Att äga en jänkare/muskelbil

MeduzaRacing
30 januari 2013 · 101 Inlägg

Tjena, har en dröm om att äga en egen jänkare med V8. Och jag vill som de flesta att drömmen skall bli verklighet. Undrar hur det är att äga en gammal jänkare, mycket mekande pga åldern? Har hört att vissa amerikanare är riktiga pansarvagnar. Sen vet jag ju att bensinen inte är direkt billig i dagens läge men skulle ju ändå bara glida lite med den under sommaren soliga dagar, så bensinen borde väl inte i slutändan spela så riktigt stor roll ändå? Rätta mig om jag tänker fel. Sen kan man ens fundera på en jänkare om man inte är typ miljonär? Hade tänkte mig en i normal eller halvtaskig skick men som inte ändå ser förjävlig ut.

Och en slutlig fråga, lönar det sig att importera från utlandet? Vissa säger det är betydligt billigare medan andra säger att priset på att få den fraktad jämnar ut sig så det inte skulle löna sig alls...

\\Tack så mkt på förhand!! smile

M4rq5
30 januari 2013 · 37 Inlägg

MeduzaRacing skrev:
Tjena, har en dröm om att äga en egen jänkare med V8. Och jag vill som de flesta att drömmen skall bli verklighet. Undrar hur det är att äga en gammal jänkare, mycket mekande pga åldern? Har hört att vissa amerikanare är riktiga pansarvagnar. Sen vet jag ju att bensinen inte är direkt billig i dagens läge men skulle ju ändå bara glida lite med den under sommaren soliga dagar, så bensinen borde väl inte i slutändan spela så riktigt stor roll ändå? Rätta mig om jag tänker fel. Sen kan man ens fundera på en jänkare om man inte är typ miljonär? Hade tänkte mig en i normal eller halvtaskig skick men som inte ändå ser förjävlig ut.

Och en slutlig fråga, lönar det sig att importera från utlandet? Vissa säger det är betydligt billigare medan andra säger att priset på att få den fraktad jämnar ut sig så det inte skulle löna sig alls...

\\Tack så mkt på förhand!! smile

Jag har en jänkare själv som är en "rishög", men den kostar inte för mycket ändå. Hittar man en som inte är för rostig så går dom utan några problem eller större kostnader. byta olja, filter och sånt så är det bara att tuta och köra.

BMW E39 528 "Tysken" (1997)
Cadillac 6229 "Dixie" (1961)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
30 januari 2013 · 14 077 Inlägg

M4rq5 skrev:

MeduzaRacing skrev:
Tjena, har en dröm om att äga en egen jänkare med V8. Och jag vill som de flesta att drömmen skall bli verklighet. Undrar hur det är att äga en gammal jänkare, mycket mekande pga åldern? Har hört att vissa amerikanare är riktiga pansarvagnar. Sen vet jag ju att bensinen inte är direkt billig i dagens läge men skulle ju ändå bara glida lite med den under sommaren soliga dagar, så bensinen borde väl inte i slutändan spela så riktigt stor roll ändå? Rätta mig om jag tänker fel. Sen kan man ens fundera på en jänkare om man inte är typ miljonär? Hade tänkte mig en i normal eller halvtaskig skick men som inte ändå ser förjävlig ut.

Och en slutlig fråga, lönar det sig att importera från utlandet? Vissa säger det är betydligt billigare medan andra säger att priset på att få den fraktad jämnar ut sig så det inte skulle löna sig alls...

\\Tack så mkt på förhand!! smile

Jag har en jänkare själv som är en "rishög", men den kostar inte för mycket ändå. Hittar man en som inte är för rostig så går dom utan några problem eller större kostnader. byta olja, filter och sånt så är det bara att tuta och köra.

Vad det kostar att ta in från utlandet kan du nog söka på nätet om. Eftersom du bor i Finland så är det säkert andra regler mot Sverige. Det där med bensinen kan jag hålla med om, det är ofta under en ganska kort period på sommaren om du inte ska åka året runt. Reservdelspriserna är ofta ganska billiga till jänkare. Det kan vara lite dyrare till Mopar (Chrysler, Dodge och Plymouth). Det är väl lite som M4rq5 skriver....byt olja och filter så är det bara att tuta och köra. Men man ska inte glömma bort att de flesta jänkare ofta har många smörjpunkter under och i framvagnen som gärna vill ha lite fett då och då. Lycka till med ditt jänkebilsköp!!!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
N_W V8 de bästa som finns!
30 januari 2013 · 1 092 Inlägg

Klart du ska åka amerikanskt! smile
0kr i skatt fast det kostar 65kr i registerhållningsavgift, värdeminskningen är noll.
De drar som sagt lite mer bränsle men det spelar inte sån jättestor roll på 500mils körning.
Jag vet inte vad ni har för regler i Finland.

Däremot så tycker jag att de krånglar betydligt mer än nyare bilar, man kör några ggr så kommer ett nytt fel, sen går det nån vecka så klappar något annat ihop. Det känns som det spelar ingen roll om man bytt allting då börjar det bara om.  Så det är dit pengarna går neutral Sen beror det förstås på vad man har för krav men man bör vara medveten att det är en del jävelskap på vägen för och hålla dom rullandes. När det funkar är det desto roligare, det är dom få stunderna man lever för   lol

Priserna i Sverige är såpass låga nu att du kan få en bra bil på hemmaplan också, det år få som vill betala så jättemycket här för en bil.
Jag och en kompis köpte en Cheva 55a utställningsbil i delar i Usa för 3månader sen och nu har vi satt ihop den . Den säljer vi på plats i Usa för det lönar sig inte att ta hem den hit för marknaden är dålig, så fynda här hemma och pruta lite lagom så kommer du få en fin bil.  smile

Senast redigerat av N_W (30 januari 2013)

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
30 januari 2013 · 14 077 Inlägg

N_W skrev:
Klart du ska åka amerikanskt! smile
0kr i skatt fast det kostar 65kr i registerhållningsavgift, värdeminskningen är noll.
De drar som sagt lite mer bränsle men det spelar inte sån jättestor roll på 500mils körning.
Jag vet inte vad ni har för regler i Finland.

Däremot så tycker jag att de krånglar betydligt mer än nyare bilar, man kör några ggr så kommer ett nytt fel, sen går det nån vecka så klappar något annat ihop. Det känns som det spelar ingen roll om man bytt allting då börjar det bara om.  Så det är dit pengarna går neutral Sen beror det förstås på vad man har för krav men man bör vara medveten att det är en del jävelskap på vägen för och hålla dom rullandes. När det funkar är det desto roligare, det är dom få stunderna man lever för   lol

Priserna i Sverige är såpass låga nu att du kan få en bra bil på hemmaplan också, det år få som vill betala så jättemycket här för en bil.
Jag och en kompis köpte en Cheva 55a utställningsbil i delar i Usa för 3månader sen och nu har vi satt ihop den . Den säljer vi på plats i Usa för det lönar sig inte att ta hem den hit för marknaden är dålig, så fynda här hemma och pruta lite lagom så kommer du få en fin bil.  smile

Tänk på att han/hon bor i Finland. Det kanske inte kostar 0kr för en veteranare där.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
N_W V8 de bästa som finns!
30 januari 2013 · 1 092 Inlägg

Vettemannen skrev:

N_W skrev:
Klart du ska åka amerikanskt! smile
0kr i skatt fast det kostar 65kr i registerhållningsavgift, värdeminskningen är noll.
De drar som sagt lite mer bränsle men det spelar inte sån jättestor roll på 500mils körning.
Jag vet inte vad ni har för regler i Finland.

Däremot så tycker jag att de krånglar betydligt mer än nyare bilar, man kör några ggr så kommer ett nytt fel, sen går det nån vecka så klappar något annat ihop. Det känns som det spelar ingen roll om man bytt allting då börjar det bara om.  Så det är dit pengarna går neutral Sen beror det förstås på vad man har för krav men man bör vara medveten att det är en del jävelskap på vägen för och hålla dom rullandes. När det funkar är det desto roligare, det är dom få stunderna man lever för   lol

Priserna i Sverige är såpass låga nu att du kan få en bra bil på hemmaplan också, det år få som vill betala så jättemycket här för en bil.
Jag och en kompis köpte en Cheva 55a utställningsbil i delar i Usa för 3månader sen och nu har vi satt ihop den . Den säljer vi på plats i Usa för det lönar sig inte att ta hem den hit för marknaden är dålig, så fynda här hemma och pruta lite lagom så kommer du få en fin bil.  smile

Tänk på att han/hon bor i Finland. Det kanske inte kostar 0kr för en veteranare där.

/Benny

Jo jag skrev det i fjärde raden "Jag vet inte vad ni har för regler i Finland"

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
30 januari 2013 · 14 077 Inlägg

N_W skrev:

Vettemannen skrev:

N_W skrev:
Klart du ska åka amerikanskt! smile
0kr i skatt fast det kostar 65kr i registerhållningsavgift, värdeminskningen är noll.
De drar som sagt lite mer bränsle men det spelar inte sån jättestor roll på 500mils körning.
Jag vet inte vad ni har för regler i Finland.

Däremot så tycker jag att de krånglar betydligt mer än nyare bilar, man kör några ggr så kommer ett nytt fel, sen går det nån vecka så klappar något annat ihop. Det känns som det spelar ingen roll om man bytt allting då börjar det bara om.  Så det är dit pengarna går neutral Sen beror det förstås på vad man har för krav men man bör vara medveten att det är en del jävelskap på vägen för och hålla dom rullandes. När det funkar är det desto roligare, det är dom få stunderna man lever för   lol

Priserna i Sverige är såpass låga nu att du kan få en bra bil på hemmaplan också, det år få som vill betala så jättemycket här för en bil.
Jag och en kompis köpte en Cheva 55a utställningsbil i delar i Usa för 3månader sen och nu har vi satt ihop den . Den säljer vi på plats i Usa för det lönar sig inte att ta hem den hit för marknaden är dålig, så fynda här hemma och pruta lite lagom så kommer du få en fin bil.  smile

Tänk på att han/hon bor i Finland. Det kanske inte kostar 0kr för en veteranare där.

/Benny

Jo jag skrev det i fjärde raden "Jag vet inte vad ni har för regler i Finland"

Jag får väl sätta på mig starkare glasögon då så man ser bättre!! Hahaha!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
zoopåse
30 januari 2013 · 1 171 Inlägg

En fruktansvärt dum fråga, men måste man gilla just rockabilly-musik för att få köra en gammal amerikansk bil eller är alla lika välkomna som är intresserade av bilarna?

mb_pucken
30 januari 2013 · 5 088 Inlägg

zoopåse skrev:
En fruktansvärt dum fråga, men måste man gilla just rockabilly-musik för att få köra en gammal amerikansk bil eller är alla lika välkomna som är intresserade av bilarna?

haha vad skulle ens musiksmak spela för roll till vilken bil  man får ha:p jag bygger ju stance merca men spelar hårdrock och dansband så jag borde väl lyssna på dubstepp och hipphop osv:p en bil har man för att man själv gillar den och musik spelar man de man gillar:p

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
30 januari 2013 · 14 077 Inlägg

zoopåse skrev:
En fruktansvärt dum fråga, men måste man gilla just rockabilly-musik för att få köra en gammal amerikansk bil eller är alla lika välkomna som är intresserade av bilarna?

Man behöver inte i mitt tycke gilla just rockabilly-musik när man åker jänkare. Självklart så låter det mycket rockabilly i jänkare eftersom jag tror att det är lite av kulturen men jag har hört det mesta komma ur jänkebilshögtalare såsom hårdrock, rockabilly, svensktopp, dansband, Eddie meduza, Elvis samt diverse 50 60 70-talsmusik. Även annan musik förekommer. Det är nog du själv som sätter begränsningarna. Man spelar självklart mest det man gillar naturligtvis. Så mitt svar om man måste gilla just rockabilly-musik i en jänkare är Nej!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
B-Body GM B-Body Nörd
30 januari 2013 · 370 Inlägg

zoopåse skrev:
En fruktansvärt dum fråga, men måste man gilla just rockabilly-musik för att få köra en gammal amerikansk bil eller är alla lika välkomna som är intresserade av bilarna?

Det e klart man inte måste tongue ioförsig så kör jag inte nån jätte gammal bil men jag är inget större fan av sån musik utan jag lever för hip-house, tech-house, electro-house, jackin-house, fidget-house, progressive-house, hardstyle, hardcore mm. Dom ända som har fördommar och säger att jag lyssnar på fel musik är dom dom inte håller på med us bilar.

Senast redigerat av B-Body (30 januari 2013)

CHEVROLET, a high quality product from General Motors
Pioneer CDJ 2000 nexus + DJM 2000 nexus + RMX 500 + HDJ 2000 W + S-DJ08
it_mutt Avstängd
30 januari 2013 · 10 388 Inlägg

zoopåse skrev:
En fruktansvärt dum fråga, men måste man gilla just rockabilly-musik för att få köra en gammal amerikansk bil eller är alla lika välkomna som är intresserade av bilarna?

Skulle någon säga åt mig "du spelar fel musik" när jag kom med någon av mustangerna skulle jag vända o köra därifrån, mest för att med den inställningen hade jag inte velat vara bland "det gänget" iaf

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
elektronikfreak tummen mitt i handen
30 januari 2013 · 162 Inlägg

Jag har själv varit i USA, mestadels Kalifornien, o köpt hem flera bilar. Både fullsize bilar som Cadillac o Lincoln men även några muskelbilar som Challanger, Charger m fl under 70-, 80- o 90-talet. Om det "lönar" sig beror väl helt o hållet på vad du köper för bil o vad syftet är med bilköpet. Det är alltid bättre att köpa bilar i bra skick eftersom jag personligen inte meckar själv.

Har alltid köpt bil just för att kombinera bilköpet med en bil för att kunna åka runt i USA med. Har dessutom alltid kört upp bilarna till New York City o själv kört in dom i en förbokad container.

Vanliga standard muskelbilar är ofta betydligt billigare i USA än vad de är i Sverige inkl frakt o införselavgifter. Har ingen erfarenhet av införselavgifterna till Finland men gissningsvis är det billigare att frakta bilen NYC > Göteborg.
Bilar i SUPERTOPPSKICK dvs i MINT CONDITION bl a Moparbilar med original Hemi motorer (matching numbers) är däremot dyrare i USA. Likaså äldre Corvetter, i synnerhet 50-talarna.

Kolla in den här sidan! Där kan du finna många bilar i skiftande kvaliteter.
Hemmings Motornews
http://www.hemmings.com/classifieds/carsforsale/

Ska du köpa bil i USA så satsa på att frakta hem bilen i en container. Då kan du även stoppa containern full av delar, däck mm som är betydligt billigare att handla i USA än att köpa i Norden.

Lycka till!

Elektronikfreak
Stoned Records - bootlegs med bl a Black Sabbath, Queen, Patti Smith, Jimi Hendrix, Roxy Music och Lou Reed
Mitt senaste bilköp - Peugeot 206 SW (2006)
MeduzaRacing
24 februari 2013 · 101 Inlägg

tack alla, det där med container låter väldigt intressant, antagligen köper jag en dodge charger från usa, om det blir någon. Tusen tack!

Mane_Attraction Totalt okunnig
26 februari 2013 · 413 Inlägg

Klart du ska köpa. Problem är det alltid med bilar men när det väl funkar och man glider en fin sommardag så har man lätt glömt av när man låg på alla fyra och svor i garaget. N W sammanfattade allt rätt bra.

F ö så spelas det inte rockabilly eller att man har på sig spjutskor och har en slickad frilla i min bil.

Bilintresset är det primära men visst får man en del sura miner när man kommer åkandes och kör Mother North med Satyricon på en träff...

#1 Älskad, sörjd, saknad. ALDRIG glömd!
En liten tråd om bilen: Arnold Babar
Pontiac LeMans "GTO Clone" (1967)
Emilius Avstängd
26 februari 2013 · 1 714 Inlägg

zoopåse skrev:
En fruktansvärt dum fråga, men måste man gilla just rockabilly-musik för att få köra en gammal amerikansk bil eller är alla lika välkomna som är intresserade av bilarna?

Inte alls dum fråga, frågar man inte vet man inte.

Bryr sig folk kom vad du lyssnar på för musik i svängen med amerikanska bilar så är det nog inget folk man umgås med ändå som sagt häruppe.

Jag tror inte så många mexikaner och svarta i usa som åker lowriders eller donks lyssnar på rockabilly.

Latinos lyssnar visserligen ofta på klassiker från 50-talet men det har med tradition att göra.

Men musiksmak ska inte vara krav.

Nobrando
27 februari 2013 · 214 Inlägg

N_W skrev:
Klart du ska åka amerikanskt! smile
0kr i skatt fast det kostar 65kr i registerhållningsavgift, värdeminskningen är noll.
De drar som sagt lite mer bränsle men det spelar inte sån jättestor roll på 500mils körning.
Jag vet inte vad ni har för regler i Finland.

Däremot så tycker jag att de krånglar betydligt mer än nyare bilar, man kör några ggr så kommer ett nytt fel, sen går det nån vecka så klappar något annat ihop. Det känns som det spelar ingen roll om man bytt allting då börjar det bara om.  Så det är dit pengarna går neutral Sen beror det förstås på vad man har för krav men man bör vara medveten att det är en del jävelskap på vägen för och hålla dom rullandes. När det funkar är det desto roligare, det är dom få stunderna man lever för   lol

Priserna i Sverige är såpass låga nu att du kan få en bra bil på hemmaplan också, det år få som vill betala så jättemycket här för en bil.
Jag och en kompis köpte en Cheva 55a utställningsbil i delar i Usa för 3månader sen och nu har vi satt ihop den . Den säljer vi på plats i Usa för det lönar sig inte att ta hem den hit för marknaden är dålig, så fynda här hemma och pruta lite lagom så kommer du få en fin bil.  smile

Oftast är det nog att bilarna står still för mycket som dem strular, annars tycker jag inte det är några bekymmer.

Audi S6 Avant 4.2 "Nobrando" (1997)
BMW 728iA (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang