BMW 1502 -75 med Saabmotor

Bygger lekbil av en BMW 1502 -75. Helbur, E36 framvagn, E36 compact bakvagn, Saab långmotor med lågkompkolvar, Holset HY35, Getrag 262-låda, Trionic 5.5. Besiktigad och godkänd med 203hk!
  • 149 Följare
  • 362 372 Visningar
  • Uppdaterades senast 22 april 2017
pontiacen
8 april 2014 · 1 080 Inlägg

Alla vet att coola killar har 3"!

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
Rein-O Saabish
9 april 2014 · 64 Inlägg

Kan man ha annat än 3"?? yikes

Saab 900s "Svarten Aka. Blackie Flatnose" (1990)
Saab 9-5 Vector "Lyxkryssaren" (2004)
Casy vinnarskalle!
9 april 2014 · 907 Inlägg

Big-Nyz skrev:

Casy skrev:
varför 3"? Det räcker ju ända upp mot 650whp ungefär. 2,5" lär räcka om du nu vill spara på utrymme alltså..

Nu förstår jag inte? En dp SKA vara 3" wink Det ryms nog, det blir bara tajt.

Ja då vare inget problem alltså

BMW M3 "Crisis" (2002)
Djo
9 april 2014 · 10 157 Inlägg

Rein-O skrev:
Kan man ha annat än 3"?? yikes

Ja det kan man 4 tum wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Big-Nyz
9 april 2014 · 582 Inlägg

Djo skrev:

Rein-O skrev:
Kan man ha annat än 3"?? yikes

Ja det kan man 4 tum wink

Du Djo, kör du med 4" dp? Vilka effektnivåer? Berätta lite på skoj bara i så fall om det är nån skillnad eller bara coolhetsfaktor smile .

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Djo
10 april 2014 · 10 157 Inlägg

Big-Nyz skrev:

Djo skrev:

Rein-O skrev:
Kan man ha annat än 3"?? yikes

Ja det kan man 4 tum wink

Du Djo, kör du med 4" dp? Vilka effektnivåer? Berätta lite på skoj bara i så fall om det är nån skillnad eller bara coolhetsfaktor smile .

Skrev för skojs skull smile Har en 240 gl med 115hk sugis. wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Rein-O Saabish
10 april 2014 · 64 Inlägg

Djo skrev:

Big-Nyz skrev:

Djo skrev:

Ja det kan man 4 tum wink

Du Djo, kör du med 4" dp? Vilka effektnivåer? Berätta lite på skoj bara i så fall om det är nån skillnad eller bara coolhetsfaktor smile .

Skrev för skojs skull smile Har en 240 gl med 115hk sugis. wink

Vadå? Kör du inte 4" hela vägen med raka rör på den? wink Haha

Saab 900s "Svarten Aka. Blackie Flatnose" (1990)
Saab 9-5 Vector "Lyxkryssaren" (2004)
Djo
10 april 2014 · 10 157 Inlägg

Rein-O skrev:

Djo skrev:

Big-Nyz skrev:

Du Djo, kör du med 4" dp? Vilka effektnivåer? Berätta lite på skoj bara i så fall om det är nån skillnad eller bara coolhetsfaktor smile .

Skrev för skojs skull smile Har en 240 gl med 115hk sugis. wink

Vadå? Kör du inte 4" hela vägen med raka rör på den? wink Haha

Epa stuk nej tack 2,5 tum med dubbla ljuddämpare efter katten har jag faktiskt mullrar doft och fint inget som stör. Nog talat om mig och min bruks vagn nu wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Big-Nyz
10 april 2014 · 582 Inlägg

På något sätt har jag lyckats förlägga mina wastegateflänsar, så jag kom inte så långt som jag hade hoppats idag med svetsandet. Men punktade provisoriskt dit turboflänsen för att kunna börja bygga på downpipen – wastegaten kommer nämligen att kurva runt den.

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-d0220d8eef83cd833696c0df7fab6b79.jpg

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
14 april 2014 · 582 Inlägg

Etwas solches.


https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-df28b75be3b36bab21a6d69c85f2049e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-4e6bf9834f8f5d1a6ecaf9284d89a77c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-e40840de36572bfda5e9f99ed0396f99.jpg

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Saab_2takt Turbo lover
14 april 2014 · 329 Inlägg

Smarrig spagetti med snigel smile Ser riktigt bra ut smile

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Rein-O Saabish
15 april 2014 · 64 Inlägg

Ser ut som ett spännande projekt bara att komma åt alla bultar för att skruva fast grejerna. wink

Ska bli intressant att höra vilket ljud som blir av detta sen. smile

Saab 9-5 Vector "Lyxkryssaren" (2004)
Saab 900s "Svarten Aka. Blackie Flatnose" (1990)
Big-Nyz
15 april 2014 · 582 Inlägg

Rein-O skrev:
Ser ut som ett spännande projekt bara att komma åt alla bultar för att skruva fast grejerna. wink

Ska bli intressant att höra vilket ljud som blir av detta sen. smile

Ja man ska inte försöka skruva  något medan maskinen är varm i alla fall... Men annars går det nog att komma åt alla bltar och muttrar hyggligt enkelt.

Ja det ska bli väldigt intressant! wink

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
16 april 2014 · 582 Inlägg

Rein-O skrev:
Ser ut som ett spännande projekt bara att komma åt alla bultar för att skruva fast grejerna. wink

Ska bli intressant att höra vilket ljud som blir av detta sen. smile

Ja man ska inte försöka skruva  något medan maskinen är varm i alla fall... Men annars går det nog att komma åt alla bltar och muttrar hyggligt enkelt.

Ja det ska bli väldigt intressant! wink

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
18 april 2014 · 582 Inlägg

Nu sitter snigelspaghettin ihop.

Det blev en jäkla stor härvel. Men nu sitter det ihop och luften och avgaserna borde skickas dit dom ska.

Det blev V-bandsflänsar istället för vanliga avgasklämmor (se ändan på downipen). Mycket smidiga och kostade ca 18e / st på ebay.

Med en liten gnutta tur går motorhuven att stänga med wastegaten sådär. Annars tar jag fram vinkelkapen.

Motorn till vindrutetorkaren sitter trångt till. Precis vid flexdelen på downpipen...

En fin grej är att hela paketet går att lyfta i och ur motorn i en del. En annan sak är huruvida man når alla pinnbultar  på toppen utan att demontera alltsammans...

Oberoende så måste jag ju erkänna att det känns bra att kunna lasta ner det här i motorrummet wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-9fbe0b1dbc07c02e1d5df238fadf5dfc.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-f496ccc01cc5e3173ef1e2cc0b25af40.jpg

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Djo
19 april 2014 · 10 157 Inlägg

Kompakt och snyggt big_smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
pontiacen
19 april 2014 · 1 080 Inlägg

Fick du rören lika långa? Ser ju bra ut som vanligt annars smile

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
Big-Nyz
20 april 2014 · 582 Inlägg

pontiacen skrev:
Fick du rören lika långa? Ser ju bra ut som vanligt annars smile

Njä, inte riktigt, det skiljer kanske fem centimeter. Men eftersom det inte är pulssplitt så borde det inte vara så viktigt... tongue

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
28 april 2014 · 582 Inlägg

So far so good.

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-0f2f9cf0c58e2827bd77968972f1442a.jpg

Nu sitter paketet där. Och det är tur att allt går att lyfta dit i ett paket, med downpipe och allt - för delarna går inte att skruva isär när grenröret sitter mot toppen tongue Så trångt är det.

Avgassystemet byggt ungefär till bakaxeln.

Olja in, olja ut, ett tryckrör med dump och lambdagänga i avgasröret, sedan ska motorn vara startbar med turbo.

Börjat installera säkerhetsbälten.
Passagerarstolens fästen klara.

Bromssystemet ännu utan vätska.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
28 april 2014 · 582 Inlägg

Big-Nyz skrev:
Olja in, olja ut, ett tryckrör med dump och lambdagänga i avgasröret, sedan ska motorn vara startbar med turbo.

Vi stryker olja ut samt tryckrör med dump. wink

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang