Billig försäkring för dom under 24 år

ElTacoNacho
17 december 2012 · 486 Inlägg

zemet skrev:

KJensen skrev:

zemet skrev:

Jag har inte något C kort men jag förstår inte vad problemet är i filmen? Dom håll inte speciellt bra avstånd ifrån varandra men annars tyckte jag inte det var något fel?

Förklara gärna varför man inte skulle kunna göra en lugn omkörning av plogbilarna i detta läget:)

För dom gör en omkörning med mycket dålig sikt på ett mycket dåligt underlag? Som de står i filmen, ser du Vingen bak på plogbilen? Precis.
Skulle ev. en bil få sladd och gå bröt, så kan de ta lite tid för en lastbil att få stopp och undvika att sätta plogen i din bil.

Ang försäkringar så Kostar min audi 80 avant 2,6 680kr i månaden på halv hos länsförsäkringar,
Min 745a turbo kostar 550kr i månaden hos volvia, 30 kr mer än på länsförsäkringar, men de är de värt. Skulle nått hända min volvo så är volvia alltdi bäst!

Jo men där av lugn omkörning och hålla ordentligt avstånd:)

Men du ser ju likväl inte ett piss framför, vingen tex är ju där.  En människa med lite vett i skallen avstår att köra om väntar tills dom kört åt sidan. En helt onödig risk i trfiken.

volvonisse440 yrkeschaufför
17 december 2012 · 709 Inlägg

zemet skrev:

KJensen skrev:

zemet skrev:

Jag har inte något C kort men jag förstår inte vad problemet är i filmen? Dom håll inte speciellt bra avstånd ifrån varandra men annars tyckte jag inte det var något fel?

Förklara gärna varför man inte skulle kunna göra en lugn omkörning av plogbilarna i detta läget:)

För dom gör en omkörning med mycket dålig sikt på ett mycket dåligt underlag? Som de står i filmen, ser du Vingen bak på plogbilen? Precis.
Skulle ev. en bil få sladd och gå bröt, så kan de ta lite tid för en lastbil att få stopp och undvika att sätta plogen i din bil.

Ang försäkringar så Kostar min audi 80 avant 2,6 680kr i månaden på halv hos länsförsäkringar,
Min 745a turbo kostar 550kr i månaden hos volvia, 30 kr mer än på länsförsäkringar, men de är de värt. Skulle nått hända min volvo så är volvia alltdi bäst!

Jo men där av lugn omkörning och hålla ordentligt avstånd:)

det går inte att hålla ett ordentligt avstånd från en plogbil, jag kör själv plogbil, och då jag plogar vänster så trycker jag ut sidvingen så den ska täcka halva högra körfältet, då är det bara ett halvt körfält kvar mellan vingen och vallen, bara för att slippa få in bilister som inte riktigt vet vad dom ger sig in på.
sen hur rädd man är om bilen är ju en annan sak och man känner för att duscha bilen med en snögegga full i salt och grus, så var sågod,
och skulle en olycka uppstå så är det bilisten fel då dom ska visa hänsyn och hålla avstånd för väghållningsfordon,

slutligen så är det 3 st som har tuchat i sidvingen, men ändå bara fortsatt framåt, Är det värt ?

känns som g.org omyndigförklarar sina medlemmar.
Volvo V70III D5 "White pearl" (2008)
Muttley
17 december 2012 ·

KJensen skrev:

zemet skrev:

KJensen skrev:

För dom gör en omkörning med mycket dålig sikt på ett mycket dåligt underlag? Som de står i filmen, ser du Vingen bak på plogbilen? Precis.
Skulle ev. en bil få sladd och gå bröt, så kan de ta lite tid för en lastbil att få stopp och undvika att sätta plogen i din bil.

Ang försäkringar så Kostar min audi 80 avant 2,6 680kr i månaden på halv hos länsförsäkringar,
Min 745a turbo kostar 550kr i månaden hos volvia, 30 kr mer än på länsförsäkringar, men de är de värt. Skulle nått hända min volvo så är volvia alltdi bäst!

Jo men där av lugn omkörning och hålla ordentligt avstånd:)

Men du ser ju likväl inte ett piss framför, vingen tex är ju där.  En människa med lite vett i skallen avstår att köra om väntar tills dom kört åt sidan. En helt onödig risk i trfiken.

Är den såkallade vingen indragen och plogbilen ligger i 30 på en 100 väg. Så ser jag ingen större anledning att vänta om man klarar av att köra om i lite modd.
Kör de däremot fortare och har vingen ute så väntar man.
Då under förutsättningen att man verkligen ser framför plogbilen.

zemet
17 december 2012 · 4 056 Inlägg

volvonisse440 skrev:

zemet skrev:

KJensen skrev:

För dom gör en omkörning med mycket dålig sikt på ett mycket dåligt underlag? Som de står i filmen, ser du Vingen bak på plogbilen? Precis.
Skulle ev. en bil få sladd och gå bröt, så kan de ta lite tid för en lastbil att få stopp och undvika att sätta plogen i din bil.

Ang försäkringar så Kostar min audi 80 avant 2,6 680kr i månaden på halv hos länsförsäkringar,
Min 745a turbo kostar 550kr i månaden hos volvia, 30 kr mer än på länsförsäkringar, men de är de värt. Skulle nått hända min volvo så är volvia alltdi bäst!

Jo men där av lugn omkörning och hålla ordentligt avstånd:)

det går inte att hålla ett ordentligt avstånd från en plogbil, jag kör själv plogbil, och då jag plogar vänster så trycker jag ut sidvingen så den ska täcka halva högra körfältet, då är det bara ett halvt körfält kvar mellan vingen och vallen, bara för att slippa få in bilister som inte riktigt vet vad dom ger sig in på.
sen hur rädd man är om bilen är ju en annan sak och man känner för att duscha bilen med en snögegga full i salt och grus, så var sågod,
och skulle en olycka uppstå så är det bilisten fel då dom ska visa hänsyn och hålla avstånd för väghållningsfordon,

slutligen så är det 3 st som har tuchat i sidvingen, men ändå bara fortsatt framåt, Är det värt ?

Då förstår jag bättre. Nej då måste man vara riktigt dum om det är så smalt och man dessutom duschar bilen i grus snö och salt. Har aldrig kört om någon plogbil på 2 filig väg, men nu ska jag aldrig göra det heller:)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
ElTacoNacho
17 december 2012 · 486 Inlägg

Rätta mig om jag har fel, men är det inte så att de är olagligt att köra om fordon på högersida även om de är tvåfilig motorväg?

Är väl endast väghyvel som en får köra om på höger sida, om sikt o väg tillåter.

it_mutt Avstängd
17 december 2012 · 10 388 Inlägg

KJensen skrev:
Rätta mig om jag har fel, men är det inte så att de är olagligt att köra om fordon på högersida även om de är tvåfilig motorväg?

Är väl endast väghyvel som en får köra om på höger sida, om sikt o väg tillåter.

Tillåtet att köra om på höger sida;

Här är det tillåtet att köra om även på höger sida;

Om det finns två eller flera körfält i samma riktning och tät trafik i alla körfält och hastigheten bestäms av fordonet framför dig - tät köbildning

Om det finns körfältsvägvisare som beskriver olika färdmål

Om det finns skilda körfält i anslutning till vägkorsning

Om den högsta tillåtna hastigheten är 70 km/tim eller lägre och det finns en synlig körfältsmarkering som skiljer körfälten åt och som går i samma riktnig

Om körfältet på sidan om dig är ett kollektivkörfält



Omkörningsförbud - höger sida;

Observera att det inte är tillåtet att köra om på höger sida om vägmarkering saknas såvida inte framförvarande svänger till vänster eller tydligt förbereder sig att svänga vänster.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Dream_ Lastmaskinförare/produktions arbetare
17 december 2012 · 296 Inlägg

volvonisse440 skrev:

Dream_ skrev:

volvonisse440 skrev:
jag gjorde e sökning på länsförsäkringars hemsida nu och hamnade 824 kr i månaden, det är ju nästan gratis :-D för en helfösäkrad -08 v70  big_smile

Jag är 22 och betalar 600 för min v70 2.4D från - 09 , det är gratis smile hyrbil & fri väg assistans med på det priset också , iofs har jag 6000 kr i självrisk men vafan ! Har Folksam å det var billigare än volvia , dom kunde inte matcha det priset !

vart bor du då? parkerar du i en bunker? :-P  bara att grattulera

Bor i Uppsala , ca 7min från stan och parkerar på vanlig p-plats som jag hyr utav hyresvärden! Men hade gärna parkerat i en bunker smile

Det blir som det blir!
ElTacoNacho
17 december 2012 · 486 Inlägg

it_mutt skrev:

KJensen skrev:
Rätta mig om jag har fel, men är det inte så att de är olagligt att köra om fordon på högersida även om de är tvåfilig motorväg?

Är väl endast väghyvel som en får köra om på höger sida, om sikt o väg tillåter.

Tillåtet att köra om på höger sida;

Här är det tillåtet att köra om även på höger sida;

Om det finns två eller flera körfält i samma riktning och tät trafik i alla körfält och hastigheten bestäms av fordonet framför dig - tät köbildning

Om det finns körfältsvägvisare som beskriver olika färdmål

Om det finns skilda körfält i anslutning till vägkorsning

Om den högsta tillåtna hastigheten är 70 km/tim eller lägre och det finns en synlig körfältsmarkering som skiljer körfälten åt och som går i samma riktnig

Om körfältet på sidan om dig är ett kollektivkörfält



Omkörningsförbud - höger sida;

Observera att det inte är tillåtet att köra om på höger sida om vägmarkering saknas såvida inte framförvarande svänger till vänster eller tydligt förbereder sig att svänga vänster.

Så kanske de är ja!

saab_sonett Handledare
17 december 2012 · 1 481 Inlägg

sandzoo skrev:
har ej läst alla innlägg.. kollat på https://www.compricer.se/forsakring/bil/ ??

Dom där försäkringssiterna är värdelösa. Dom har inte alla bolag kopplade till sig.

saab_sonett Handledare
17 december 2012 · 1 481 Inlägg

Germax skrev:
Jag har LF på Volvon, 2300kr trafikförsäkring 25 år.

Alla BMW har jag haft på BMW originalförsäkringar, de har varit billigast.

BMW orginalförsäkring är dubbelt så dyra för mig än Länsförsäkringar.

Sonen hade en MB190 tidigare. Han betalade 3000/år halvförsäkring hos Länsförsäkringar. Kollade med Mercedes orginalförsäkring. 16000/år. Jo hej du.....

Caffe
17 december 2012 · 1 436 Inlägg

Har Trygg-Hansa, är 24 och fick ge 411kr/mån halvförsäkrad i Linköping och 380kr/mån utanför. (Flyttat ut.)
Bilen är en S10 Pickup 4x4 V6 -96 med 24k mil. Priserna gäller för 1000mil om året.

Andra bolag har telefonjagat mig men inte kunnat erbjuda billigare försäkring.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
volvonisse440 yrkeschaufför
17 december 2012 · 709 Inlägg

zemet skrev:

volvonisse440 skrev:

zemet skrev:

Jo men där av lugn omkörning och hålla ordentligt avstånd:)

det går inte att hålla ett ordentligt avstånd från en plogbil, jag kör själv plogbil, och då jag plogar vänster så trycker jag ut sidvingen så den ska täcka halva högra körfältet, då är det bara ett halvt körfält kvar mellan vingen och vallen, bara för att slippa få in bilister som inte riktigt vet vad dom ger sig in på.
sen hur rädd man är om bilen är ju en annan sak och man känner för att duscha bilen med en snögegga full i salt och grus, så var sågod,
och skulle en olycka uppstå så är det bilisten fel då dom ska visa hänsyn och hålla avstånd för väghållningsfordon,

slutligen så är det 3 st som har tuchat i sidvingen, men ändå bara fortsatt framåt, Är det värt ?

Då förstår jag bättre. Nej då måste man vara riktigt dum om det är så smalt och man dessutom duschar bilen i grus snö och salt. Har aldrig kört om någon plogbil på 2 filig väg, men nu ska jag aldrig göra det heller:)

det är oftast då det är pudersnö som sikten är noll för bakomvarande,
det ända jag begär är att folk försöker tänka, "undra om han tycker att jag blir i vägen här"?
ibland när vi plogar så kan det komma nån dåre i 90-100 på vissa rastfickor bara för att hinna om bägge plogbilarna, :-P
jag kan tänka mig själv hemlängtan från jobbet och 30-40 på motorvägen, man tänk om vi skulle lämna 1,5 dm snö på motorvägen, då blir det värre än å köra 30 en stund :-)

känns som g.org omyndigförklarar sina medlemmar.
Volvo V70III D5 "White pearl" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang