Orkeslös VW Passat 1.8T

Cirreman
19 mars 2007 · 24 Inlägg

Hej

Lät en kompis provköra min bil idag. Han sa "det var den slöaste 1.8-turbon jag någonsin kört!" Han sa vidare att han inte trodde turbon laddade något alls.

Min bil har gått lika bra/dåligt sen jag köpte den. Jag har iofs aldrig tyckt att den var snabb, men att turbon var slut visste jag inte. Många i forumen skriver om 1.8T-motorer som hackar och tappar i dragkraft, men jag verkar inte ha någon alls då? Vet att bilen tvärtom har plötsligt har ÖKAT i dragkraft, då på fyrans växel och fullt gaspådrag i ca 110 km/h.

Fråga:
1: Någon med erfarenhet av en helt orkeslös 1.8T?
2: Måste det vara turbon det är fel på? Luftmassemätare? Wastegate?

Jättetacksam för svar.

-----------------------------------
Passat Variant 1.8T -99

Zoltrix
19 mars 2007 · 438 Inlägg

Cirreman skrev:
Hej

Lät en kompis provköra min bil idag. Han sa "det var den slöaste 1.8-turbon jag någonsin kört!" Han sa vidare att han inte trodde turbon laddade något alls.

Min bil har gått lika bra/dåligt sen jag köpte den. Jag har iofs aldrig tyckt att den var snabb, men att turbon var slut visste jag inte. Många i forumen skriver om 1.8T-motorer som hackar och tappar i dragkraft, men jag verkar inte ha någon alls då? Vet att bilen tvärtom har plötsligt har ÖKAT i dragkraft, då på fyrans växel och fullt gaspådrag i ca 110 km/h.

Fråga:
1: Någon med erfarenhet av en helt orkeslös 1.8T?
2: Måste det vara turbon det är fel på? Luftmassemätare? Wastegate?

Jättetacksam för svar.

-----------------------------------
Passat Variant 1.8T -99

Hur långt har de gått?

Cirreman
19 mars 2007 · 24 Inlägg

16 500 mil

XanderCage
19 mars 2007 · 193 Inlägg

om det är lmm (luftmassemätaren) borde bilen gå ojämt dåligt.
Alltså när du gasar händer det ibland ingenting och ibland massor!
är lmm bytt någon gång?
Brukar gå sönder på nästan alla vag som har det.

Mvh Kimme

viccoA
19 mars 2007 · 3 109 Inlägg

1.8T 150 hk är ingen raket, ganska snäll motorkaraktär. Har din kompis kört en likadan modell med samma motor tidigare? Enklast är väl att ställa frågan till VAG om du är osäker, de kör ju några bilar om dagen så borde lätt kunna avgöra om den går som normalbilen. Du kan ju ta det i samband med någon service. smile

Ett billigare alternativ är att åka och provköra en likandan bil som du har hos någon bilfirma och bilda dig en egen uppfattning.

Cirreman
19 mars 2007 · 24 Inlägg

viccoA skrev:
1.8T 150 hk är ingen raket, ganska snäll motorkaraktär. Har din kompis kört en likadan modell med samma motor tidigare? Enklast är väl att ställa frågan till VAG om du är osäker, de kör ju några bilar om dagen så borde lätt kunna avgöra om den går som normalbilen. Du kan ju ta det i samband med någon service. smile

Ett billigare alternativ är att åka och provköra en likandan bil som du har hos någon bilfirma och bilda dig en egen uppfattning.

Tack för svaren!

Jo han har kört liknade bilar, har jobbat som bilförsäljare. Bilen är servad på märkesverkstad senast för en vecka sedan. De märkte inget ovanligt. Å andra sidan så tror jag inte att de provåker bilen mer än flyttar bilen in/ut ur garaget.

Självklart fundrar jag på att ta bilen till en verkstad så att de får mäta upp den, men är rädd att det kostar skjortan. Bilen går jämt och fint, jag lider inte. Bränsleförbrukningen är normal (tror jag, 0,8-0,9 blandad) och avgasvärden är riktiga på Bilprovningen. Om turbon är kass är jag rädd för att det blir ca 10 000 kr att hosta upp. Kan man ha roligare för.

XanderCage: Nej, LMM är inte bytt vad jag vet. Vad skulle det kosta att byta? Kan man fixa det själv?

//Christian

Goffen Administratör
19 mars 2007 · 2 974 Inlägg

Det brukar vara wastegateklockan som går sönder och den kan du kontrollera själv bara ta en mejsel när bilen är kall och försöka flytta wg armen fram och tebax och lyckas du med det är den kass...... finns inte att köpa original men gik har sånna lösa att köpa "om det är den"

En kopp av den svarta såsen...
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Cirreman
19 mars 2007 · 24 Inlägg

Goffen skrev:
Det brukar vara wastegateklockan som går sönder och den kan du kontrollera själv bara ta en mejsel när bilen är kall och försöka flytta wg armen fram och tebax och lyckas du med det är den kass...... finns inte att köpa original men gik har sånna lösa att köpa "om det är den"

Jag vet inte ens var Wastegaten sitter... roll Kan någon posta en bild som visar?

Senast redigerat av Cirreman (19 mars 2007)

Cirreman
19 mars 2007 · 24 Inlägg

Var precis på verkstaden. Killen prokörde och sa först att den gick perfekt. Vi körde ett par minuter och vände. På vägen tillbaka ångrade han sig och tyckte att det var något skumt, att den var tröttare nu. Jag höll med.

Jag bokade helt sonika tid den 28e, han ska mäta upp LMM och kolla turbon. Han trodde på ca 600 kr.

Jag återkommer.

Zoltrix
19 mars 2007 · 438 Inlägg

Cirreman skrev:
Var precis på verkstaden. Killen prokörde och sa först att den gick perfekt. Vi körde ett par minuter och vände. På vägen tillbaka ångrade han sig och tyckte att det var något skumt, att den var tröttare nu. Jag höll med.

Jag bokade helt sonika tid den 28e, han ska mäta upp LMM och kolla turbon. Han trodde på ca 600 kr.

Jag återkommer.

Är det någon skillnad när den är kall eller varm motorn när du kör?
Hur är den på tomgång kall eller varm?


Lycka till.

Cirreman
20 mars 2007 · 24 Inlägg

Zoltrix skrev:
Är det någon skillnad när den är kall eller varm motorn när du kör?
Hur är den på tomgång kall eller varm?


Lycka till.

Det är ingen skillnad.

Som sagt, den går inte dåligt, den är bara trött.

XanderCage
21 mars 2007 · 193 Inlägg

om den bara är trött borde det inte vara lmm.
Den kostar runt 3000 att byta tror jag på vag verkstad så alltså.
Tror inte det är svårt att göra sjäiv iofs. Är väl bara att ta bort givaren vid
insuget och kolla närmare på det.

Mvh Kimme

Cirreman
28 mars 2007 · 24 Inlägg

Bilen på verkstaden just nu. Spännande vad de kommer fram till... Spännande för plånboken oxå, jag som just fått lön hmm

Den här killen verkar ha samma problem som jag:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=38102

Cirreman
2 april 2007 · 24 Inlägg

Verkstan hittade inget uppenbart fel. Bara en felkod som han var tvungen att ringa till VAG och kolla, han visste inte vad det var. Han skulle återkomma, vilket han inte gjort hittills. 

Som tur var tog han bara 270 kr för felsök, jag blev inte ruinerad mao.

Goffen Administratör
2 april 2007 · 2 974 Inlägg

Du  kan inte skriva ut felkoden....... ?

En kopp av den svarta såsen...
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Cirreman
3 april 2007 · 24 Inlägg

Goffen skrev:
Du  kan inte skriva ut felkoden....... ?

Kom inte ihåg vad han sa... Han raderade felkoden, provkörde och kollade igen: Felkoden tillbaka. Ska skriva så snart jag vet.

Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
3 april 2007 · 1 852 Inlägg

kolla säkringarna, min var lite trött också och jag monterade en laddtrycksmätare. den laddade max 0,2-0,25 bar vilket jag påpekade vid service. efter en felsökning konstaterade dom att det var en säkring som var sönder och efter att dom bytt ut den så laddar bilen 0,5 bar.

annars så kan jag rekommendera www.nordicaudi.com mycket kunnigt folk!

man lever bara en gång så lev väl!
insane_1 Min dröm, din vardag.
8 april 2007 · 641 Inlägg

Hört något mer om bilen?
Har nämligen samma problem med min Passat, väldigt orkeslös...går annars utmärkt.
Kopplade in en laddtrycksmätare och upptäckte att bilen inte laddar något.

Nissan 200sx s13 "Chuki" (1992)
Cirreman
16 april 2007 · 24 Inlägg

insane_1 skrev:
Hört något mer om bilen?
Har nämligen samma problem med min Passat, väldigt orkeslös...går annars utmärkt.
Kopplade in en laddtrycksmätare och upptäckte att bilen inte laddar något.

Jag ringde verkstan igår, felkoden rörde en magnetventil. Det kunde enligt VAG röra sig om massor av olika orsaker, sprickor/stopp i slangar, kärvande turbo, LMM etc. Han ville att jag lämnade in bilen igen. Vi får se om jag gör det.

Var det svårt att koppla in laddtrycksmätare? Sugen på att göra det, utan större ingrepp. Var får man tag i en enkel och bra?

Macondax Driver Lastbilsgrossisten.se
16 april 2007 · 44 Inlägg

Jag skulle rekommendera att du blir medlem på www.vwpc.se, VW PASSAT CLUB, där finns det både VW mekar och allmänt kunnigt folk inom området.

Det kan inte vara så att första/dom första ägarna kört hårt med bilen och nu på äldre dagar har den blivit orkeslös pga slitage och tidigare körstil?

Driver eget, tillbehörspartner för åkerier och transportörer. www.lastbilsgrossisten.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang