Gg

dounga
13 december 2012 · 73 Inlägg

Gg

Senast redigerat av dounga (31 oktober 2018)

b0nd3n
13 december 2012 · 1 944 Inlägg

dounga skrev:
Det här med att låta snö ligga kvar på bilen nu när det snöat så förjävligt mycket under månaden, är det bra eller dåligt för bilen? Har ingenstans att ha den mer än ute på uppfarten, kör med den ibland för att hålla igång den men annars brukar den stå still. Hinner inte komma och borsta bort all snö när det kommer varje gång men gör det annars mest för att den inte ska se övergiven ut. Finns det nån nackdel med att borsta bilen ren från snö? Någon påpekade att jag borde låta bli det eftersom det "skyddar"...

Snö kan jämställas med last. I Trafikförordningen 3 kap, 80§ står följande att läsa.
Last får inte medföras på eller i ett fordon på sådant sätt att den kan
1. Utgöra fara för person eller
2. Orsaka skada på egendom.

Paragrafen innehåller 6 punkter men det är de två första som är relevanta i det här fallet. Straffansvar är lagstadgat i 14 kapitlet §3 och 6. Penningböter: 1500 kronor.

Senast redigerat av b0nd3n (13 december 2012)

har du jätte tråkigt får du gärna slänga en kommentar i någon av mina projekttrådar :)
Saab 900NG - Breddning
Volvo Amazon - Polisbil
Volvo V70N - Bruksbil
kwansa Hmm, vet inte?
13 december 2012 · 1 775 Inlägg

Jag tycker snön ska klassa som extra krockskydd, speciellt på motorhuven big_smile

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
Teho
13 december 2012 · 237 Inlägg

Jag har kört så här i ett par veckor nu. Inga problem, varken med farbror blå eller bilens funktion.
https://www1.garaget.org/archive/186/185426/311598/311598-2968970.jpg

Finns inget som skyddar huven mot stenskott så bra som ett rejält lager is på huven. Skitbra nu när alla vägar är grusade. Samma sak med alla snöansamlingar som sätter sig i bakre hjulhusen, ger skitbra skydd mot stenskott.

Senast redigerat av Teho (13 december 2012)

caromania Forummoderator
13 december 2012 · 9 296 Inlägg

Jag förstod frågan. Vintern 2009-10 hann jag inte ställa in min bil i garaget där den brukar stå, så den fick stå under snön. Det snöade en hel del den vintern, från 1/12 till 3/4 eller något sådant. Bilen hade vid något tillfälle mer än en meter snö över sig och då jag lyckades ta mig fram till den och se hur det såg ut såg jag att hjulen var rejält upptryckta i hjulhusen, alltså var bilen nedtyngd en hel del. Jag var inte det minsta orolig för taklucka, rutor eller plåt, men fundersam över stötdämpare så jag bestämde mig för att skotta fram eländet. Det kändes i alla fall bättre även om det nog inte spelade någon roll.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
DavidSan
14 december 2012 · 227 Inlägg

Köp en stor presenning som du kan täcka bilen med, men lägg något mjukt imellan så du inte repar lacken. smile

Slash Saabifierad
14 december 2012 · 2 026 Inlägg

Snön börjar bli ett problem om det kommer mängder (vi talar om kanske 20-50 cm snö) och du låter den ligga under en längre tid då snön tynger ner bilen både vad det gäller plåt, stötdämpare och däck. Sedan när det börjar töa kan vatten och speciellt fukt leta sig in i bilen. Har du en snöklädd bil = ingen fara, börjar den däremot se ut som en snöhög = dags att borsta av tongue

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Andromeda Rumpmas
15 december 2012 · 3 860 Inlägg

Tänk på att om du behöver bilen snart är det kanske inte bara att skotta ren den. Växlar det en del mellan plus- och minusgrader och bilen är snötäckt kommer smältvatten att leta sig in i dörrlisterna, och du kommer kanske inte att ha en suck att få upp dörrarna. Att kupévärmaren redan låg i bilen och en snäll granne som lånade ut en kabel (min låg förstås i bilen roll) räddade mig när den stått snötäckt en vecka. Efter 6 timmar med den på full blås gick det att öppna passagerardörren och åka iväg.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
caromania Forummoderator
15 december 2012 · 9 296 Inlägg

Som sagt min täcktes under mer än en meter snö och stod mer än en månad... Det är lätt att få upp frusna dörrar om det är bråttom. Med hårtork tar det 3 minuter. Kniper det häller man på hett vatten.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
baltis
16 december 2012 · 1 948 Inlägg

så länge det inte blir så mycket snö så att tyngden kan skada så är det ju inget fel i lite snö på bilen.

Varje gång du borstar bort snön så repar du ju även bilen... sen borde väll även en bil täckt i snö rosta MINDRE än en utan någon snö? du slipper ju även få bilen solblekt...

F-Tar
16 december 2012 · 1 335 Inlägg

Om du tar en grusborste så kan du repa bilen (Har sett detta) Tar du en snöborste så är de ingen fara.

B5 #001
BMW 325 tds "E36" (1997)
BMW Alpina B5 "001" (2005)
granadadr
16 december 2012 · 7 304 Inlägg

taket kan ta stryk,, jag har monterat ett takräcke på en av mina då det tryckts in av snön sad 
sen la jag en skiva på takräcket som skyddar taket mot tyngden

annars är det bara däck å fjädrar som tar stryk,, tror faktiskt inte stötdämparna tar såå mkt stryk av att tryckas ihop

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang