Trimma en Golf II GTi 16v

darkdog8
24 april 2007 · 183 Inlägg

Tjena
Jag ska kanke köpa en Golf II GTi 16v -90, men jag har några frågor till er som kan och kanske till och med har ägt/äger en själva:
Tror den har 129 hästar nånting

1. Hur bra drag är det i dem orginal? Hur är accelerationen osv?
2. Vad kan man göra för att trimma just denna modellen utan att behöva lägga ut hur mycket som helst? Vill gärna ha en bra acceleration i den.


Tack på förhand

Mvh
Fredrik

Tyfors Svetsare
26 april 2007 · 1 155 Inlägg

Tjenare!!
Den räcker bra te bara original egentligen  de e 158hk från början!! om de e en riktig gti oxå!!!
men de e en liten lätt bil wink
acc e väl sådär beror på va du jämnför me wink den går jämt me min diesel haha oxå e 2:a men du drar ju en vanli golf utan problem lika me en diesel...(har special)finns 1 i sverige & de e min)
e de en riktig gti så ska du passa dig för försäkringen den e int gratis...
fler frågor PM:a mig då ja hållt på me golf i snart i 12 år... men de finns säkert dom som har syn punkter på mitt inlägg nu wink

de bjuder ja på tongue

(Bara fantasin sätter gränserna)
BMW E39 (2003)
Opel Manta GSI 2.4L "Ty ligan" (1986)
Owzer Rallykalle och kabeltattare
26 april 2007 · 422 Inlägg

158hk?......

GTi 8v=112hk
GTi 16v=136hk
GTi 16v kat=129hk
GTi G60=160hk
GTi G60 Limited 210hk

Och alla dessa är RIKTIGA GTi.

Ang 16v: Det är bra drag i dessa, men bara i det högre registret. Att trimma dessa gör du lättast genom att fixa extraktor, plana+porta toppen, höjja soppatrycket och göra lite "friare" andningsväg.

BMW 520i E28 "tvåliters raketen" (1984)
Mr_Gear Biltokig
26 april 2007 · 870 Inlägg

Tänkte också säga det... inte är det 158hk original! utan 136 som föregående talare säger...
Och en G60 i körbart skick, vettigt skick lär du få otroligt svårt att hitta... Dessutom är G-ladern(kompressorn) lite känslig så den behöver renoveras iaf var 8-10000 mil för att inte den ska rasa, och både renovering och ev. ras är en dyr historia!
Så satsa på 16v istället om du är inställd på en GTi... om du inte ska hoppa upp ett snäpp och köpa Golf III 16v me 150 pållar istället - eller ännu bättre; en vr6!

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.
Saab 900S "Aero" (1991)
darkdog8
26 april 2007 · 183 Inlägg

Tackar för svaren

Den golfen jag kanske köper är den med katalysator, alltså 129 hk på den. Går det inte att ta bort den då eller fixa så det blir mer hästar på så vis?

Och vad kan man köpa grenrör till denna modellen?? Och hur höjer man soppatrycket?? Att göra friare andväg antar jag att det menas att man fixar annat avgassystem + luftfilter, eller? tongue

Rojpen
26 april 2007 · 2 230 Inlägg

ja det med katten är bara att plocka bort och sätta dit ett större avgassystem som är ca 0.5" större än orginal.. dra det då från grenröret å helvägen bak

det med grenrör bör du kunna hitta lite varstans vet ej någon spec sida..

så kan det vara då det inte blev som det skulle
darkdog8
27 april 2007 · 183 Inlägg

Rojpen skrev:
ja det med katten är bara att plocka bort och sätta dit ett större avgassystem som är ca 0.5" större än orginal.. dra det då från grenröret å helvägen bak

det med grenrör bör du kunna hitta lite varstans vet ej någon spec sida..

Okej, men kommer jag då få ut lika många hästar som den versionen utan katalysator? Eller är det annat som då måste fixas? Går bilen igenom besiktningen om man utför detta?


Tacksam för svar!

malgobay
30 april 2007 · 21 Inlägg

Gtiklubben.nu
Det som inte finns svar på där är inte värt att veta.

FugitivE BMW Power
30 april 2007 · 2 362 Inlägg

malgobay skrev:
Gtiklubben.nu
Det som inte finns svar på där är inte värt att veta.

Kunde inte ha sagt det bättre själv wink

BMW, bogsering med wire :/
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang