Octavia 1,9 Tdi tappar kraft vid belastning

N_W V8 de bästa som finns!
2 augusti 2012 · 1 092 Inlägg

Det är årsmodell 2000, bas 1,9Tdi 90hk alltså utan intercooler.
Det finns några trådar på internet om det men ingen verkar lösa problemet.
Bilen är besiktigad för 3 veckor med bra värden. Turbon utbytt för något år sedan. Den har gått 19300mil.
Jag tror inte 90hk varianten har de ställbara bladen i turbon som kan fastna heller.
Den har ingen Kcr-box eller liknande.

Om man belastar bilen vid tex acceleration på högre växel så laddar den som den ska under några sekunder sedan försvinner allt ladd och bilen ökar inte farten, detta kvarstår sålänge bilen är påslagen. Om man startar om den så laddar den normalt tills man belastar den på samma sätt igen.

Den felkodar bara på laddtryckreglering men inte vad exakt det är. Vi har testat och satt dit en annan magnetventil för laddtryck men det blev ingen skillnad, wastegaten är inte bytt.

Någon som har en bra idé?

Senast redigerat av N_W (2 augusti 2012)

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
monne87
2 augusti 2012 · 20 Inlägg

nu är jag iunte riktigt exakt säker men har du in te en givare som sitter på tryckröret??

har du diagnos testat den?? och isåfall vad får du får felkod om du får någon??smile

Bättre att dö försökandes än att dö och veta att man aldrig vågade försöka..
Volkswagen Passat 1.9 TDI "White Boy" (1998)
N_W V8 de bästa som finns!
2 augusti 2012 · 1 092 Inlägg

monne87 skrev:
nu är jag iunte riktigt exakt säker men har du in te en givare som sitter på tryckröret??

har du diagnos testat den?? och isåfall vad får du får felkod om du får någon??smile

Ja det stämmer nog, ska kika senare. Jag brukar inte hålla på med diesel, turbo, tvärställt och framhjulsdrift så det var mycket nytt på en gång big_smile

Jag kom bara ihåg att den felkodade på laddtrycksreglering men inte vilken kod det var.  Jag får höra med verkstaden imorgon.

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Volvofarfar
2 augusti 2012 · 1 312 Inlägg

Låter som det klassiska N-75 ventilen, kan även vara vaccumslangana som börjar bli dåliga..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
N_W V8 de bästa som finns!
2 augusti 2012 · 1 092 Inlägg

Volvofarfar skrev:
Låter som det klassiska N-75 ventilen, kan även vara vaccumslangana som börjar bli dåliga..

Fast det var ju den vi provade att byta till en annan men ingen skillnad, vacuumslangarna är ju ett bra tips  smile

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
gos_eas Volkswagen Master Technician
2 augusti 2012 · 17 Inlägg

reglerventilen (wastegaten) tappar sitt vakuum ( eller signalen) och kan inte reglera laddtrycket, motorstyrdonet går då in och skyddar systemet - därför fungerar det inte förrens du startar om. slangar, ventil eller vakuumpumpen är en bra start om du redan har testat reglerventilen
det kan även vara så att tryckgivaren påladdsidan inte ger korrekt signal - läckage

limpan_90
12 december 2012 · 7 Inlägg

oj vilken fin tråd. smile
jag undrar om du fick ordning på din någon gång för jag har exakt samma fel. klipper gärna vid 130 . eller då man låter den arbeta annars.

Tacksam för svar smile

Volvo V70n (2001)
N_W V8 de bästa som finns!
12 december 2012 · 1 092 Inlägg

limpan_90 skrev:
oj vilken fin tråd. smile
jag undrar om du fick ordning på din någon gång för jag har exakt samma fel. klipper gärna vid 130 . eller då man låter den arbeta annars.

Tacksam för svar smile

Jag lånade mapsensorn från en kompis Passat 1,9Tdi och då försvann det, så det blev en ny sådan.  Den sitter under spolarvätskebehållaren i Skodan, man tar lös höger framljus så kommer man åt lättast.
Jag tror det stod 038906051 som nummer på hans del ifrån Vw sen kan det även stå 0281002177 eller 062906051 beroende på om det är Skoda, Seat, Audi osv.

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
limpan_90
12 december 2012 · 7 Inlägg

Det är ju en Skoda som är identisk med den du har / hade .
Men tusen tack för hjälpen så ska ja prova med det smile

Volvo V70n (2001)
Slappa
10 april 2014 · 138 Inlägg

Vet att det är en gammal tråd men jag har samma problem.

Limpan_90 hittade du felet på din bil?

limpan_90
2 maj 2014 · 7 Inlägg

Nae tyvärr gjorde jag inte det. provade byta några vakumslangar. mapsensorn som vi prata om. kan varit så den gick bättre. i 800 meter eller något . nu har min bara blivit slöare med tiden. älskar bilen så ja vill inte byta men har råka köpa travhäst så jag måste ha något att dra med.
hittar du nå vettiga fel slappa så måste du ju säga till smile

Volvo V70n (2001)
Slappa
15 maj 2014 · 138 Inlägg

Skrev i den andra tråden precis.
Har du testat att byta vakuumventilen? N75 heter den.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang