T0ny
19 december 2012
· 12 Inlägg
Ultraz skrev:
Uppar denna tråd lite.
Har fått nys på en S60R 2004 som gått under 6k mil med endast två ägare.
Bilen togs i trafik 2003-12 och importerades till Sverige 2004-11.
Något man bör se upp med på importerade S60R förutom att se till att de har all utrustning som man vill ha.
Såldes bilarna med samma tekniska spec överallt eller skilde de sig åt beroende på land de såldes i?
Läste ngt om en vinkelväxel som bör vara bytt till 06 eller senare. Eftersom bilen kom till Sverige 2004 så bör alltså detta vara gjort i Sverige. Hittar jag sedan info i serviceboken?
Finns det fler uppdateringar som man bör kontrollera så att de är åtgärdade?
Tacksam för info då jag inte ägt ngn Volvo tidigare.
Det är inte själva vinkelväxeln som bör bytas på de första årsmodellerna utan splineshylsan i vinkelväxeln som är tillverkad i ett för mjukt material och påsåvis slits sönder snabbare än menat. Dock så brukar hylsan klara sig till 10-12000mil innan den rasar, ibland mer. Bytte hylsan på min i somras för ca 3000(hysla + arbete).
Hade dock inte köpt en importbil då de ofta varit skrotade innan de importeras. Har bilen varit smälld och det kostar mer än 75% av värdet att laga den så skrotas den oftast. Det finns firmor/privatpersoner som köper upp sådana bilar för en billig slant, importerar dem och lagar dem för att sedan sälja dem på svenska marknaden. Vet inte direkt om jag hade vågat köpa en sådan bil pga. riskerna att hela chassit kan vara skeft och riskerna för följdproblem är ganska stora. Och tro mig, du vill inte ha en s60r med mycket strul. Delar och arbete kostar stora pengar.