Volvo 940 läcker bensin!

Timpelajnen
12 april 2014 · 24 Inlägg

Hej alla!

Fick äntligen ihop bilen idag efter att ha bytt spridare och bränslebox.

Startade bilen och den gick igång direkt och gick hur bra som helst på tomgång, var riktigt nöjd!

Hur som helst, tyckte det började lukta bensin som f*n så började kolla i motorrummet samt ledningen från bränslepumpen, hittade dock inget läckage.

Tillslut lyckades jag hitta den lilla boven, är en slang vid oljefiltret ungefär som det droppar ifrån och det droppar ganska kraftigt så blir nog inget körande för min del idag heller..

Någon som vet vad denna slang heter och om det är lätt att byta själv för har verkligen ingen aning vad slangen heter eller hur svårt det är att montera dit en ny.

Jätte tacksam om någon kan hjälpa mig för bilen har stått i en vecka och vill verkligen ut och köra i detta fina vädret, börja tröttna på att köra med mammas lilla skoda wink

Här kommer lite bilder:

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200158/200158-51ca66b65c411d0a9deeb358c3125219.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200158/200158-6674b3c955b8d07d39c030d4055cfed1.jpg


Här är även en liten filmsnutt ja lyckades få med:

https://www.youtube.com/watch?v=UFXPkZG … e=youtu.be


Jätte tacksam för snabba svar!

MVH

Volvo V70 R "LaserN" (1999)
C-Magnusson
12 april 2014 · 125 Inlägg

Det är väl kylningen på oljefilterhållaren? Ska inte vara någon bensin i dom slangarna!

Volvo V70N 2.4D Classic "Familjebilen" (2008)
240bns
12 april 2014 · 1 008 Inlägg

Bensinlukten kommer nog från något annat, för de där två slangarna innehållar kylarvatten som är inkopplade till värmeväxlaren olefiltret sitter på.
Jag skulle ha bytt båda slangarna och passat på att byta packningarna till oljereturröret når man endå är där och bökar och det är mer regel än undantag att det läker olja från nedre packningen där röret går ned i motorblocket.

Du tappar ur kylsystemet genom att lossa lite på mässingnippeln/kranen som sitter intill slangen på röret.
Både slangarna och packningarna är lätta att byta, verktyg som erfordras är en 14mm fast nyckel till kranen och ett uppsammlingskärl och en slangmejsel till slangarna, slangklämmorna brukar gå att återanvända.

Om du skall byta packningarna så erfordras en litet spärrskaft med lång förlängare och 10mm hylsa för att lossa röret från turbon.

C-Magnusson
12 april 2014 · 125 Inlägg

Helst säker på att oringarna ligger rätt efter spridarbytet?

Volvo V70N 2.4D Classic "Familjebilen" (2008)
Timpelajnen
12 april 2014 · 24 Inlägg

Tack för alla svar här!

Dock hände det ju något ännu tråkigare för en liten stund sen..

Skulle backa ut bilen och köra in den på uppfarten igen för att komma åt enklare för stod parkerat så dåligt.

När ja backat ut hör jag ett "puff" eller hur man ska säga och de börjar ryka underifrån huven.

Öppnar huven och får mig en rejäl överraskning...OLJA I HELA MOTORRUMMET!

Inga hål i blocket vad ja kan se, olja kvar på stickan..

Testade starta upp den igen stillaståendes och den går hur fint som helst..

Blir fan förvirrad snart.. fel efter fel.. blir väl skroten snart, börjar blir riktigt trött på detta nu..

Någon som har någon ide vad de kan vara för något?

Volvo V70 R "LaserN" (1999)
C-Magnusson
12 april 2014 · 125 Inlägg

Dumt att skrota pärlan! Du hittar nog felen ska du se

Volvo V70N 2.4D Classic "Familjebilen" (2008)
Henkix
12 april 2014 · 6 737 Inlägg

tvätta ur motorrummet sätt igång bilen o kolla under huven om det kommer olja någonstans tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
ExtremeBoost
13 april 2014 · 312 Inlägg

Du la inte märke till om oljestickan hade åkt upp?

Volvo 940 Turbo Plus "940 Turbo SFRO" (1993)
Timpelajnen
13 april 2014 · 24 Inlägg

En kompis var här precis och kollade på bilen, motorn som har gått åt helvete.
Spottar ut olja från spjällhuset eller vad han sa, minns inte riktigt för är så trött på bilen i nu läget..

Så får bli ett motorbyte..
Bara försöka hitta motivation till detta nu för den är verkligen nere i botten!

Så om någon har eller känner någon som säljer en B230ft motor så får ni gärna skicka ett PM!

Volvo V70 R "LaserN" (1999)
Timpelajnen
13 april 2014 · 24 Inlägg

Ramlagerna, vevlagerna bankar... och kolvringarna är väl med sönder skulle jag tro..

Volvo V70 R "LaserN" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang