Slang från dumpventil Saab 9-3

17Keys
4 mars 2014 ·

Bytte termostat på en Saab 9-3 -99 idag och tror jag råkade dra av en slang.
Slangen går från dumpventilen och ska någonstans bak mot torpedväggen? Dumpen lät annorlunda efteråt.

keykey
5 mars 2014 · 163 Inlägg

17Keys skrev:
Bytte termostat på en Saab 9-3 -99 idag och tror jag råkade dra av en slang.
Slangen går från dumpventilen och ska någonstans bak mot torpedväggen? Dumpen lät annorlunda efteråt.

Om du drar av den slangen öppnar inte bypassventilen, då bromsar laddtrycket ner turbinen när du stänger gasspjället, vilket försämrar motorns prestanda och sliter onödigt mycket på turbons lagringar. Det låter som ett "kvittrande" ljud som vissa tycker är lite häftigt, och därför gärna kör omkring med.
Det är dock lagom häftigt när turbon rasar. Sätt tillbaka slangen, den går till en magnetventil på torpeden som styr bypassventilen. Är slangen trasig (de brukar bli väldigt frasiga med åren), köp ny slang. Finns nog på metervara hos saab eller den lokala bildelshandeln.

Mickius
5 mars 2014 · 4 670 Inlägg

keykey skrev:

17Keys skrev:
Bytte termostat på en Saab 9-3 -99 idag och tror jag råkade dra av en slang.
Slangen går från dumpventilen och ska någonstans bak mot torpedväggen? Dumpen lät annorlunda efteråt.

Om du drar av den slangen öppnar inte bypassventilen, då bromsar laddtrycket ner turbinen när du stänger gasspjället, vilket försämrar motorns prestanda och sliter onödigt mycket på turbons lagringar. Det låter som ett "kvittrande" ljud som vissa tycker är lite häftigt, och därför gärna kör omkring med.
Det är dock lagom häftigt när turbon rasar. Sätt tillbaka slangen, den går till en magnetventil på torpeden som styr bypassventilen. Är slangen trasig (de brukar bli väldigt frasiga med åren), köp ny slang. Finns nog på metervara hos saab eller den lokala bildelshandeln.

På vilket sätt försämrar det motorns prestanda? smile

olof102
5 mars 2014 · 342 Inlägg

Japs-Micke skrev:

keykey skrev:

17Keys skrev:
Bytte termostat på en Saab 9-3 -99 idag och tror jag råkade dra av en slang.
Slangen går från dumpventilen och ska någonstans bak mot torpedväggen? Dumpen lät annorlunda efteråt.

Om du drar av den slangen öppnar inte bypassventilen, då bromsar laddtrycket ner turbinen när du stänger gasspjället, vilket försämrar motorns prestanda och sliter onödigt mycket på turbons lagringar. Det låter som ett "kvittrande" ljud som vissa tycker är lite häftigt, och därför gärna kör omkring med.
Det är dock lagom häftigt när turbon rasar. Sätt tillbaka slangen, den går till en magnetventil på torpeden som styr bypassventilen. Är slangen trasig (de brukar bli väldigt frasiga med åren), köp ny slang. Finns nog på metervara hos saab eller den lokala bildelshandeln.

På vilket sätt försämrar det motorns prestanda? smile

Det bromsar upp turbinen, och när du ställer dig på gasen igen efter en snabb växling krävs det mer energi för att dra igång turbinaxeln igen.

Mickius
5 mars 2014 · 4 670 Inlägg

olof102 skrev:

Japs-Micke skrev:

keykey skrev:
Om du drar av den slangen öppnar inte bypassventilen, då bromsar laddtrycket ner turbinen när du stänger gasspjället, vilket försämrar motorns prestanda och sliter onödigt mycket på turbons lagringar. Det låter som ett "kvittrande" ljud som vissa tycker är lite häftigt, och därför gärna kör omkring med.
Det är dock lagom häftigt när turbon rasar. Sätt tillbaka slangen, den går till en magnetventil på torpeden som styr bypassventilen. Är slangen trasig (de brukar bli väldigt frasiga med åren), köp ny slang. Finns nog på metervara hos saab eller den lokala bildelshandeln.

På vilket sätt försämrar det motorns prestanda? smile

Det bromsar upp turbinen, och när du ställer dig på gasen igen efter en snabb växling krävs det mer energi för att dra igång turbinaxeln igen.

Att den bromsar upp stämmer. Dock vid tillräckligt snabb växling finns det fortfarande laddtryck kvar vilket leder till snabbares spool/respons. Dock inte många som kan/eller får nytta av sådant. Ville bara påpeka wink

Senast redigerat av Japs-Micke (5 mars 2014)

17Keys
5 mars 2014 ·

keykey skrev:

17Keys skrev:
Bytte termostat på en Saab 9-3 -99 idag och tror jag råkade dra av en slang.
Slangen går från dumpventilen och ska någonstans bak mot torpedväggen? Dumpen lät annorlunda efteråt.

Om du drar av den slangen öppnar inte bypassventilen, då bromsar laddtrycket ner turbinen när du stänger gasspjället, vilket försämrar motorns prestanda och sliter onödigt mycket på turbons lagringar. Det låter som ett "kvittrande" ljud som vissa tycker är lite häftigt, och därför gärna kör omkring med.
Det är dock lagom häftigt när turbon rasar. Sätt tillbaka slangen, den går till en magnetventil på torpeden som styr bypassventilen. Är slangen trasig (de brukar bli väldigt frasiga med åren), köp ny slang. Finns nog på metervara hos saab eller den lokala bildelshandeln.

Det enda magnetventilsliknande jag hittade i närheten av torpeden satt på motorstaget men nippeln på den var upptagen av annan slang.
Hittade istället en ledig nippel vid spjällhuset där lite av min avdragna slang satt kvar.
Satte på slangen från dumpen och nu låter och går bilen som den ska.
Men det här är alltså inte rätt? tongue

keykey
5 mars 2014 · 163 Inlägg

17Keys skrev:

keykey skrev:

17Keys skrev:
Bytte termostat på en Saab 9-3 -99 idag och tror jag råkade dra av en slang.
Slangen går från dumpventilen och ska någonstans bak mot torpedväggen? Dumpen lät annorlunda efteråt.

Om du drar av den slangen öppnar inte bypassventilen, då bromsar laddtrycket ner turbinen när du stänger gasspjället, vilket försämrar motorns prestanda och sliter onödigt mycket på turbons lagringar. Det låter som ett "kvittrande" ljud som vissa tycker är lite häftigt, och därför gärna kör omkring med.
Det är dock lagom häftigt när turbon rasar. Sätt tillbaka slangen, den går till en magnetventil på torpeden som styr bypassventilen. Är slangen trasig (de brukar bli väldigt frasiga med åren), köp ny slang. Finns nog på metervara hos saab eller den lokala bildelshandeln.

Det enda magnetventilsliknande jag hittade i närheten av torpeden satt på motorstaget men nippeln på den var upptagen av annan slang.
Hittade istället en ledig nippel vid spjällhuset där lite av min avdragna slang satt kvar.
Satte på slangen från dumpen och nu låter och går bilen som den ska.
Men det här är alltså inte rätt? tongue

Efter en snabb googling är det bara Trionic 7 som har magnetventil till bypassen och årsmodell 99 har nog Trionic 5!

Echonator Köpingsbo i exil
6 mars 2014 · 507 Inlägg

Med andra ord, det är rätt kopplat

Saab 9-3 Aero Coupé "Der Blau" (2001)
17Keys
6 mars 2014 ·

Kalas, tack för hjälp!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang