AUDI A3 Sportback 2.0TFSI - OEM+

Senaste update: Bilen såld, projektet avslutat
  • 76 Följare
  • 115 617 Visningar
  • Projektet avslutat 29 januari 2015
TomBjorklund VAGIS Car Club
24 juli 2014 · 1 093 Inlägg

En semester senare

Hemma igen efter en tripp till Italy, dags att preppa lite inför NA Swapmeet som är på lördag!

Efter att jag rivit halv instrumentbrädan så kändes det enkelt att plocka bort C-ramarna och prova 4D-kolfiber-look-a-liken. Så efter lite planering med sektioner så åkte vinylen på och ramarna tillbaka på plats.

Ni har sett mitt upplägg för foliering tidigare, och hur man river ramarna står i förra inlägget! smile

Så en bild på resultatet kommer här, hiss eller diss?:

-----------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-9218d9a1bd1a0534415d816581eee606.jpg

-----------------------------------------------------------

Kika gärna på bilden i förra inlägget så ser ni hur det såg ut före vinylen smile

SpendeX skrev:
Grymt bra beskrivning smile synd bara att inte jag har en audi!

Bilar kommer och går! Du sitter ju i alla fall med en VAG-bil wink

Vilka ska på Swapmeet i helgen?! smile

//Tom

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Emil_sb
24 juli 2014 · 210 Inlägg

Schysst, var det mycket skillnad på 3D och 4D filmen?

Kolla gärna in mitt Audi A4 Projekt!
BlueScreeen
24 juli 2014 · 2 030 Inlägg

blev bra det där!! smile

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
Stol3n_Identity så äre!
24 juli 2014 · 872 Inlägg

t_one21 skrev:

SpendeX skrev:
Grymt bra beskrivning smile synd bara att inte jag har en audi!

Bilar kommer och går! Du sitter ju i alla fall med en VAG-bil wink

Vilka ska på Swapmeet i helgen?! smile

//Tom

VW VAG for life wink vill aldrig sluta köra VW wink
vart befinner sig swapmeet?smile bor i sthlm

Senast redigerat av SpendeX (24 juli 2014)

Min projekttråd!
Sponsorer sökes! ;)
Garageplats i södra Stockholm sökes! :)
Eat/Sleep/Volkswagen
Volkswagen Passat CC "Graphite" (2010)
Mazda Miata "Mimmi" (1990)
TomBjorklund VAGIS Car Club
27 juli 2014 · 1 093 Inlägg

B-stolpar igen, skillnad?

Efter att ha fått ett par repor i vinylen på b-stolparna folierade jag om dem och skruvade tillbaka dem igår.
Det är på A3 Sb ganska enkelt att plocka ner dem, ett täcklock att lyfta bort och sedan två torx att skruva ur.

Här kommer en jämförelse på de två olika vinylerna 3D och 4D.

-----------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-f231a028d3cede9652361c63a8168490.jpg
4D till vänster och 3D till höger.
-----------------------------------------------------------

Emil_sb skrev:
Schysst, var det mycket skillnad på 3D och 4D filmen?

Absolut, 4D ger ett blanklackerat intryck och ser (syns på bilden) mer ut som kolfiber ur alla vinklar. Den är även mer slät i finishen. 3D däremot ser ut som att det är mattlackerat och har mer struktur.
Största skillnaderna mellan vinylerna är hur väl de går att sträcka och värma. I det här fallet höll 4D betydligt bättre klass än den som jag tidigare använt. smile

BlueScreeen skrev:
blev bra det där!! smile

Man tackar! smile

SpendeX skrev:
VW VAG for life wink vill aldrig sluta köra VW wink
vart befinner sig swapmeet?smile bor i sthlm

Det var i Hedemora-trakten, tyvärr så kom jag inte iväg! Men siktar på att ha hunnit med en tvätt och polering inför nästa träff som blir i Västerås med Westaroze-crew på Hälla kommande lördag (2 augusti, 19.00)! smile

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
TomBjorklund VAGIS Car Club
4 augusti 2014 · 1 093 Inlägg

Westaroze gör det igen!

Riktigt trevlig träff i Västerås i lördags arrangerad av Westaroze Crew! smile

Jag har haft lite strul med att laddtrycksmätaren levt ett eget liv med uppstarter, men taskig jordpunkt var orsaken.
Dock passade jag på att sätta i en liten switch i plånbokshyllan under ratten för att oavsett läge kunna slå igång mätaren med vitt sken, till exempel dagtid.

Så får att komma tillrätta med matningspunkt samt jord för givaren och mätaren så drog jag två stycken flerledade kablar mellan kupé och motorrummet, då finns det möjlighet att använda dessa för eventuella framtida givare med.

Tyvärr inga bilder på detta då det i princip är in bakom allt som går att hitta i kupén... wink
Dock en liten vy över instrumentpanelen nattetid:

-----------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-991dddf1ca01f19798e0e2d5939732b7.jpg

-----------------------------------------------------------

Inför träffen behövdes det självklart tvättas lite, Preasty ställde upp med en polering och snabbvaxning med hydrowax i fredags. Sen gick jag över hela inredningen med en textil-ångtvätt, mattor och säten blev som nya.

Så här kommer en liten bjudbild på en blank sak på fyra hjul!

-----------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-eefae0fd22f5c6328cac87c4ca016018.jpg

-----------------------------------------------------------

Någon som hittar något mer jag hunnit med som syns på bilden? wink (edit: finns 3 mer eller mindre synliga...)


Nu har jag i alla fall bestämt mig för att köra s-line diffuser, så ska ta mig in till Audi - Västerås och lägga en beställning här i veckan, sen blir det att måtta upp vad man kan knö in för utblås i hålet på den smile

//T_one21

Senast redigerat av t_one21 (4 augusti 2014)

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Emil_sb
4 augusti 2014 · 210 Inlägg

t_one21 skrev:
-----------------------------------------------------------

Någon som hittar något mer jag hunnit med som syns på bilden? wink (edit: finns 3 mer eller mindre synliga...)


Nu har jag i alla fall bestämt mig för att köra s-line diffuser, så ska ta mig in till Audi - Västerås och lägga en beställning här i veckan, sen blir det att måtta upp vad man kan knö in för utblås i hålet på den smile

//T_one21

Målat bromsoken gula och tonat sidoblinkers?

Kolla gärna in mitt Audi A4 Projekt!
-adro-
4 augusti 2014 · 145 Inlägg

Ser väldigt bra ut det här du, riktigt häftig har du fått till den! Gillar hur du placerat laddtrycksmätaren, synd att min bil inte har runda utblås :p Full pott såklart!

Whiplash
4 augusti 2014 · 6 Inlägg

Brukar läsa lite projekttrådar vid frukosten men fastnade för din så läste från början till slut. Mycket rolig läsning och gillar att du använder originaldelar för att utveckla bilen vidare, mer sånt!

TomBjorklund VAGIS Car Club
4 augusti 2014 · 1 093 Inlägg

Måndagsångesten dämpad!

Emil_sb skrev:
Målat bromsoken gula och tonat sidoblinkers?

2/3 Rätt! Den sista är gömd i ljuset wink

-adro- skrev:
Ser väldigt bra ut det här du, riktigt häftig har du fått till den! Gillar hur du placerat laddtrycksmätaren, synd att min bil inte har runda utblås :p Full pott såklart!

Whiplash skrev:
Brukar läsa lite projekttrådar vid frukosten men fastnade för din så läste från början till slut. Mycket rolig läsning och gillar att du använder originaldelar för att utveckla bilen vidare, mer sånt!

Man tackar x 2! smile Försöker att hålla det till OEM+stuket för att behålla det stilrent. Framför allt är det kul med fler ögon och nya infallsvinklar på projektet!

Semestern är över och vad är bättre än att shoppa en diffuser då?!
Det blev att slå en pling och hålla tummarna att de klarar av att söka rätt i sina system, är ju ett par saker att hålla reda på för proffsen;

Modell: Audi A3
Tillverkningsår (stötfångaren wink ): 2009
Antal utblås: 2
Extra 1: S-line
Extra 2: Avtagbart drag

Problemet kommer alltså när bilen det handlar om är en 2005a med eftermonterat drag wink

Men det ska de väl klara av wink ska få en komplett vilket även innefattar luckan som täcker fästet för draget när det inte är monterat... Så vi håller väl tummarna?

För övrigt är det kalaskul när ni nya och gamla följare kommenterar, känns som att g.org har det lite tuffare nu när det blir sidor på FB istället. Jag överväger att köra två stycken parallellt. Vad tycker ni? smile

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
BlueScreeen
5 augusti 2014 · 2 030 Inlägg

jag skulle säga endast gorg men det är ju för jag inte läser på fb! smile
Men som tidigare kommentar är OEM stuket alltid ett plus big_smile

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
TomBjorklund VAGIS Car Club
5 augusti 2014 · 1 093 Inlägg

Avgasljud

Tog en repa igår med kameran på stötfångaren bak, tyvärr så verkar ljudnivån vara gränsfall hög för att det ska spelas in bra. Lagom matat i 2an och fått turboladd så väser det rätt ordentligt, men jag tar och filmar start och passage med stillastående kamera i eftermiddag så får vi se om det kan bli bättre smile

-----------------------------------------------------------

Se videon här!

-----------------------------------------------------------

BlueScreeen skrev:
jag skulle säga endast gorg men det är ju för jag inte läser på fb! smile
Men som tidigare kommentar är OEM stuket alltid ett plus big_smile

Ska klura lite på det här, men jag lämnar garanterat inte g.org för FB, utan det blir i så fall ett komplement smile lättare att lägga upp snabba uppdateringar med bilder på FB. smile

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
BlueScreeen
5 augusti 2014 · 2 030 Inlägg

ja visst är de så att de går smidigare och snabbare på fb! smile

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
TomBjorklund VAGIS Car Club
7 augusti 2014 · 1 093 Inlägg

Svettigt väder och kli i fingrarna!

Äntligen så kommer det lite regn, tänker framför allt på de som drabbats av branden bara några mil från där jag själv bor och alla de som jobbar timme efter timme med att få stopp på den.

Men för en annan så börjar det klia i fingrarna att få göra "klart" bilen, fortfarande inte hört ett ljud om diffusern men det kommer väl snart hoppas jag.

Har lyckats få tag på en annan grej dock som jag gått och funderat över tidigare, nu till ett lämpligt pris. Så det dyker förhoppningsvis upp i nästa vecka smile kan bara avslöja att den kommer från en annan g.org användare.

En annan pryl som jag fått och nu ligger på hyllan och förmodligen väntar på lediga kalla vinterkvällar är en extra standard A3 front (2005-2008). Den är smälld i nederkanten, sprucken under på ena sidan (smälta ihop) och andra sidan är den lite tryckt. Så ska leta eftermarknadsläpp att gjuta ihop med den så får jag till en s-line look som jag vill ha den dessutom! Det lilla projektet kommer dock betydligt längre fram i tid.

BlueScreeen skrev:
ja visst är de så att de går smidigare och snabbare på fb! smile

Det blev en FB-sida ändå; One21 Cars

Smyger väl upp lite gamla uppdateringar först och sedan kommer jag smacka på med de nya omgående när de är gjorda, sen uppdatera här när jag har möjlighet smile

//Tom

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
TomBjorklund VAGIS Car Club
13 augusti 2014 · 1 093 Inlägg

Lite ljud

Har gått och varit sugen på att bygga en formpassad låda till bagageutrymmet ett tag nu, så igår slog jag sak i saken. Blir en lätt låda som istället för att vara i massivt material blir uppstärkt på insidan samt lackad invändigt. utsidan blir målad samt framsidan klädd med tyg.

Tänkte köra två element jag har nya sedan ett par år tillbaka för att slippa hiva ur mer pengar än materialet just nu.

Det blir full bredd och inpassning mot baksätet, även infästning mot lastöglorna som finns i de två hörnen.

Igår hann jag med bottenplatta samt bakre skivan, idag blir det att såga till sidor samt stag och montera ihop den med allt utom fronten på plats.

Lådvolymen blir ganska liten för 12" så funderar på att montera dubbla ala isobarik om det inte känns som att det levererar som det ska. Oavsett är planen att få en låda som är lätt att ställa på plats och tar ut, att konstruktionen får stryka lite på foten för detta är tyvärr ett ont måste. Det kommer förhoppningsvis lite bilder på bygget när jag kan suga tag i en kamera som fungerar smile

Fått mer info om prylen jag väntar på, så snart är nog den med i loggen med big_smile

hej så länge

/Tom

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Stol3n_Identity så äre!
13 augusti 2014 · 872 Inlägg

Kul med en "modell anpassad" Baslåda i bilen smile har också planer på att bygga något sånt. Bara tiden som inte riktigt räcker till sad ;D

Min projekttråd!
Sponsorer sökes! ;)
Garageplats i södra Stockholm sökes! :)
Eat/Sleep/Volkswagen
Volkswagen Passat CC "Graphite" (2010)
Mazda Miata "Mimmi" (1990)
AreeZ Golf mk3 LOUD
13 augusti 2014 · 515 Inlägg

http://www.garaget.org/?car=318542&image=3438691

Där har du min "modellanpassade" baslåda big_smile


Trevligt projekt, kul att läsa och få lite inspiration till sen egen bil wink

Projekt Golf mk3 goes LOUD !
Mekonomen, DD-Audio, LW-Audio
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=298173
Volkswagen Golf VR6 "Pendlarbilen" (1992)
TomBjorklund VAGIS Car Club
18 augusti 2014 · 1 093 Inlägg

Ett trevligt paket, på andra försöket...

Ja i fredags gjorde jag ytterligare ett försök att få rätt diffuser med mig hem, tro det eller ej så var det rätt!

Med lucka för draget och sline på samma gång wink

-----------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-e58b99008776f2c3367b9b41222c0953.jpg

-----------------------------------------------------------

Så under helgen fick den sig en mindre omgång med färg. Den levererades i platinagrå, vilket garanterat skär sig med min lack, så för att hitta helheten så blir den blanksvart. Har en vända klarlack att lägga till innan det är klart för avgasbygge och montage.
Artikelnummer är följande:
8P0 807 434 G
Då är det följande; A3 (3dr,5dr,cab), 2009-2012, sline, dragkrokslucka

-----------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-74705ff587b7178d6e984dcb7f1b9f64.jpg

-----------------------------------------------------------

Preasty hittade ett utblås han tror skulle göra sig fint för som jag skrivit tidigare är jag inne på ett bredare utblås istället för två rör. Men jag funderar vidare, ett ferritta-utblås kostar sina slantar...

-----------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-fa75bec2bc2478404b00644a1069c318.jpg

-----------------------------------------------------------

En liten efterlysning så här på sluttampen är ett insugs rör till 2.0TFSi (det finns en hög med bilar, Seat, Skoda, VW och Audi), letar efter någon som har ett liggande eller tröttnat på sitt. Skicka gärna ett PM smile

-----------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-178a256324cb7b0cf3b9f5de99c62746.jpg

-----------------------------------------------------------

Jag hoppas självklart att alla Audi-fans hittat AudiofSweden på Facebook och gått med där, det är träff #1 på lördag, Björkvik ring!

Helgen efter det 30e kör Westaroze sista Västerås-träffen för i år, och där blir det att rada upp AoS offentligt för första gången bland alla andra biltokar. Så se till ta en sväng dit om ni inte har något annat planerat! smile


SpendeX skrev:
Kul med en "modellanpassad" Baslåda i bilen smile har också planer på att bygga något sånt. Bara tiden som inte riktigt räcker till sad ;D

AreeZ skrev:
Där har du min "modellanpassade" baslåda big_smile

Trevligt projekt, kul att läsa och få lite inspiration till sen egen bil wink

Tack grabbar! Jag måste försöka skjuta ett par bilder på lådan, så pass klar att det är dags att peta i elementen som ska sitta monterade från insidan, ska se till att få tag på lite tyg att klä framsidan med också.

Totalt sett så blev lådan större än vad jag tänkte mig från början, så planen är väl att göra klart den och sedan fundera på att plasta en balja och göra liknande din setup Areez smile

Allt för idag smile
/Tom

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
TomBjorklund VAGIS Car Club
22 september 2014 · 1 093 Inlägg

TRÖÖÖÖGT!

Hej mina kära följare...

Jag har haft bilen stående i drygt en och en halv månad snart på grund av att en viss metalldel fått onormalt slitage...

På 2.0TFSi så sitter det ett dubbelmassigt svänghjul (googla), om man dumparkopplingen på höga varv (mycket vrid) så skickas lamellen in mot den inre massan som är fjäderspänd mot yttre som att ta upp lite av kraften och göra kopplingen mjukare.

När jag köpte bilen fanns det små vibrationer i bilen på tomgång som med tiden blev värre och värre, anledningen var att en av fjädrarna i svänghjulet tryckts sönder av utmattning och då skapat obalans i svänghjulet. Vad händer om det ligger lösa delar i ett hjul som snurrar på höga varv; jo till sist ger sig metallen som håller allt på plats upp och släpper ut resterna av fjädern.

I det här faller rasade alltså delar stora som 50-öringar ut i sprängkåpan och fastnade i startkransen = svarvade i sprängkåpan av aluminium...

Så motorn och lådan är ur och allt trasig rivet och beställt nytt så följande blir bytt nu;

- Svänghjul
- Kopplingslamell
- Tryckplatta
- Urtrampningslager (när lådan ändå är ur)
- Ventilkåpspackning
- Camfollower (vet ej när den byttes, slits den ut helt så kommer ingen soppa...)
- Oljefilter (kört 600mil sedan sist men nu är motorn ändå ur)
- Kupéfilter
- AC-gas (måste tömma systemet för att få ur motorn)
- Damasker på främre drivaxlarna (små sprickor i dem nu, bättre att förekomma!)
- Nytt 3"avgassystem från katalysatorn
- 3" insugsrör med sportluftfilter & avskärmning
- Audi TT motorkåpa
- Diverse slangar som börjar bli torra/spruckna

Passar självklart på att putsa upp motorrummet och lacka upp diverse motordelar när man ändå kommer åt! smile

Hoppas ni ser fram emot en hel drös med bilder framöver!

//T_one21

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Stol3n_Identity så äre!
22 september 2014 · 872 Inlägg

Fan vad trist med sånt sad  derämot ser jag fram emot se motorrummet tillpiffad smile

Min projekttråd!
Sponsorer sökes! ;)
Garageplats i södra Stockholm sökes! :)
Eat/Sleep/Volkswagen
Mazda Miata "Mimmi" (1990)
Volkswagen Passat CC "Graphite" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang