Topp(-en)-problem: Wurth Time-sert gängades ur....

rad
12 februari 2012 ·

Bil: BMW 3-serie E36 med S50B30-motor
Problem: Instatsgänga av Wurth "Time-sert" typ gängade ur, dvs när tändstiften skull bytas så visade det sig att man lagat en tändstiftsgänga med "Time-sert" (stålhylsa till skillnad från Helicoil som är en spiral), det som hände var att istället för att stiftet lossnade från hylsan så gängade hylsan ur sig från toppen, kan inte se om gängorna är skadade men jag tror och hoppas att de klarat sig. Frågan är: Var hittar jag nån som säljer "Time-sert" (eller annat fabrikat med samma hyls-lösning) insatstgängor i Stockholms-trakten? Dimension är M12*1.25, längd 17.5mm. Skall man kanske rensa gängorna i toppen innan man gängar i den nya hylsan, isf var hittar man lämplig o tillräckligt lång gängtapp(stiften sitter typ 15-20 ner...)? O var hittar jag ett lämpligt verktyg att skruva in hylsan med (vill inte använda stiftet...), samt om nån har tips på ett ställe som säljer Loctite 278?

Edit: Stiftet sitter så uber-hårt i hylsan att det inte går att få loss, har testat utan framgång. Förmodligen har man "glömt" att smörja stiftets gängor vid montering...

Senast redigerat av rad (12 februari 2012)

engolf
12 februari 2012 · 3 235 Inlägg

Om det är stålhylsa så är det bara att värma ordentligt, typ med blåslampa, så lossnar nog den till slut.

rad
12 februari 2012 ·

Tack, det funkade. Nu måste man bara snygga till gängorna innan man drar i den i toppen igen. Hoppas verkligen den fäster annars blev det en väldigt dyr service...

rad
16 februari 2012 ·

Vad kan man använda för medel/kemikalie som löser upp, mjukgör förbränningsresterna så reparationsverktyget får det lite lättare?

engolf
16 februari 2012 · 3 235 Inlägg

Menar du sot i förbrännigsrummet? Nja, spraya med wd40 eller liknande, så går det lättare att rensa gängorna.

rad
16 februari 2012 ·

Snarare sot/koks i tändstifts-gängan. Hylsan kan omöjligen ha suttit hela vägen, den går i lätt dryga 5 varv sen är det stopp. Har försökt att ta i "bra" men vågar inte ta i rejält för då om inte innan så knäcker jag gängorna. Min gissning är att tändstiftet suttit så här i flera 1000 mil... Hylsan är för övrigt inte "Time-Sert" utan nån liknande, dimensionerna stämmer ej med Time-Sert (Time-Sert M12 har 12.6mm ytterdiameter, denna har 13.5, med andra ord alldeles för stort hål för Time-Sert. Gängan i toppen är rimligtvis M14). Det är svårt att se men vad jag kan bedöma så borde det "bara" vara koks/sot som stoppar hylsan, stift/hylsa ser onekligen ut att gängas in rakt & fint.

Edit: Jag tänker alltså i första hand försöka fixa utan att demontera toppen, tanken är att använda detta verktyg (kolla filmen)  http://bilverktyg.com/cgi-bin/v4/st.pl? … b=AST-6040 . Tanken är att "expandera" verktyget lite i taget (om det är möjligt) o på så vis ta lite i taget.

Senast redigerat av rad (16 februari 2012)

bronco_z
17 februari 2012 · 604 Inlägg

Om du har hylsan i handen så kan du väl mäta gängan på hylsan? Sen köpa en tapp efter det?

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!
rad
17 februari 2012 ·

Hylsan passar "perfekt" i en annan hylsa som har inner dim M14*1.25. Gängtapp är sista utvägen. Dels sitter stiften riktigt djupt, dessutom vill jag ha ner så lite skit som möjligt i cylindern. Det är dessutom svårt att hitta riktiga gängtappar som är långa nog då stiften sitter djupt. Biltema har iofs en snik-variant men men

bronco_z
17 februari 2012 · 604 Inlägg

Biltematapp duger nog till detta tillfälle, smörj in tappen med klisterfett typ som används i båtdrev så fastnar det mesta. Tappen förlänger du med en 3/8 förlängare vänd uppochner.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!
engolf
17 februari 2012 · 3 235 Inlägg

Det som eventuellt ramlar ner i cylindern blåser du enkelt med tryckluft.

OUTLAW1
17 februari 2012 ·

spraya INTE ned wd40 i cylindern om du inte vill byta olja en gång till efteråt.
wd40 i oljan på en s50 spis är inte att rekommendera till någon..

Eftersom vi pratar om en s50 motor i detta fallet så hade jag inte chansat på att "alla spån mm " kommit upp..utan inse fakta nu min vän..
Riv av toppen och antingen laga den eller skaffa en ny bättre begagnad ..
Då är du "säker" på att inte få följdfel som motorras eller något annat kul..

rad
17 februari 2012 ·

Outlaw: Oljan skall bytas oavsett då "det är dags"...Borde inte komma någon större mängd spån om ens något då toppen var av när gängan fixades första gången, finns kvitto på detta från BMW. Borde rimligtvis vara sot/förbränningsrester som trillar ner i cylindern isf, o det borde motorn klara, det är ju trots allt inget "främmande" som kommer in i cylindern utan något som uppstått som en biprodukt vid förbränningen... Nej steg 1 är att försöka "rensa" gängan utan att lyfta toppen. Ett klåpar alternativ är ju att skita i o rensa gängan o sätta stiftet som det satt, kommer inte på tal för min del. Toppen är felfri i övrigt, precis som motorn, drar inte mätbart med olja, vanos bytt osv. Att lyfta på toppen är den absolut sista utvägen, känns lite väl att lyfta på toppen bara för att kunna gänga i hylsan ordentligt efter en "gängrensning", skillnad om gängorna varit slut, då hade jag varit tvungen att lyfta...
Just nu står hoppet in första hand till "gängrensaren" som börjar rensningen innifrån toppen o utåt, funkar det inte (dvs att den fastnar trots smörjning med fett) så kommer jag trycka ner WD40 i tändstifts hålet samtidigt som verktyg+fett sitter i o tätar, o låta det verka 1 dygn. Sedan blir det ett nytt försök med "gängrensaren". Om den fortfarande inte vill gå igenom hyffsat lätt (rensaren är expanderbar så jag kommer försöka ta lite i taget) så blir det gängtapp. O skiter sig gängtappen så lyfter jag skiten o gängar i en ny större insatsgänga.
Det må vara en M-motor men lite "skit" måste den tåla, är ju inte tala om att borra ut några gängor o fylla cylindern med spån, även om vissa påstår att det är "inge risk då alu är mjukt"....

OUTLAW1
17 februari 2012 ·

jaha bara rensa ur smutsten ur gängorna..jag trodde det skulle flyga ner flisor i cylindern..Jaja då hade jag gjort som din beskrivning...
Lyfta toppen vill man inte i onödan.

rad
17 februari 2012 ·

Precis...O det lustiga är att motorn gick så grymt bra trots att ett stift satt en bra bit in i "tändstiftsgängan". Man tycker ju att man borde ha märkt nåt i form av tändmissar...Nåja det man lärt sig är att från o med nu blir det kontroll av "tändstifts positionen" vid köp av beg bil. Hade jag kollat detta innan köp, dvs skruvat ur stiften för "kontroll" så hade jag förmodligen åkt på att laga skiten oxå, vilket jag gör ändå smile. Kommer återkomma o berätta hur det gick...

OUTLAW1
17 februari 2012 ·

rad skrev:
Precis...O det lustiga är att motorn gick så grymt bra trots att ett stift satt en bra bit in i "tändstiftsgängan". Man tycker ju att man borde ha märkt nåt i form av tändmissar...Nåja det man lärt sig är att från o med nu blir det kontroll av "tändstifts positionen" vid köp av beg bil. Hade jag kollat detta innan köp, dvs skruvat ur stiften för "kontroll" så hade jag förmodligen åkt på att laga skiten oxå, vilket jag gör ändå smile. Kommer återkomma o berätta hur det gick...

När gjorde BMW jobbet???
Garanti??Dom har ju uppenbaligen klantat sig...

rad
17 februari 2012 ·

Toppen lyftes av 2005. Min gissning är att vid föregående tändstiftsbyte så fick personen som byter stift "panik" när han märkte att gängan hängde med upp. Han gängade sedan på insatsen på stiftet o drog ner den mycket försiktigt, förmodligen mycket löst åtdragen...Eller så är det som så att gängorna är "stukade" ca 5-6 gängvarv ner, för jag har lite svårt att tro att de gängat den snett så långt. Hylsan kan skruvas in lätt de 5 första varven varvid det är mer eller mindre "stopp", går spänna rätt bra i detta läge, får hoppas att det beror på all skit i gängan...Skulle gängan vara stukad så står hoppet till att "gängrensaren" som jobbar sig innifrån o ut kan rätta till problemet, sitter ju uppskattningsvis 10-11 gängvarv till i toppen under den position där hylsan "stoppar"...Spännande....

rad
23 februari 2012 ·

Jaha...Har nu "fixat" till gängan med det där specialverktyget, gick fint att "rensa" gängan, till slut. Nu går en M14 tapp igenom med lagom handkraft. Kom inte ner nåt skit alls i cylindern "tack vare" en salig blandning av fett/alupasta. Nästa fråga är hur jag gör för att få bort de mesta av fett/alupaste -blandningen? Insatsgängan skall "Loctite:as" med Loctite 278, vill helst att den skall fästa så bra som möjligt. Nån som har tips? Själv fnular jag på aceton i kombo med en lämplig borste, men var hittar man en lång-smal borste, typ piprensare?

bronco_z
24 februari 2012 · 604 Inlägg

Köp en läskstång med tillhörande borste finns i välsorterade jaktbutiker.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!
rad
24 februari 2012 ·

Tack för tipset. Biltema hade för ca 130kr, köpte dels "startkit" kaliber 12 samt ett borstkit kaliber 20. Kommer funka bra!

rad
13 april 2014 ·

Några år sedan jag var här...Men iaf, det gick bra, tror jag. Bilen går kalas med otroligt bra gassvar, betydligt piggare än andra identiska bilar som jag "rejsat" mot. Smolket i bägaren är att gängorna i toppen är inte 100%, men jag "limmade" fast hylsan med Loctite 278. Stiftet monterades med alupasta o drogs till 12-13 Nm endast, osmort borde det motsvara runt 20 Nm gissar jag

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang