Darkies Volvo 740, från Vinterbil i 5år till "finare" bruksbil.

Bilen har slavat som vinterbil i 5år i min ägo. Fått sig endel stryck så som buckliga framskärmar samt rostangrepp. Men nu har jag fått upp ögonen för min bruksbil som faktiskt fungerar alltid trots dåligt med kärlek. Så tycker det är på tiden den får det nu. Nu fixas nya skärmar, skönare stuk med svara rutlister, DTM fälgar på sommaren, vindavvisare(stulna suck..) samt lite fix av rostangrepp + ny solfilm då den andra började släpa..
  • 72 Följare
  • 61 969 Visningar
  • Uppdaterades senast 1 augusti 2014
Henkix
1 oktober 2013 · 6 737 Inlägg

trevligt projekt. framskärmarna blev ju redigt fina. ska följa detta big_smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Darkie dARKiE
2 oktober 2013 · 5 031 Inlägg

Såja då var bilen itrafik igen.

Kan ju säga att det var en jävla skillnad från alpinan till 740in.. och inte på det bra sättet haha.
Men efter 2dagar bakom ratten så känns det lite bättre förutom att man saknar lite effekt.. så får väl fixa det nästa vår/sommar.. wink

Har dock fått lite problem med att den röda lampan bredvid (P) (parkeringslampan lyser. Ska tydligen vara någon form av givare för nivån på bromsvätska/ena bromskretsen kass?  Problemet är att jag har toppen broms och nyrenoverade bromsOK.

Skivorna är dock lite tunna kan jag tycka. Är det därför den lyser tro? Att kolvarna åker för långt ut? Eller något annat vanligt fel som gör att lampan lyser?

Ska dock byta bromsskivor och bromsbelägg runt om på fredag. Lika bra..

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Darkie dARKiE
2 oktober 2013 · 5 031 Inlägg

Henkix skrev:
trevligt projekt. framskärmarna blev ju redigt fina. ska följa detta big_smile

Tackar! Ja dem blev fina.
Men idag när jag tvättade av den efter avställningen så märkte jag att det redan börjat bubbla lite på högerskärmen suck sad Små som knappnålar men lagom irreterande. Var så jävla noga med förarbetet så trodde det ialf skulle hålla lite längre.. men men hmm Får väl blästra dem ordentlig next time.  Så det inte finns några rostporer. (såg inga när jag slipade ner skärmen) men behövs ju så lite..

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Darkie dARKiE
2 oktober 2013 · 5 031 Inlägg

Här är en bild på lampan som börjat lysa.
Förstår dock inte varför då jag har kanon bromsar efter att smörjt upp alla oken som gick lite trögt.
Finns ju inga bromsvarnare till klossarna osv på denna så inget sådant jag glömt..

https://www1.garaget.org/gallery/images/4/3462/3462-02bd4b719ac5e7d930bf8c9241255472.jpg

Bromsarna tar super bra och jämnt inget att klaga på..
https://www1.garaget.org/gallery/images/4/3462/3462-d5e3fcbd51cedff2f450661728e28b51.jpg

Även handbromsen tar som helvetet, kan låsa hjulen på torr asfalt om jag önskar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/4/3462/3462-56f5ba30afb6913e69b13a5e52d23adf.jpg
Handbromsen tar galant. Snurrar och låser även på torr asfalt

Bromsvätska finns i behållen till max.
Vad kan ha hänt??

Det enda jag kan komma på är att bromsskivorna börjar bli tunna.. men finns det någon givare till att oken går för långt ut som tänder denna lampan på dessa modeller eller?

tacksam för hjälp.

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
DeZa
2 oktober 2013 · 112 Inlägg

under handbromsen inne i tunneln ska de sitta en kontakt som börja lysa när man drar i handbromsen, kan va att den flyttat sig lite då brukar lampan lysa de gör det på min iaf, en ide och kolla iaf smile

BMW e34 540ia "åsnan" (1993)
Darkie dARKiE
2 oktober 2013 · 5 031 Inlägg

DeZa skrev:
under handbromsen inne i tunneln ska de sitta en kontakt som börja lysa när man drar i handbromsen, kan va att den flyttat sig lite då brukar lampan lysa de gör det på min iaf, en ide och kolla iaf smile

Ja, men det är lampan bredvid som ser ut som (P) med ett P inuti sig.
Denna lampan som lyser på min. Varnar för läckage, bromskrets sönder eller dålig bromsvätske nivå. Men alla dem tre på min bil är hela ändå lyser lampan. Så måste vara givaren till bromsvätske nivån som är kass misstänker jag..

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
DeZa
2 oktober 2013 · 112 Inlägg

ahaa då e ja med, ja de låter ju som det e den då,

BMW e34 540ia "åsnan" (1993)
Putteliten
2 oktober 2013 · 9 090 Inlägg

En likadan lampa tändes just på min Audi, och den släckte jag genom att fylla på bromsvätska. Var väldigt låg nivå i behållaren.

Henkix
2 oktober 2013 · 6 737 Inlägg

kan ju vara givaren som "ballat ur" efter alla år wink
hämta en på skroten o testa vad som händer tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Darkie dARKiE
3 oktober 2013 · 5 031 Inlägg

Putteliten skrev:
En likadan lampa tändes just på min Audi, och den släckte jag genom att fylla på bromsvätska. Var väldigt låg nivå i behållaren.

Som sagt behållaren är till max efter luftning..Ska byta givaren har säkert ballat ur efter stillaståendet.

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Putteliten
3 oktober 2013 · 9 090 Inlägg

Darkie skrev:

Putteliten skrev:
En likadan lampa tändes just på min Audi, och den släckte jag genom att fylla på bromsvätska. Var väldigt låg nivå i behållaren.

Som sagt behållaren är till max efter luftning..Ska byta givaren har säkert ballat ur efter stillaståendet.

Jaha, det missade jag.

Darkie dARKiE
3 oktober 2013 · 5 031 Inlägg

Putteliten skrev:

Darkie skrev:

Putteliten skrev:
En likadan lampa tändes just på min Audi, och den släckte jag genom att fylla på bromsvätska. Var väldigt låg nivå i behållaren.

Som sagt behållaren är till max efter luftning..Ska byta givaren har säkert ballat ur efter stillaståendet.

Jaha, det missade jag.

Det är lugnt kan hända även dem bästa wink

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Darkie dARKiE
22 december 2013 · 5 031 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/4/3462/3462-d175e61ca44b5bd8deeaed085070bca9.jpg
Fick tillbaka min kära brukis såhär. Efter att min storebror som tog körkort 12år efter mig lånade bilen igår. Hände på uppfarten.. Bula i min nylackade skärm. Jaja.. sånt som händer..

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Donic
22 december 2013 · 315 Inlägg

fan va surt ersätter han det då? om man lånar något o nått går sönder får man väl göra rätt för sig?

Darkie dARKiE
22 december 2013 · 5 031 Inlägg

Donic skrev:
fan va surt ersätter han det då? om man lånar något o nått går sönder får man väl göra rätt för sig?

Ähh.. min storebror som gjorde det så,, sånt som händer. Ska försöka trycka ut den senare tror det ska gå smile Hade det varit nån av bimmerna hade han fått betalt självrisken smile

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Darkie dARKiE
8 mars 2014 · 5 031 Inlägg

Idag såldes alpinan. Så nu blir det att glida runder i denna brukskärra i 2 månader innan jakten på ny fin bil börjar. Då ska den i inhandlas året runt bil. Så denna kommer säljas också då. smile

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Darkie dARKiE
1 augusti 2014 · 5 031 Inlägg

Nu är även min trotjänare såld med en liten känsla av svek i kroppen..
Tyvärr fick jag inte ha den kvar i garaget hemma längre då min far funderar på jänke köp.

Den bilen jag ägt längst och som alltid ställt upp även om man inte varit så rädd om den ibland.

Dock har jag köpt mig en ny volvo som ni kan följa istället.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=295661

peace! smile

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang