Vibrationer vid motorbroms, Volvo 740

kusin-kokain
8 juni 2013 · 5 Inlägg

Hejva!

Då jag smällde min trogna men ack så tråkiga Nissan Micra i går, någonting med refuger och några söta flickor i bikini...

...så köpte jag i dag en skattad och besiktigad Volvo 745 för 3 200 SEK. Väldigt beige, tror dessutom att klädseln är gjord av Kim Jong Il. Vila i frid.

Allt är frid och fröjd, motorn ger ifrån sig ett mäktigt brus och kopplingen känns som att trampa i hundskit. Haft en 740 förut.

Ett "men" finns dock; när man växlar ner och släpper upp kopplingen så vibrerar och låter det lite sådär halvfriskt. Alltså när motorn varvmatchar farten. Första tanken var något med kardanen som låg och slog, men det bör väl rimligtvis märkas vid vanlig körning också? Det känns lite som att man helt plötsligt har punktering på bägge bakhjulen. Enbart under ovanstående omständigheter.

Bilen är från 86 tror jag, en GLE. Tack på förhand!

uhlin
8 juni 2013 · 2 835 Inlägg

Stödlager på kardanstången, eller bussningar i bakvagnen skulle jag tippa på, Kardanknutarna tvivlar jag på, det brukar kännas mer eller mindre hela tiden.

Men börja att kollla stödlagret, tror nästan du finner felet där, men garanterar inte wink

zekezeke Vila i frid, pappa..
8 juni 2013 · 517 Inlägg

Rolig läsning.. big_smile

OT, taskigt växellådsfäste?

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
uhlin
8 juni 2013 · 2 835 Inlägg

zekezeke skrev:
Rolig läsning.. big_smile

OT, taskigt växellådsfäste?

Kan mycket väl vara det med ja

kusin-kokain
8 juni 2013 · 5 Inlägg

Oj, tack för snabba svar. Hur kan jag kolla stödlagret? Rycka i kardanen och känna efter glapp? Trist om skiten ramlar av på Essingen någon fin eftermiddag liksom.

Zwudda Refined
8 juni 2013 · 1 770 Inlägg

Första tanke: Slitet Stödlager
Andra tanke: Sliten Hardy skiva
Tredje tanke: Lös vxllåda/Lös bakvagn/Kass(a) bussningar bakvagn

Jag sätter iallafall mina pengar på stödlagret!

SWE-Birdy
8 juni 2013 · 12 Inlägg

den får inte vara mjuk och sladdrig när du drar i kardan i sidled eller uppåt/nedåt du ska ha lite fjädring i den men ganska seg. mycket lätt att byta med. och som dem skriver kolla gummikudden till växellådan med. jag hade ett liknande fel där var det stödlagret och hardy-skivan som sitter mellan kardan och växellådan som består av gummi och metallhylsor den kan vara kass med.

en får va som man e, när man inte blev som man skulle..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang