skolarbete: streetrace

laynus
2 april 2007 · 256 Inlägg

just nu jobbar jag med ett skolarbete, det är inom området Etik för dom som inte vet vad det är så kan jag förklara kort, det är e.x om det är rätt eller fel o äta kött mm i alla fall så har jag valt ämnet streetracing cool

arbetet ska innehålla olika åsikter och några frågor jag ska skriva i början och sedan svara på dem,  och jag behöver lite hjälp, nu kan ni säga vad ni tycker om streetracing rätt/fel åsikter mm och gärna några intressanta frågor e.x varför tävlar man streetrace? och finns det något lagligt alternativ  (just nu har jag stillestånd i hjärnan roll)

Eliza Tro inte allt du hör om mig, sanningen är värre.
2 april 2007 · 991 Inlägg

Pma mej om du vill smile

Varför följa strömmen när de bränner mer kalorier att simma motströms?
www.mondoblog.se/misscarbon
Dodge Magnum SRT8 "Supercharged.se" (2006)
Stoffe_G
2 april 2007 · 135 Inlägg

Streetracing ur ett etiskt perspektiv? Klart intressant skolarbete...

Det är nog lättare att rabbla upp åsikter på fel-sidan därför börjar jag med rätt roll

Rätt: ( tycker jag )

Rätt att likasinnade skall träffas och utöva sin "sport" tillsammans
Rätt eftersom det ofta drar många åskådare vilket främjar återväxten inom motorintresse/motorsport.... (säkert många utan körkort och bil som kollar på streetrace)

Fel: (tycker jag)

Är man på allmän väg kan man utsätta andra trafikanter fotgängare för fara

Bristfällig säkerhet (smala vägar, mörkt, kälskott o.s.v.) utsätter också förarna för fara... en renodlad stripp har ju krockräcken och underhålls ordentligt... kan nog inte påstå detsamma om diverse industrigator...

Inga avspärrningar för åskådare, någon kan få en knuff i ryggen av misstag och hamna framför en framrusande bil...

Det är ju så klart olagligt.... roll

Personer utan erfarenhet kan rejsa med en bil som inte matchar deras erfarenhet och det kan gå åt pipan...

o.s.v.... detta är mina reflektioner i ämnet...
Har varit å tittat på ett par streetrace i helsingborgstrakten och tycker att det är farliga tillställningar... Väldigt bristande säkerhet för såväl förare som åskådare. Men det är man är ju där på egen risk. Jag föredrar seriöst anordnade strip-körningar såsom "en dag på strippen" t.e.x.

Idrott luktar svett, sport luktar bensin
Oldsmobile Delta 88 "Holiday sedan" (1965)
Volvo V40 D4 Cross Country "Ocean Race" (2015)
Mäki Långsam Perfektionist
2 april 2007 · 4 800 Inlägg

Sen finns det ibland lagliga alternativ som kallas för Blackrace (lagligt på vanligt gata).

Det är rätt att vi ska få köra men fel när det är olagligt, men om dom ger oss fler ställen att köra på så är det ju inget fel med att köra nå mer.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
Malmoe SSS -12
2 april 2007 · 3 217 Inlägg

Ja du Spjutski... Hade en sådan förklaringen bara varit vettig nog inför polisen så hade allt varit bra!

Den dög knappt när jag gled runt på en parkering i Malmö i vintras... Men det fanns nog någon annan anledning till att jag inte blev ditsatt för vårdslösheten i trafiken! tongue

De hävdar att man ska hålla sig till de banor som finns och i sådana fall på deras öppettider! Därmed basta...

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
Janne
4 april 2007 · 252 Inlägg

e.x varför tävlar man streetrace?

För att man kan, det är gratis, och när man vill!

De lagliga alternativ som finns får man inte tävla mot andra än sig själv i.
Endast fåtal event tillåter "vinnarindikering".
Regelsystemet och SBF är duktigt föråldrat och anpassat efter gammla jänkare och inte efter europeiska/nyare bilar.

Streetrace är som Rave. Det funkar utmärkt så länge alla vet vilket ansvar de har och att det inte spårar ur.
(Här kommer droger osv in)

//Janne
Stoffe_G
4 april 2007 · 135 Inlägg

Janne skrev:
Regelsystemet och SBF är duktigt föråldrat och anpassat efter gammla jänkare och inte efter europeiska/nyare bilar.

Kanske lite OT, men skulle du vilja utveckla detta lite?

Senast redigerat av Stoffe_G (4 april 2007)

Idrott luktar svett, sport luktar bensin
Volvo V40 D4 Cross Country "Ocean Race" (2015)
Oldsmobile Delta 88 "Holiday sedan" (1965)
GranatMagnuS Scania, javisst.
5 april 2007 · 237 Inlägg

lite ot

sen kan man ju få erbjudandet att få tävla på en liten avlägsen väg som en polis är delägare i (privat) men bara få taävla i vem som kommer först upp i laglig hastighet på den vägen (50) och sen betala ersättningen för dom svarta spåren som blir, (8e metern)

Tack så mycket polisjävel. tog inte erbjudandet.

Senast redigerat av GranatMagnuS (5 april 2007)

Grabber Dagdrömmare
5 april 2007 · 2 836 Inlägg
BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang