Vad krävs för att sänka bilen mer?

baluba
23 mars 2014 · 187 Inlägg

Köpte mig ett par 18" till bilen min nu (s14) och tänkte köra lågt, men går inte o sänka bilen mer nu för hjulen tar i skärmarna. Har bara bytt till coilovers för tillfället..

Ska man byta till andra toe eller vad är det man ska byta för att få ner bilen mer? smile

rickylicious Webbutvecklare
23 mars 2014 · 2 369 Inlägg

Vinklar du in hjulen så går det nog lite till, det är camber-vinkeln du justerar då. Valsa skärmkanterna, mindre däck, m.m. är receptet på att köra lägre smile

Såhär ser det ut med mycket camber big_smile

http://www.stancenation.com/wp-content/uploads/2012/10/1141-640x425.jpg

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
Mickius
23 mars 2014 · 4 670 Inlägg

Tar det i innerskärmarna eller skärmkanten?

Toe är hur hjulen står  || ska hjulen peka. Står Toe fel står hjulen /\ eller \ /

Camber är hur hjulen lutar innåt i ovankant emot varandra

baluba
23 mars 2014 · 187 Inlägg

Det tar väl i mest innekanterna

baluba
23 mars 2014 · 187 Inlägg

vill ju sänka nu men de tar i för mkt då

rickylicious Webbutvecklare
23 mars 2014 · 2 369 Inlägg

Tar det i på insidan av hjulet så behöver du spacers så att hjulet kommer ut lite

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
Bumblebi
23 mars 2014 · 301 Inlägg

Kolla på hur denna killen byggt om hjulhusen på sin S13... Finns bild och en kort text om det på sida 2!

http://www.speedhunters.com/2014/03/hir … rift-style

If there's a will there's a way :)
myran Foto/Bilnörd
23 mars 2014 · 1 541 Inlägg

Ligger en kabelstam innanför skärmen åvanför hjulet på ena sidan på S14 som kan behöva flyttas när man sänker för annars tuggar hjulet sönder denna. Kan vara värt att se över.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
Gizmojohan
23 mars 2014 · 3 295 Inlägg

Japs-Micke skrev:
Tar det i innerskärmarna eller skärmkanten?

Toe är hur hjulen står  || ska hjulen peka. Står Toe fel står hjulen /\ eller \ /

Camber är hur hjulen lutar innåt i ovankant emot varandra

Det där finns specifikationer på hur toe och camber ska vara från tillverkaren, finns inget direkt universalmått. Ta en volvo lastbil som exempel. Där ska toe vinkeln vara mellan +0.5-+2.5 på framaxeln.  Beror även på ifall bilen är Awd, rwd eller fwd.

Senast redigerat av Slave_joe (23 mars 2014)

rickylicious Webbutvecklare
23 mars 2014 · 2 369 Inlägg

Slave_joe skrev:

Japs-Micke skrev:
Tar det i innerskärmarna eller skärmkanten?

Toe är hur hjulen står  || ska hjulen peka. Står Toe fel står hjulen /\ eller \ /

Camber är hur hjulen lutar innåt i ovankant emot varandra

Det där finns specifikationer på hur toe och camber ska vara från tillverkaren, finns inget direkt universalmått. Ta en volvo lastbil som exempel. Där ska toe vinkeln vara mellan +0.5-+2.5 på framaxeln.  Beror även på ifall bilen är Awd, rwd eller fwd.

Toe är viktig för att inte slita däck, men när det gäller sänka bilar och camber så är man oftast ute efter mycket negativ camber för att det är snyggt och för att det ska gå fritt mot skärmkanten smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
baluba
23 mars 2014 · 187 Inlägg

tack för svaren! smile

men det ska alltså räcka med bara ställa in cambern på coiloverserna och ev valsa skärmarna?

Senast redigerat av baluba (23 mars 2014)

Cassius Hobbymekaniker
24 mars 2014 · 470 Inlägg

Det beror helt på. Valsa kanterna (samt flytta kabelstammen som nämndes) i kombination med mer Camber kommer ge dig mer spelrum. Sen kan det krävas Mycke mer camber för att få in hjulet så pass att du kan sänka så mycket som du vill!

Mer camber gör dock bilen mer spårkänslig, så överdriv inte som på bilden ovan. Då är det bättre att skaffa smalare däck så du får mer stretch på dom, då vinner du också utrymme. Att justera mer camber kan också göra att hjulen tar i på insidan i t ex fjäderbenen, då får du istället skaffa justerbara topplagringar för att vinkla hela benet innåt.

Enklast hade varit om du la upp en bild som visar hur det ser ut smile

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
Marroe
24 mars 2014 · 197 Inlägg

Vi har ingen aning om vad som behövs göras på din bil för att få hjulen att gå fritt/friare då vi inte vet hur det ser ut. Bilder!

baluba
24 mars 2014 · 187 Inlägg

jag fixar bilder till imorgon! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang