Många olyckor med lastbilar

76Lubricants SpeedFreakz Sweden
5 oktober 2012 · 1 778 Inlägg

Jag blinkar med helljus nör jag kör om lastbilar. Det har hänt 4 gånger på mina 6år med körkort att lastbilar har gett sig ut i omkörningsfilen när jag är halvvägs om dem. Som tur är har inga allvarliga olyckor hänt. Men därför blinkar jag med helljus när jag kör om lastbilar.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
Truckeroffe Ovejävel!
5 oktober 2012 · 261 Inlägg

okej hade ingen aning dom lärde ut det på skolan.
vet själv att det inte är så kul när man blir prejad av en stor lastbil, kan lätt bli ränder i kallingarna..
Då har jag lärt mig nåt nytt även idag smile

Kör du så dör du!
Audi S6 4.2 (1995)
Andromeda Rumpmas
5 oktober 2012 · 3 860 Inlägg

Hool skrev:
Spontant.  Börja nita framför tradare är ju något som är den absoluta lågpunkten i tråden hittils.   

Så dumt så det knappt finns på kartan.. 


Jag är inte född igår nej.

Vem har sagt något om att nita? Släppa av på gasen tills avståndet ökar var det frågan om. Varför måste du dra på dig offerkoftan och dra allting till ytterligheter? Det är i grunden den som ligger för nära som gör fel.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Andromeda Rumpmas
5 oktober 2012 · 3 860 Inlägg

Hool skrev:
Tja vill man riskera att dö och lemlästas så är det väl upp till denne men även om man håller avståndet så kan det smällla.    60 ton stannar inte lika fort som 2 ..   


Men nu skiter jag i den här tråden.

Precis därför du ska hålla avståndet, ännu viktigare om du kör lastbil! Säker på att du inte är född igår, nu säger du ju emot dig själv neutral

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Andromeda Rumpmas
5 oktober 2012 · 3 860 Inlägg

SafetyCar skrev:
Som lastbilschaufför ska jag berätta varför det sker lastbils olyckor.
Chaufförer som inte respekterar lagar å regler.
Stress, tiden är din fiende, fort fram.
Trötthet, blir segt på nätterna. Lätt att man somnar om det blir långtråkig.
Punktering, kan orsaka rejäla skador på andras fordon.
Sen har vi då Svensson som leker polis, det kan skapa olycka, fort in framför å tvärnit.
Dåligt förankring av last.

Detta är vad vi yrkechaufförer ser, upplever varje dag.

3sek regeln är bara en droppe av ursäkter, bilister skulle gå en kurs: Så fungerar yrket bakom ratten.
Så de lär sig att sluta leka poliser.

Så ser jag det.

Vänta nu. Du drar upp en hel massa punkter varav Svensson är en och resten har med stress, körtider och respektlösa lastbilsförare att göra.

En punkt har du en lösning på. Du vill skicka bilisterna på lastbilskurs, men resterande trucker-avhängiga punkter är bra som de är. Har jag förstått dig rätt?

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
cheffer
13 december 2012 · 1 422 Inlägg

Vad det gäller vållande till olyckor så är personbilar den största orsaken mellan personbilar och tunga fordon. Ha i åtanke att en lastbil har bra många fler körtimmar än en bil och att det är en väldig skillnad på att styra och bromsa 60 ton vs 1-2 ton. Tycker jag varje dag ser bilister som stressar på och gör riktiga idiotkörningar framför lastbilar och om lastbilar. Självklart så vållar ju lastbilar också till olyckor men majoriteten av olyckorna orsakas av bilister smile Kör f.ö inte lastbil själv eftersom det verkar vara väldigt relevant.

Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
andreas1
13 december 2012 · 1 020 Inlägg

Polaren kör bil o släp o varit inblandad i 3 olycker under 12 månader, märkliga är att alla 3 ggr har det suttit en pb i baken på släpet...
Ena gången stod han stilla vid stopplikt..
Ser dagligen pb som ska om lastbilar på insidan på avfarter mm så knappast bara lastbilarna som brister.
Personligen släpper jag alltid bil o släp i rondeller mm ,det lilla hjälper trafiken o flyta mycket.
Däremot hade jag en enkelbil som trängde sig ut mitt framför näsan på mig för o sen köra som en idiot.jag följde efter han till han stanna. O fråga va fan han tänkte med..
Fick svaret man ska inte komma o boxas med en stor lastbil...
Detta säger idioten till mig som kört 24 meter i 5 år. Han ville inte boxas utan lastbilen då han ej våga gå ur..
Den enda jag oftast får i röven är byggarbob där har man en fara däremot.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 900 "t8" (1982)
Saab 99 le (1974)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang