Köpråd: BMW e46

M_G Mårre
15 november 2014 · 246 Inlägg

Tjenare alla!

Börjar bli dags för ny bil snart och har bestämt mig för att det blir en bmw och då e46 modellen.

Nu vill jag ha lite tips från er vilken som är mest "värd" att köpa utifrån mina kriterier.

1. Får inte kosta mer än 50.000
2. Det ska vara bra drag!
3. Milen får inte överstiga 18-19k
4. Gärna M-Paket (inget större krav)
5. Manuell låda
6. Inge rost
7. Helst rn Ci

Och sen allt det vardagliga som bes och skatt ska vara fixad osv och det ska inte vara något rep objekt för det har jag en bil som redan är, så det här ska bara vara att köpa>Köra.

Efter vad jag läst lite oså så känns det som att man ska satsa på en 325 efter -00 eftersom den har mer hästar än 328 från innan -00 och sen att 323 fick 328ans motor efter -00?
Kan ha läst fel/fått fel information men det är just därför jag frågar er för jag vet att det finns fler bmw kunniga här än dom som skrivit på Wikipedia!

Så vad tycker ni är det bästa alternativet hos e46?
330 känns väl lite som att det är en "onödig affär" motormässigt? Eller?
Samt M3 är på tok för dyrt!

Men vad säger ni är det bästa för 50k? Kommer antagligen slänga coils på den vid senare tillfälle också om det spelar någon roll?

M_G

Senast redigerat av M_G (15 november 2014)

"Dream it, build it, drive it!"
fredde85
15 november 2014 · 1 798 Inlägg

Ja skulle säga minst 328 men efter 00 finns ej 323 eller 328.
325 är samma som 323 men 01 blev de m54 motorn.

För 50 ska du kunna hitta en fin e46 utan rost då rost är modellens största problem skulle jag vilja påstå. Samt kolla hur den verkar skött. Sen är de ju vanliga kollen som sagt bmw kan som allt annat gå sönder utan rätt skötsel


en 330 ci i bra skick inte va nåt problem att hitta med din budget

Senast redigerat av fredde85 (15 november 2014)

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
trippelturbo Trucker
15 november 2014 · 2 710 Inlägg

Kan du tänka dig en 5-serie E39, så är min till salu smile Fullsmetad! Kolla min sida smile (finns även på blocket)

Fart missbrukare
M_G Mårre
15 november 2014 · 246 Inlägg

fredde85 skrev:
Ja skulle säga minst 328 men efter 00 finns ej 323 eller 328.
325 är samma som 323 men 01 blev de m54 motorn.

För 50 ska du kunna hitta en fin e46 utan rost då rost är modellens största problem skulle jag vilja påstå. Samt kolla hur den verkar skött. Sen är de ju vanliga kollen som sagt bmw kan som allt annat gå sönder utan rätt skötsel


en 330 ci i bra skick inte va nåt problem att hitta med din budget

Tack för det snabba svaret.

Vad är det som skiljer M54 motorn från någon annan? Är den sämre på något vis?

Har du några speciella tips på var/vad jag ska titta extra noga på dessa bilar?

"Dream it, build it, drive it!"
fredde85
15 november 2014 · 1 798 Inlägg

Nja största svagheten på den är väl vevhusventilationen men den krånglar dock på m52 också inte ovanligt att den fryser. Ja servicebok är ju bra om de är ifyllt ja lyssna efter klonk från chassi när du kör över ojämnheter. Samt att motor låda går bra utan missljud eller skrap. Ja rost kan du nog kolla överallt dörrar/skärmar.baklucka huv ja överallt

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
Rquired Allmänt envis
15 november 2014 · 12 512 Inlägg

En 328i (M52, t.o.m 2000) har knappt nämnvärt högre effekt (en hästkraft) än 325i (Från MY2001, M54) men har inte en lika spetsig karaktär och ett klart kraftigare vridmoment, 28 är även lite kvickare på pappret men upplevs framför allt som mycket starkare än 25 till vardags då den senare visserligen är helt okej vid tillbakalutad körning men behöver aktiv körning och högre varv för att komma till sin rätt. Även 20i (M52/M54), 23i (M52) och 30i (M54) är, likt 25i men till skillnad från 28i, på klassisk BMW-manér varvvilliga motorer.

328i sticker ut som en lite lugnare karaktär medan valet mellan de andra motorerna handlar om samma karaktär men mer eller mindre krut under huven. Trots att 328i är bekväm till vardags är min favorit 330i, den har en rivig och nästan nervös karaktär till skillnad från 28 men svarar nästan lika bra på lägre varv. I övrigt är den här sexan (M50, M52 & M54) nära inpå skottsäker för några enkla punkter kräver rätt underhåll men om man ser efter den så bara går den. Det viktigaste är oljebyten på vettigt intervall och ett tätt kylsystem.

Jag tror att du kan hitta en fin coupé inom budget men jag hade prioriterat en komplett och god historik mycket högre än vilken mätarställning bilen har och inte hetsat upp mig över någon fläck med rost. Utgå från att du ska åtgärda rosten och väg pris och skick mot hur mycket rost som förekommer, rostskyddet är inte modellens starka sida men det är ingen sydeuropé från 70/80-talet.

Lycka till med köpet!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
badhero
16 november 2014 · 92 Inlägg

330 facelift!

BMW 335i "Ultimate driving machine" (2007)
steifan DR!FTT3KN!K3R
17 november 2014 · 10 427 Inlägg

badhero skrev:
330 facelift!

Ja, försök hitta en 330Ci (2003)-2004-2005-2006 (coupé hängde med en årsmodell längre än sedan/touring). Men blir säkert dyrt. Finns 2st 2004:or (330Ci) på Blocket just nu för runt 50-60k men de har rullat rätt så långt (en har gått 27000). Blir nog svårt att hitta något vettigt då det brukar kunna vara ganska rejäla överpriser på just coupéer wink
Annars kan det vara vettigt att hitta en 320 eller 325 (vanligast när det gäller faceliftade coupé) med rätt utrustning - se för bövelen till att hitta en bil med åtminstone sportstolar och som är i din favoritfärg från början wink

M_G Mårre
17 november 2014 · 246 Inlägg

Grymma svar från alla. Det där med facelift spelar mig inte så stor roll då jag tycker båda modellerna ser bra ut.

Men det verkar som att det kommer bli en 330Ci iaf.

Blir nog inget köp förrän om 1-2 månader men ville bara fråga lite vad andra tycker en liten bit i förväg så man inte gör ett "prutt köp" wink

"Dream it, build it, drive it!"
steifan DR!FTT3KN!K3R
17 november 2014 · 10 427 Inlägg

M_G skrev:
Grymma svar från alla. Det där med facelift spelar mig inte så stor roll då jag tycker båda modellerna ser bra ut.

Men det verkar som att det kommer bli en 330Ci iaf.

Blir nog inget köp förrän om 1-2 månader men ville bara fråga lite vad andra tycker en liten bit i förväg så man inte gör ett "prutt köp" wink

Ja tidiga coupé tycker jag ser bra ut, jamena.. M3 fick ju ingen facelift wink

Detta kanske kan vara något: http://www.blocket.se/vastmanland/BMW_3 … amp;last=1 Schysst med skapliga fälgar, roligare avgassystem, .. dock importerad (2003 visserligen) och mysko fel med oljenivågivaren dock.

Edit:
Denna verkar även vettig: http://www.blocket.se/stockholm/BMW_330 … =6&w=3 Påkostad men med lite skavanker - perfekt bil blir nog svårt att hitta.

Senast redigerat av steifan (17 november 2014)

Rquired Allmänt envis
17 november 2014 · 12 512 Inlägg

Att lampan lyser gult strax efter start är ett standardfel och beror på nivågivaren, eftersom det finns mer än en givare är det ingen risk att varningen uteblir om oljenivån sjunker under minimum eller om oljetrycket försvinner. En del betraktar det som en skönhetsfel och förmodligen är det vad som hänt med bilen i annonsen.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Kollan
17 november 2014 · 618 Inlägg

Jag var intresserad av den första bmwn i inlägget ovan(11500mil) men avstod när jag fick se miltal/årtal. Jag tycker det är suspekt med så pass mycket rost för så få mil.


2003 hade den gått 8200 mil
2007 hade den gått 9700 mil (konstigt redan här, 1500 mil på 4 år..?)

M_G Mårre
18 november 2014 · 246 Inlägg

Den första kan ha varit väldigt pedant körd då lampan lyser så den kanske har stått avställd i väntan på att den skulle fixas?

Men den andra i inlägget ovan har jag kikat på lite granna och den är väldigt intressant. Lite små fix men inget som stör själva "prestandan" och det verkar inte vara något som är svår fixat heller.

Här är en till jag kikat på lite extra också!:

http://m.blocket.se/stockholm/Bmw_330ci … =9&w=2

När det gäller vart jag kikar bilar så är det angränsande län till Örebro då jag bor i Hallsberg och även Angränsande till Västmanland då jag har familj i Västerås smile

"Dream it, build it, drive it!"
steifan DR!FTT3KN!K3R
18 november 2014 · 10 427 Inlägg

Kollan skrev:
Jag var intresserad av den första bmwn i inlägget ovan(11500mil) men avstod när jag fick se miltal/årtal. Jag tycker det är suspekt med så pass mycket rost för så få mil.


2003 hade den gått 8200 mil
2007 hade den gått 9700 mil (konstigt redan här, 1500 mil på 4 år..?)

1500 glidarsommarmil på 4 år? Inte helt orimligt, är ju ändå en coupé smile

Min 323Ci hade föregående ägare i 3-4 år tror jag och körde 2000mil. Insidan av högre framskärm såg ut så här vid 14400mil 2011 när bilen var ca 11år, dock körd året om sedan december 99:
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-b10dd74ef75e248ae8f323549627aa63_large.jpg
2012: insidan:  https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-2759236f5c8c24a65db0fc1fb3222f05_large.jpg (mitt spackel)

Finns/fanns tongue också lite rost vid skärmkanter bak, i dörrarnas kanter undertill, och lite gott och blandat. Salt och illa vårdat eller bara rostkänslighet? Vem vet, miltal kanske inte påverkar så mycket i detta fallet.

Har inte magiskt dykt upp någon mer rost på 3 år och 4000mil iaf wink

M_G Mårre
19 november 2014 · 246 Inlägg

steifan skrev:

Kollan skrev:
Jag var intresserad av den första bmwn i inlägget ovan(11500mil) men avstod när jag fick se miltal/årtal. Jag tycker det är suspekt med så pass mycket rost för så få mil.


2003 hade den gått 8200 mil
2007 hade den gått 9700 mil (konstigt redan här, 1500 mil på 4 år..?)

1500 glidarsommarmil på 4 år? Inte helt orimligt, är ju ändå en coupé smile

Min 323Ci hade föregående ägare i 3-4 år tror jag och körde 2000mil. Insidan av högre framskärm såg ut så här vid 14400mil 2011 när bilen var ca 11år, dock körd året om sedan december 99:
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg
2012: insidan:  http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg (mitt spackel)

Finns/fanns tongue också lite rost vid skärmkanter bak, i dörrarnas kanter undertill, och lite gott och blandat. Salt och illa vårdat eller bara rostkänslighet? Vem vet, miltal kanske inte påverkar så mycket i detta fallet.

Har inte magiskt dykt upp någon mer rost på 3 år och 4000mil iaf wink

Mycket neror ju på hur man vårdar bilen. Alla rostar ju tillslut då allt salt verkligen sätter sig. därför är det ju extra viktigt att när man tvättar bilen att spola hjulhusen och köra en svamp/trasa innanför läppen på skärmarna. gjort så på alla mina bilar ingen har någonsin rostat i skärmarna big_smile

"Dream it, build it, drive it!"
steifan DR!FTT3KN!K3R
19 november 2014 · 10 427 Inlägg

M_G skrev:

steifan skrev:

Kollan skrev:
Jag var intresserad av den första bmwn i inlägget ovan(11500mil) men avstod när jag fick se miltal/årtal. Jag tycker det är suspekt med så pass mycket rost för så få mil.


2003 hade den gått 8200 mil
2007 hade den gått 9700 mil (konstigt redan här, 1500 mil på 4 år..?)

1500 glidarsommarmil på 4 år? Inte helt orimligt, är ju ändå en coupé smile

Min 323Ci hade föregående ägare i 3-4 år tror jag och körde 2000mil. Insidan av högre framskärm såg ut så här vid 14400mil 2011 när bilen var ca 11år, dock körd året om sedan december 99:
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg
2012: insidan:  http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg (mitt spackel)

Finns/fanns tongue också lite rost vid skärmkanter bak, i dörrarnas kanter undertill, och lite gott och blandat. Salt och illa vårdat eller bara rostkänslighet? Vem vet, miltal kanske inte påverkar så mycket i detta fallet.

Har inte magiskt dykt upp någon mer rost på 3 år och 4000mil iaf wink

Mycket neror ju på hur man vårdar bilen. Alla rostar ju tillslut då allt salt verkligen sätter sig. därför är det ju extra viktigt att när man tvättar bilen att spola hjulhusen och köra en svamp/trasa innanför läppen på skärmarna. gjort så på alla mina bilar ingen har någonsin rostat i skärmarna big_smile

Kul wink Vet släktingar som knappt tvättar bilarna och inte har någon synlig rost alls (Volkswagen). På andra/nyare BMWs verkar det vara aluminium (E60/E61) eller plast (E92) som gäller för framskärmar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang