Lambasond? Chrysler 300c-09

Hellrazor
21 maj 2013 · 22 Inlägg

Hej, har en Chrysler 300c -09! Motorlampan börja lysa så var in å kollade felkod, å då var tydligen lambasonden trasig! Vart sitter den på dessa bilar? Svår att byta?
Mvh Viktor

Mercedes W124 "hundratjugofyran" (1994)
chryslerstratus
23 maj 2013 · 440 Inlägg

Finns flera lambdasonder, vad fick du för felkod? Felkoden hänvisar till vilken cylinderbank och följd den defekta lambdasonden sitter..

hangman
23 maj 2013 · 2 174 Inlägg

Är det inte garanti ? Många bilar har det, men Chrysler är väl medvetna om kvalitén..

Richtenb
23 maj 2013 · 1 365 Inlägg

Om du har en 8:a så sitter det antagligen 4 sonder som på min bil. 2 framför katten och 2 bakom

De 2 bakre kan man mappa bort, de två främre är naturligtvis superviktiga

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
hangman
23 maj 2013 · 2 174 Inlägg

Varför skriver du att det går mappa bort lambdorna? Dom sitter där av en anledning och kostar inte ens 200-500 kr styck nya, vem mappar om det, och vad jag vet är mappning dyrt !

Hör har du nya lambdor billigt och bra.

http://search.eim.ebay.se/?ev=&elc= … r&ect=

Senast redigerat av hangman (23 maj 2013)

Richtenb
24 maj 2013 · 1 365 Inlägg

Funktionen de fyller är att hålla reda på om katalysatorn fungerar eller inte. Problemet är att dessa oftare går sönder än katalysatorn och skickar då upp en felkod. Syftet är alltså helt värdelöst och de finns endast pga ökade miljökrav. Här i Sverige berättar ju bilprovningen om du får dåliga avgasvärden så där och då är det problemet löst.

Bortmappning av dessa gör alltså att man får 2 färre potentiella felkällor utan att påverka avgasvärden eftersom de har 0 och ingenting med luft/bränsleblandningen att göra

Sen är det ju inte värt det om de är så billiga som de du länkade till, det var extremt billigt.   





hangman skrev:
Varför skriver du att det går mappa bort lambdorna? Dom sitter där av en anledning och kostar inte ens 200-500 kr styck nya, vem mappar om det, och vad jag vet är mappning dyrt !

Hör har du nya lambdor billigt och bra.

http://search.eim.ebay.se/?ev=&elc= … r&ect=

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Hellrazor
28 maj 2013 · 22 Inlägg

chryslerstratus skrev:
Finns flera lambdasonder, vad fick du för felkod? Felkoden hänvisar till vilken cylinderbank och följd den defekta lambdasonden sitter..

Dem sa inget på Mekonomen om vilken jag ska byta? Så hur kollar jag de via felkoden ?

Mercedes W124 "hundratjugofyran" (1994)
Hellrazor
28 maj 2013 · 22 Inlägg

Den tar betydligt mkt mer bränsle nu så de måste ju vara en utav dem främre som är trasig då?

Mercedes W124 "hundratjugofyran" (1994)
Highway_Outlaw
29 maj 2013 · 198 Inlägg

Om du skriver vilken felkod du hade så kan jag se vilken det är.

MVH
Peter

Hellrazor
4 juni 2013 · 22 Inlägg

Felkod p0426

Mercedes W124 "hundratjugofyran" (1994)
Highway_Outlaw
5 juni 2013 · 198 Inlägg

Är det en diesel du har?

Denna betyder: P0426 Katalysatortemperaturgivarkrets område/prestanda (bank 1, givarkrets 1)

Detta är tempsensorn som sitter direkt innan katalysatorn.

MVH
Peter

Senast redigerat av Highway_Outlaw (5 juni 2013)

Hellrazor
5 juni 2013 · 22 Inlägg

Jo har en diesel smile ja få får jag beställa den då !

Mercedes W124 "hundratjugofyran" (1994)
xXSammy
6 juni 2013 · 6 577 Inlägg

Richtenb skrev:
Funktionen de fyller är att hålla reda på om katalysatorn fungerar eller inte. Problemet är att dessa oftare går sönder än katalysatorn och skickar då upp en felkod. Syftet är alltså helt värdelöst och de finns endast pga ökade miljökrav. Här i Sverige berättar ju bilprovningen om du får dåliga avgasvärden så där och då är det problemet löst.

Bortmappning av dessa gör alltså att man får 2 färre potentiella felkällor utan att påverka avgasvärden eftersom de har 0 och ingenting med luft/bränsleblandningen att göra

Sen är det ju inte värt det om de är så billiga som de du länkade till, det var extremt billigt.   





hangman skrev:
Varför skriver du att det går mappa bort lambdorna? Dom sitter där av en anledning och kostar inte ens 200-500 kr styck nya, vem mappar om det, och vad jag vet är mappning dyrt !

Hör har du nya lambdor billigt och bra.

http://search.eim.ebay.se/?ev=&elc= … r&ect=

Mjae.. den första lambdan läser av avgasvärdet för att hålla lambdavärdet 1:14. Utan den går så gott som ingen insprutningsbil bra, om du då inte inprogrammerar fasta värden.
Den andra säger bara hur rena avgaserna efter katalysatorn är, möjligen den gör extra justeringar för att bättra värdena.

Senast redigerat av Malheus (6 juni 2013)

De/Dem
Richtenb
7 juni 2013 · 1 365 Inlägg

Njaeee till att börja med så pratade vi om de bakre. De främre är dessutom inte programmerade att hålla "lambda" 1:14 vilket inte ens är lambda utan afr utan de håller det värdet som ecu:n är programmerad till, oavsett om det är afr 9.8 eller 14.7 eller vad fan som hellst, dvs de gör mv förändringar från lambda 1. Ingen raketforskning men betydligt mer än de bakre.

De bakre håller som jag sa reda på om katten funkar eller inte. baserat på vilket mv värde de främre visar för luft/bränsledblandningen så finns det en tolerabel differens till de bakre sensorerna. Är detta avvikande, ja då triggas en felkod. Är värdet inom gränsen, ja då anses katten fungera. Det sker inga justeringar överhuvudtaget.
Enda gången de bakre har någon som hellst möjligthet att skicka på bränsle är om de triggar COT, cat overtemp. Vad händer då? Jo det skickas på en satans massa bränsle för att kyla ner katten, när håller katten på att brinna upp? Aldrig, men när det händer pga att sensorn fått något fel så kan du räkna med att det finns en möjlighet att katten faktiskt går sönder.

I det här fallet verkar det dock som att sensorn före katten har gått sönder, dvs den viktiga

Malheus skrev:

Richtenb skrev:
Funktionen de fyller är att hålla reda på om katalysatorn fungerar eller inte. Problemet är att dessa oftare går sönder än katalysatorn och skickar då upp en felkod. Syftet är alltså helt värdelöst och de finns endast pga ökade miljökrav. Här i Sverige berättar ju bilprovningen om du får dåliga avgasvärden så där och då är det problemet löst.

Bortmappning av dessa gör alltså att man får 2 färre potentiella felkällor utan att påverka avgasvärden eftersom de har 0 och ingenting med luft/bränsleblandningen att göra

Sen är det ju inte värt det om de är så billiga som de du länkade till, det var extremt billigt.   





hangman skrev:
Varför skriver du att det går mappa bort lambdorna? Dom sitter där av en anledning och kostar inte ens 200-500 kr styck nya, vem mappar om det, och vad jag vet är mappning dyrt !

Hör har du nya lambdor billigt och bra.

http://search.eim.ebay.se/?ev=&elc= … r&ect=

Mjae.. den första lambdan läser av avgasvärdet för att hålla lambdavärdet 1:14. Utan den går så gott som ingen insprutningsbil bra, om du då inte inprogrammerar fasta värden.
Den andra säger bara hur rena avgaserna efter katalysatorn är, möjligen den gör extra justeringar för att bättra värdena.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Hellrazor
15 juni 2013 · 22 Inlägg

Finns de någon sida jag kan beställa ifrån ? Isåfall vilken så de blir rätt ?

Mercedes W124 "hundratjugofyran" (1994)
xXSammy
15 juni 2013 · 6 577 Inlägg

Hellrazor skrev:
Finns de någon sida jag kan beställa ifrån ? Isåfall vilken så de blir rätt ?

http://www.worldcarparts.co.uk/

Beställt både lambda och LMM..funkade bra.

De/Dem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang