolar.

Personligen så tycker jag att en bil med PDQ + sportstolar (gick att välja som separat tillval) är att föredra komfortmässigt, S-linen är mest bara hård under 160 km/h :-)  Men visst blir den snyggare med 30 mm sänkning. Nackdelen är att det tar i. Vanligt att de med stänkskydd får byta de bakre eftersom de knäcks då de fastnar i marken när du ska över/nedför en trottoarkant etc

Tummen åt dig, man blir riktigt bortskämd när man blir matad med så bra fakta!
Stort tack! smile

/// BMW M3 E92 - Projekt
/// M3 e46 projektbilder
If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blu n´white
steifan DR!FTT3KN!K3R
28 november 2012 · 10 427 Inlägg

Finns en del info i officiella Audi-broschyrer också: http://www.audi.se/se/brand/sv/models/a1/a1/pris.html

Tex A6 2007: http://audipdf.h-kan.se/archivedfiles/A … 202007.pdf (direktlänk till pdf)

Eller bild direkt från ovanstående:
http://www.forumbilder.se/images/dd2820126010202cd.jpg

Lilla_My
28 november 2012 · 16 Inlägg

Japp, faktabladen är bra. När jag var ute och letade bil relativt nyss var de, i kombination med folks egna erfarenheter, mycket praktiska. :-)

www.auditillbehor.se är också utmärkt att kolla upp svensksålda Audisar.

nikotino ///R-Rated
1 december 2012 · 518 Inlägg

Hur var det med Quattro, gick inte att få med en bensinmotor under 2,4?
Någon som har prisuppgift på vad quattro systemet kostade som extra utrustning?

Edit: Fick fram det tack vare länken i tråden, 18 000 :- kostade det

Senast redigerat av nikotino (1 december 2012)

/// BMW M3 E92 - Projekt
/// M3 e46 projektbilder
If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blu n´white
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang