Ryckningar 1500rpm/automatlåda volvo v70 -06

volvodrifter
25 februari 2013 · 342 Inlägg

Tjena alla gasglada.

jag har en volvo v70 2,4d -06 automatare 13,900mil
servad hos volvo sedan ny med 2000mils intervaller.

har problem med ryckningar/obalans kring 1500rpm.
50km/h 80km/h 120km/h olika växlar men samma varvtal lite irriterande då dessa hastigheter används ofta.

var hos volvo men dom lyckades inte hitta nåt fel men gav rådet att rengöra egr-ventilen då denna tydligen slagga igen på dessa motorer.

sagt å gjort rengörningen skedde i fredags 22/2 och samma fel kvarstår...

virvelspjällslänkage verkar vara helt och inga felkoder hittade.

googlade runt lite men lyckades inte hitta nåt intressant så vänder mig till er och hoppas på några ideer.

hittade att det finns nån form av tryckutjämnare i lådan på bilen som arbetar kring detta varvtalet på motorn, som kan kärva pga av dålig olja i lådan.  nån som kan bekräfta detta?? 

sen även en fråga kring oljan i lådan har hittat en olja på swedol som har rätt klassning till rimligt pris nån som testat denna olja ?? TRANSMISSIONSOLJA Q8 UNITRANS JK heter den.


//Tobbe

volvodrifter
26 februari 2013 · 342 Inlägg

ingen som dela med sig av sina tips eller erfarenheter??

volvodrifter
27 februari 2013 · 342 Inlägg

tjoo blåste idag genom 16liter olja i lådan å jisses vad den växlar mjukt nu.. 

MEN problemet kvarstår fortfarande....

Brådhis * Voff voff *
28 februari 2013 · 10 315 Inlägg

volvodrifter skrev:
sen även en fråga kring oljan i lådan har hittat en olja på swedol som har rätt klassning till rimligt pris nån som testat denna olja ?? TRANSMISSIONSOLJA Q8 UNITRANS JK heter den.

//Tobbe

Jag har inte testat själv, men däremot blivit avrådd från det från flera håll. Oljan åldras extremt fort och lådan börjar ganska så snart krångla.

Här kan du läsa två trådar på Volvoforumet SVXC om just olja till dessa automater där folk provat:

http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php … l%C3%A5dan

http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php … l%C3%A5dan

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
volvodrifter
1 mars 2013 · 342 Inlägg

är en diesel....


to-mmmy skrev:
låter skumt testat o bytt stiften kan vara dom som arbetar dåligt vid det varvtalet kolla alla tändkablar så inga brott finns erg i hattar eller dylik svårt o veta om det inte var lådan.

volvodrifter
1 mars 2013 · 342 Inlägg

hej!

kunde inte se att dom använt just den oljan.. utan atf universal med koden jws 3309.  denna oljan som jag hittade va just till volvos lådor och Aisin Warner . stod det..  men men

har kört ca 15mil nu och lådan växlar extremt mjukt mot innan blir nästan bara bättre å bättre men får väl köra å se om jag märker nåt konstigt.. får väl köpa volvos då å skölja igen isåfall tongue  men tack för att du hitta ett par länkar har försökt söka själv utan att finna nåt..

bilen e inbokad hos volvo nu för ev uppdatering av ecu å hoppas att det hjälper nu...

//Tobbe

Brådhis skrev:

volvodrifter skrev:
sen även en fråga kring oljan i lådan har hittat en olja på swedol som har rätt klassning till rimligt pris nån som testat denna olja ?? TRANSMISSIONSOLJA Q8 UNITRANS JK heter den.

//Tobbe

Jag har inte testat själv, men däremot blivit avrådd från det från flera håll. Oljan åldras extremt fort och lådan börjar ganska så snart krångla.

Här kan du läsa två trådar på Volvoforumet SVXC om just olja till dessa automater där folk provat:

http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php … l%C3%A5dan

http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php … l%C3%A5dan

//Brådhis

volvodrifter
4 mars 2013 · 342 Inlägg

då va bilen inne på volvo idag och senaste utgåvan av uppdatering va ju givetvis i bilen så tillbaka på ruta 1....

DJ_V8_BMW
10 mars 2013 · 210 Inlägg

Hej Tobbe,

Vanligt fel med ryckningar/dålig växlingskvalitet på D5/2.4D aut -06, problemet är troligen ventilpaketet i lådan. Du har gjort det mesta redan för att utesluta andra problem med tex byte av oljan och uppdateringen. Byte av ventilpaket är ofta sista lösningen, som också troligen kommer att lösa problemet.
Jag har bytt några ventilpaket, inget större jobb med det kräver en kalibrering efter bytet som du gör med diagnosdator och "körinlärning" som ibland krävde en del tålamod smile.

Och nu till det tråkiga, ventilpaketet vad jag minns var ganska dyrt sad
På min tid då jag jobbade med dessa bilar hade dom flertalet bilar med detta problem garanti eller försäkring som hjälpte kunden.


///DJ

Senast redigerat av DJ_V8_BMW (10 mars 2013)

RWD forever & ever!
Chevrolet Camaro Z28 "Hollywood Beauty" (1983)
BMW E30 330d 3,0 CR Diesel "The Power of Smoke" (1988)
volvodrifter
12 mars 2013 · 342 Inlägg

tjena dj:P

känns fortfarande lite märkligt då lådan växlar hur mjukt å fint som helst.
bilen har ej haft dragkrok fören i slutet på förra året,så sliten verkar ju vara konstigt.. så känns lite märkligt men allt e ju möjligt.

har även märkt det sista att bilen låter märkligt från motorn vid accelration lite som bensinarnas "spikningar" har det varit några problem med spridare eller dyligt på dessa bilar?? inre läckage eller nåt sånt??

//tobbe

hangman
12 mars 2013 · 2 174 Inlägg

volvodrifter skrev:
tjena dj:P

känns fortfarande lite märkligt då lådan växlar hur mjukt å fint som helst.
bilen har ej haft dragkrok fören i slutet på förra året,så sliten verkar ju vara konstigt.. så känns lite märkligt men allt e ju möjligt.

har även märkt det sista att bilen låter märkligt från motorn vid accelration lite som bensinarnas "spikningar" har det varit några problem med spridare eller dyligt på dessa bilar?? inre läckage eller nåt sånt??

//tobbe

Vanligt och vanligt men över 25 tusen mil är inte vanligt att dom går innan det är dags för pump spridare och topp renovering.

Dåliga jävla automatlådor.


Antingen skruvad mätare eller gått långt, gammal taxi?

volvodrifter
12 mars 2013 · 342 Inlägg

nope bilen har gått ärliga 13.950 mil en ägare innan mig. full service bok och alla kvitton sedan den va ny 06.

vad jag läst mig till så verkar automatlådan som kom 05-06 (6vxl) vara bätre än den som satt innan (5vxl)??

hittar heller ingen som haft problem med dom på nätet..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang