Är det lagligt med 4 tums ljuddämpare?

anthon
27 mars 2007 · 1 Inlägg

tjena alla glada smile nu är det så att jag har tänkt köpa en ny ljuddämpare, och jag undrar om det är lagligt med 4 tum, om inte vart går gränsen? tack till alla som hjälper till..
ha det bra // Anton

Sleepy_One jopp
28 mars 2007 · 145 Inlägg

finns ingen gräns mig veteligen.. finns därimot en decibel gräns som jag inte är 100% på hur mycket den är, och sen får det väll naturligtvis inte vara trafikfarligt tongue

Senast redigerat av Sleepy_One (28 mars 2007)

jomenvisst
Anubis
28 mars 2007 · 1 255 Inlägg

Anubis skrev:
Det finns ingen decibell gräns häller har själv ringt o kollat upp detta det är beroende på besiktningsmannen tycker han de låter för högt aaa då ä de kört men har du en bra besitningsman så är de inga problem smile

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D
lonewolf-holm ___ "ByggSnubben" ___
28 mars 2007 · 2 456 Inlägg

wink Tja i nyare bilars Registerbevis står det vilken Decibel det är på Tomgång och
under färd sen om Besikningen kollar sådant så är en annan fråga .... testa å se ....

//Sam The Man

Senast redigerat av lonewolf-holm (28 mars 2007)

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se
Chevrolet Nova II "The Red Rose" (1966)
Dodge Challenger "The Crazy CAT" (2016)
silverbird
28 mars 2007 · 666 Inlägg

Db gränsen är olika för olikafordon, min bil tillexempel får låta 84 Db, ligger på 82 smile
Db gränsen har jag för mig att man mäter när kolvarna rörsig med en hastighet av 14 m/s, vanligen 3-4000 rpm

//Silver

Anubis
28 mars 2007 · 1 255 Inlägg

Jag tror inte svb kollar dom grejerna för ja ringde in o fråga som ja sa o fick snacka med en av deras biltekniker o han sa klart o tydligt att de inte fanns någon lag på någon max gräns utan att de va helt upp till besitningsmannen

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D
mixbox
28 mars 2007 · 17 Inlägg

Som vanligt får man inte ändra bilens orginalutförande.

Eisenhut
28 mars 2007 · 1 827 Inlägg

mixbox skrev:
Som vanligt får man inte ändra bilens orginalutförande.

... om bilen är helbilsgodkänd, vilket inte alla är.

Självklart får du det om bilen inte är det.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
ktmracing
28 mars 2007 · 184 Inlägg

vad är helbilsgodkänd?

Audi Freak :)
AudiS LicensSvetsare
29 mars 2007 · 280 Inlägg

ktmracing skrev:
vad är helbilsgodkänd?

Egentligen att bilen är godkänd som en helhet, inte del för del, på en sådan bil får du inte byta så mycket som ett luftfilter, har glömt från vilket år det är så.

Men besiktnigen godkänner det för det mesta iallfall, jag har inte hafft några problem iallfall..

Slår man yxan i båten får man ro som fan!
Audi S3 (2000)
Mattias_M
29 mars 2007 · 169 Inlägg

Att det inte finns ett regelverk som talar om hur många dB bilen får låta har jag väldigt svårt och tro. Allt som SBP testar finns det regler för.

Hade en Cheva Beretta tidigare med ett 2.5" system och en väldigt liten burk längst bak och på SBP sa besiktingsmannen att han inte ens behövde ta fram mätinstrumentet för han visste att det var på tok för högt ändå. Efter att jag monterat en burk till var det okej.

Mvh Mattias

iskall
29 mars 2007 · 26 Inlägg

AudiS skrev:

ktmracing skrev:
vad är helbilsgodkänd?

Egentligen att bilen är godkänd som en helhet, inte del för del, på en sådan bil får du inte byta så mycket som ett luftfilter, har glömt från vilket år det är så.

Men besiktnigen godkänner det för det mesta iallfall, jag har inte hafft några problem iallfall..

Helbilsgodkännande från 98.

dj_padde
29 mars 2007 · 1 813 Inlägg

när jag var och bes min så skulle det komma en ny lag.. att det inte fick låta alls mkt.. fick nästan inte överstiga ljudet än orginal.. vet inte om lagen e kommen men det tror jag den har gjort..

Åk före du så väntar jag på dig där..!
Audi A4 (2006)
AudiS LicensSvetsare
29 mars 2007 · 280 Inlägg

dj_padde skrev:
när jag var och bes min så skulle det komma en ny lag.. att det inte fick låta alls mkt.. fick nästan inte överstiga ljudet än orginal.. vet inte om lagen e kommen men det tror jag den har gjort..

Jag ska besiktiga 16.40 idag så det får vi snart reda på!

Slår man yxan i båten får man ro som fan!
Audi S3 (2000)
AudiS LicensSvetsare
29 mars 2007 · 280 Inlägg

Besiktigat nu, inte ett ord om ljudet, och jag har inga ljuddämpare(förutom slutdämparen)

Så om det är någon ny lag följer dom den inte särskilt hårt...

Slår man yxan i båten får man ro som fan!
Audi S3 (2000)
dj_padde
29 mars 2007 · 1 813 Inlägg

då har dom väl inte infört den ännu.. dom snacka om det.. men man vet aldrig hur det blir..
det e alltid bäst å göra som man vill med bilen köra å besiktiga den å se vad som händer.. går det så går det... wink hehe

Åk före du så väntar jag på dig där..!
Audi A4 (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang