Transportera bil på bilsläp

Crunked
7 december 2012 · 104 Inlägg

Tjena, en vän till mig och jag ska transportera bort hans volvo 745 GLT -88 hur funkar det med bilsläp? måste man ha BE körkort och en viss bil för att kunna transportera den eller hur funkar det?
är rätt novice på den här fronten, så all hjälp uppskattas eller om någon har ett släp att låna ut för en billig peng i kalmartrakten.

Saab 9-3 Vector SS "BSR stage 2" (2003)
Blyfot_Racing
7 december 2012 · 904 Inlägg

Kör bara har kört min 850med en 855a många gånger kör lungt lasta rätt bara har mött polis å blivit omkörd av polisen ett par gånger aldrig hänt når men du 99% att du måste ha be kort snart kommer ju nya regler vet ej hur det funkar med dom står på reg pappret hur mycket den får dra med b å be kort men totalvikten får inte överstiga 3,5ton

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
Alex_bergstr
7 december 2012 · 1 364 Inlägg

Du får köra enkel axlar bil släpp Asså ett med 2 hjul på B kort!

Men tror inte du får lasta så mkt på ett sånt brukar vara runt 1 ton

BMW 540i/6 nr 473 av 797 "Under renovering" (1995)
BMW 435i Gran coupe "Estoril blå" (2015)
olsson1337
7 december 2012 · 177 Inlägg

man får köra boggiesläp med b-kortet också, men kolla vad bilen din får dra max på b-kortet, det kan man göra på https://www21.vv.se/fordonsfraga/ och sen kolla vikten på släpet du ska använda. Tror dock inte polisen bryr sig ifall du överlastar lite häller o det är bara att spela dum ifall dom nu skulle vilja kolla

Wabbzen
7 december 2012 · 174 Inlägg

Detta ved vikter kan vara svårt att förstå ibland. Men det du måste ha koll på är vad bilen du ska frakta väger, hur mycket biltrailen väger och hur mycket "dragbilen får dra, i ditt fall på B kort. På just B-kort brukar man inte få dra då mkt, säg 1600kg om man inte har en jeep elr van, då kan det skilja lite. Men säg att du får dra 1600kg med bilen din, och trailern du hyr väger 750kg, då får bilen du tänkt frakt väga Max 850kg i bästa fall.

Kortfattat:

• ha koll på hur mkt bilen Max får dra på B-kort.
• kolla vad bilen du ska frakta väger.
• kolla trailens LASTVIKT. Dom som hyr ut brukar ange totalvikten. Alltså skattevikt + lastvikt.


DETTA med vikter är VÄLDIGT noga att ha koll på!! Då du kan få dryga böter om polisen skulle stoppa dig, och att spela dum nog kommer skada mer än vad det hjälper. Polisen har rätt att ta med dig till en vägstation, även om det är flera mil till den närmaste.

Senast redigerat av Wabbzen (7 december 2012)

Högerregeln, för dig som vill dö med vetskapen om att du hade rätt.
BMW 535d "M-sport" (2006)
groze
7 december 2012 · 564 Inlägg

Släpets totalvikt får inte överstiga bilens tjänstevikt om du bara ha B kort. Du får alltså inte ens dra ett olastat släp om släpets totalvikt (tjänstevikt + maxlast) överstiger bilen tjänstevikt (eller den maximala dragvikt för B-kort som står på regbeviset).

Med andra ord är det få bilsläp man får dra med B kort. Och hittar du ett bilsläp du får dra, är det få bilar som är så pass lätta att de går att lasta.

Att dra ett släp med högre totalvikt än bilens tjänstevikt kräver BE. Blir du stoppad är risken stor att du blir av med körkortet pga olovlig körning.

saab_sonett Handledare
7 december 2012 · 1 481 Inlägg

En 745:a väger så mycket så den går inte att dra på släp utan BE. Oavsett dragbil. Är dragbilen tung så kommer ni över 3500kg totalvikt på ekipaget. Ex. Min BMW 540 får dra 2000kg men den väger så mycket så jag får bara dra drygt 1000kg släp på mitt B-kort. Min 320 får jag dra 1520kg med på B-kort. Det ligger nog rätt nära vad man max kan dra med B.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang