Bästa "ämnet" för sugtrimm?

Alex-s Bakhjulskrafs
13 november 2012 · 1 479 Inlägg

torpis skrev:

caromania skrev:
B16a2 har 100hästar per liter i original.

Är inte det bästa ämnet för sugtrimning tvärt om en motor med så låg utgångseffekt som möjligt?

I see what you did there wink

en motor med så kass utgångseffekt så att man får 30hk genom att vrida fördelaren några grader. det kallar jag billigt sugtrim!

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
Webrex
13 november 2012 · 379 Inlägg

AndreasPlars skrev:

Webrex skrev:
Lägg nu till att liter effekten hos M60 B40 är endast 71.5 HP... Detta innebär i verkligheten att den faktiskt är strypt. Detta har visats förr då de lämnar över 300 med chip.

Litereffekt säger ingenting om ifall en motor är strypt eller ej. '
Visst har den 286hk original? 300hk med chip är en ökning med knappt 5%. Inte mycket att tala om.

Min gamla Saab 2,0i gick från bänkade 133hk till 147hk med en stunds mjukvarujustering. Det är 10,5%.

Sedan kan man väga motorer på olika sätt, vått, torrr, med utan hjälpaggregat. osv.
Närmast sanningen kommer man om man lyfter ur en våt motor direkt ur bil och väger den och jämför därefter under samma förhållanden. En större motor brukar ha mer och större av allt.

perrkas skrev:
Övriga kriterier som gärna uppfylls är minsta möjliga vikt,

Då trådskaparen efterfrågar detta så tror jag kanske inte att en E34 eller E39 är så intressant...

M.V.H.

Jag är helt övertygad om att det blir mer än 300hp med optimerad programvara. Min M50 som i prinsip är samma koncept har 193hp på 2.5 orginal, med optimerad mjukvara så har den gissningsvis 230hp på motorn.

Vikterna är alla våtvikter på motorerna dock utan AC. men med orginal generator osv.

Bästa ämnet för ett sugtrim tolkar jag som mest "bang for the buck" alltså mest kusar för pengarna, å då är M60 de solklara valet.

Vill man ha hög kvot mellan kraft och vikt samt att minimal vikt är viktigast ja då är de ju en motorcykelmotor som gäller, utan kvekan. Inte ens en b16a2 kommer i närheten av vad en hoj har i NM/kg

Varför anta att man måste man välja en BMW kaross för att man väljer M60? bil.
En M60 har liten formfaktor, så den passar i de mesta om man bara vill.

Senast redigerat av Webrex (14 november 2012)

caromania Forummoderator
13 november 2012 · 9 296 Inlägg

torpis skrev:

caromania skrev:
B16a2 har 100hästar per liter i original.

Är inte det bästa ämnet för sugtrimning tvärt om en motor med så låg utgångseffekt som möjligt?

Ja speciellt om man begränsar sig till 10k för bil och 20k för motor? En B18 kanske med dubbla weber 45or. Pengarna slut och 135 hk. Sköj.

Tesen du följer passar iofs bra på min egen motor. 10,5 hästar i original som man bevisligen kan plocka 50hk ur utan överladd. Kul så länge bilen väger 300kilo och inte har några bromsar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
bumpe Lastbilsmekaniker
16 november 2012 · 3 878 Inlägg

En M60 har inte kopparpackning original, vanlig jävla stålringspackning som alltid läcker, haft isär ett par!
Byta kammar på M60 är ganska meningslöst då de sitter ganska så bra kammar i original men som är löjligt snällt inställda. Justerade på min och det är som en helt ny bil!

Har lurat på ett koncept men inte bekräftat alla teorier i praktiken än.
*Utgå från en M60B40
*Byt till M60B30 toppar
*Byt ventilerna i B30 toppen till B40 (ej mätt om det passar)
*Justera om kammar
*Extraktor grenrör + fullflödessystem med X-rör
*Separata spjäll med nytt plenum
*Mappa + tanka sprit

Har bänkats över 300hk på hjulen ur en M60b40 med B30 toppar + S62 insug som enda utbytta delar så över 350hk+ på hjulen för under 20K med låda är inte omöjligt i min mening, varvar dock inte över 7000 sad
Montera i lättad E30 och du har en bil på dryga 1000kg med över 350whp smile

Annars lyfter man ner en original M52B28 (möjligtvis med M50b25 insug) i en E30 och åker, kostar absolut inga 30.000 och du har dina 200hk och lätt bil fast slipper civic med framhjulsdrift om det nu inte bara är rakt-fram-åkning som stod på schemat?

caromania Forummoderator
16 november 2012 · 9 296 Inlägg

Syftar du på BMW i det där med rakt fram? En Civic med 210hk kommer få din BMW att se ut som en ledbuss i kurvorna.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Webrex
16 november 2012 · 379 Inlägg

bumpe skrev:
En M60 har inte kopparpackning original, vanlig jävla stålringspackning som alltid läcker, haft isär ett par!
Byta kammar på M60 är ganska meningslöst då de sitter ganska så bra kammar i original men som är löjligt snällt inställda. Justerade på min och det är som en helt ny bil!

Har lurat på ett koncept men inte bekräftat alla teorier i praktiken än.
*Utgå från en M60B40
*Byt till M60B30 toppar
*Byt ventilerna i B30 toppen till B40 (ej mätt om det passar)
*Justera om kammar
*Extraktor grenrör + fullflödessystem med X-rör
*Separata spjäll med nytt plenum
*Mappa + tanka sprit

Har bänkats över 300hk på hjulen ur en M60b40 med B30 toppar + S62 insug som enda utbytta delar så över 350hk+ på hjulen för under 20K med låda är inte omöjligt i min mening, varvar dock inte över 7000 sad
Montera i lättad E30 och du har en bil på dryga 1000kg med över 350whp smile

Annars lyfter man ner en original M52B28 (möjligtvis med M50b25 insug) i en E30 och åker, kostar absolut inga 30.000 och du har dina 200hk och lätt bil fast slipper civic med framhjulsdrift om det nu inte bara är rakt-fram-åkning som stod på schemat?

Min M60B40 har kopparpackningar iaf! Å de ser då orginal ut. Å va jag fattat de som så hade första årsmodellen det.

Varför B30 toppar? dom är ju mindre ventiler i.

De bästa conceptet är vad jag fattat de som en B62B44 med M60B40 kammar, X5 headers och E85, då får man 330kusar på hjulen enligt säker källa.

bumpe Lastbilsmekaniker
17 november 2012 · 3 878 Inlägg

Webrex: Då varierar det med andra ord, haft isär 3 som har vanlig elring. Då vet vi det smile
B30 topparna ger en betydligt högre komp och det ger bra resultat ihop med spriten, precis som spriten gör kul saker med mig smile
Har någon en B30 topp att donera ska så har jag två B40 toppar att ta ventilerna ifrån och se om de går att få till smile
Antar att det är 330whp eller 330 på veven?

Caromania: Har svårt o tro att 1000kg E30 skulle var så långt efter mer än väldigt tighta konbanor... Syftade mer på att E30 med mycket grundvrid är guld att åka med på tvären och rakt fram lär det med vara avgjort.

800kg Civic med 210hk: 3,8kg/hk
1000kg E30 med 286hk: 3,5kg/hk

Bmw:n går att ta ytterligare 30-40hk utan att det blir jättedyrt och går kanske plocka ytterligare mer än 210hk ur civicens 1.6 liter men känns lite tveksamt?

torpis Forummoderator
17 november 2012 · 10 575 Inlägg

Webrex skrev:
De bästa conceptet är vad jag fattat de som en B62B44 med M60B40 kammar, X5 headers och E85, då får man 330kusar på hjulen enligt säker källa.

Sen är det ju nära till hands att montera överladdning för att kunna få effekten över en större del av registret och inte bara mot varvstoppet. :-)

Den dagen en duktig sugtrimmare adderar 1kg övertreyck så händer det grejor :-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
D_Carlsson Bonntrimmare
18 november 2012 · 620 Inlägg

bumpe skrev:
En M60 har inte kopparpackning original, vanlig jävla stålringspackning som alltid läcker, haft isär ett par!
Byta kammar på M60 är ganska meningslöst då de sitter ganska så bra kammar i original men som är löjligt snällt inställda. Justerade på min och det är som en helt ny bil!

Har lurat på ett koncept men inte bekräftat alla teorier i praktiken än.
*Utgå från en M60B40
*Byt till M60B30 toppar
*Byt ventilerna i B30 toppen till B40 (ej mätt om det passar)
*Justera om kammar
*Extraktor grenrör + fullflödessystem med X-rör
*Separata spjäll med nytt plenum
*Mappa + tanka sprit

Har bänkats över 300hk på hjulen ur en M60b40 med B30 toppar + S62 insug som enda utbytta delar så över 350hk+ på hjulen för under 20K med låda är inte omöjligt i min mening, varvar dock inte över 7000 sad
Montera i lättad E30 och du har en bil på dryga 1000kg med över 350whp smile

Annars lyfter man ner en original M52B28 (möjligtvis med M50b25 insug) i en E30 och åker, kostar absolut inga 30.000 och du har dina 200hk och lätt bil fast slipper civic med framhjulsdrift om det nu inte bara är rakt-fram-åkning som stod på schemat?

Detta diskuterades ganska ingående på Ppf med b30 topparna och dom stryper mer än vad det ökade kompet blir det lättare att plana en b40 topp eller öka tändningen någon enstaka grad...

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv
Germax
18 november 2012 · 12 086 Inlägg

Gamla Mazdamotorer varvar sinnesjukt vet jag.. 2.5l V6an som sitter i 626 går säkert att klämma ur 200hk.

Webrex
18 november 2012 · 379 Inlägg

Varför skulle en M60 inte varva över 7000 föresten? Menar du mekaniskt problematiskt eller bara att den flödar för illa för att man skall tjäna på de?
M50/M42 maskinerna som är sarlika varvar ju 7500 utan problem big_smile Jag har testat tongue 8000 med (av misstag tongue), helt standard, men då fanns de inte mycket vrid kvar tongue men ja upplevde inget ventilsläpp iaf!

Germax
18 november 2012 · 12 086 Inlägg

D_Carlsson skrev:

bumpe skrev:
En M60 har inte kopparpackning original, vanlig jävla stålringspackning som alltid läcker, haft isär ett par!
Byta kammar på M60 är ganska meningslöst då de sitter ganska så bra kammar i original men som är löjligt snällt inställda. Justerade på min och det är som en helt ny bil!

Har lurat på ett koncept men inte bekräftat alla teorier i praktiken än.
*Utgå från en M60B40
*Byt till M60B30 toppar
*Byt ventilerna i B30 toppen till B40 (ej mätt om det passar)
*Justera om kammar
*Extraktor grenrör + fullflödessystem med X-rör
*Separata spjäll med nytt plenum
*Mappa + tanka sprit

Har bänkats över 300hk på hjulen ur en M60b40 med B30 toppar + S62 insug som enda utbytta delar så över 350hk+ på hjulen för under 20K med låda är inte omöjligt i min mening, varvar dock inte över 7000 sad
Montera i lättad E30 och du har en bil på dryga 1000kg med över 350whp smile

Annars lyfter man ner en original M52B28 (möjligtvis med M50b25 insug) i en E30 och åker, kostar absolut inga 30.000 och du har dina 200hk och lätt bil fast slipper civic med framhjulsdrift om det nu inte bara är rakt-fram-åkning som stod på schemat?

Detta diskuterades ganska ingående på Ppf med b30 topparna och dom stryper mer än vad det ökade kompet blir det lättare att plana en b40 topp eller öka tändningen någon enstaka grad...

Plana toppar på en V8? Hur har du tänkt få på insuget sen då?
B30 topparna måste givetvis portas och ventilsätena fräsas upp så B40 ventilerna passar.

D_Carlsson Bonntrimmare
18 november 2012 · 620 Inlägg

Germax skrev:

D_Carlsson skrev:

bumpe skrev:
En M60 har inte kopparpackning original, vanlig jävla stålringspackning som alltid läcker, haft isär ett par!
Byta kammar på M60 är ganska meningslöst då de sitter ganska så bra kammar i original men som är löjligt snällt inställda. Justerade på min och det är som en helt ny bil!

Har lurat på ett koncept men inte bekräftat alla teorier i praktiken än.
*Utgå från en M60B40
*Byt till M60B30 toppar
*Byt ventilerna i B30 toppen till B40 (ej mätt om det passar)
*Justera om kammar
*Extraktor grenrör + fullflödessystem med X-rör
*Separata spjäll med nytt plenum
*Mappa + tanka sprit

Har bänkats över 300hk på hjulen ur en M60b40 med B30 toppar + S62 insug som enda utbytta delar så över 350hk+ på hjulen för under 20K med låda är inte omöjligt i min mening, varvar dock inte över 7000 sad
Montera i lättad E30 och du har en bil på dryga 1000kg med över 350whp smile

Annars lyfter man ner en original M52B28 (möjligtvis med M50b25 insug) i en E30 och åker, kostar absolut inga 30.000 och du har dina 200hk och lätt bil fast slipper civic med framhjulsdrift om det nu inte bara är rakt-fram-åkning som stod på schemat?

Detta diskuterades ganska ingående på Ppf med b30 topparna och dom stryper mer än vad det ökade kompet blir det lättare att plana en b40 topp eller öka tändningen någon enstaka grad...

Plana toppar på en V8? Hur har du tänkt få på insuget sen då?
B30 topparna måste givetvis portas och ventilsätena fräsas upp så B40 ventilerna passar.

Man ska ju inte plana 1cm utan snarare 1mm och det är bara att plana av insugs flänsen lite så är det löst iofs tror jag inte det behövs när det handlar om så lite

Mvh

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv
PuttesPOV
10 januari 2013 · 504 Inlägg

Bästa tändningen till en sugmotor då?

HÅRDROCK
cheffer
10 januari 2013 · 1 422 Inlägg

PuppPutte skrev:
Bästa tändningen till en sugmotor då?

Beror vääääldigt mycket på hur motorn är byggd, vilka varvtal, bränsle etc.

Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
PuttesPOV
10 januari 2013 · 504 Inlägg

cheffer skrev:

PuppPutte skrev:
Bästa tändningen till en sugmotor då?

Beror vääääldigt mycket på hur motorn är byggd, vilka varvtal, bränsle etc.

Se min gröna 245.a då, som exempel. Kör med E85 och original tändning just nu. Inbillar mig att det borde finnas nått som är bättre. neutral

HÅRDROCK
AndreasPlars
10 januari 2013 · 1 062 Inlägg

PuppPutte skrev:

cheffer skrev:

PuppPutte skrev:
Bästa tändningen till en sugmotor då?

Beror vääääldigt mycket på hur motorn är byggd, vilka varvtal, bränsle etc.

Se min gröna 245.a då, som exempel. Kör med E85 och original tändning just nu. Inbillar mig att det borde finnas nått som är bättre. neutral

Nästan alltid är en bensinmotor knackbegränsad på fullast och med E85 kan man inte sällan ligga på MBT tändning över hela motorns körområde (last/varvtalsmatrisen).
Men för att få redan på var exakt den ligger måste man ha en motorbroms.
Men räkna med att du kan backa ett antal grader och vinna på det. Kör man turbo får man vara försiktig för det är lätt att få för höga maximalt förbränningstryck och skada motorn av det istället för knack eller förtändning.


M.V.H.

Saab 900i (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang