"Speciellt" folk på blocket, som ägt bilarna i 5 dagar?

Johanness
11 december 2014 · 853 Inlägg

En sak som "retar" mig (jag vet, finns värre saker att reta sig på) är alla annonser där personen i fråga heter BK, eller AKS eller ibland Lina och i de flesta fall är ALLTID kamremmen nybytt, bilen är nyservad och 99 % rostfri- det står väl markerat i rubriken i annonsen. Om man slår upp bilarna så har personen i fråga ägt dem i högst en vecka, många av dem är avställda och alla är utrikesfödda.

Är det här målvakter? Såg något reportage om det på uppdrag granskning, att de stod på bilar åt andra personer. I många fall företag för att de skulle slippa redovisa skatt för bilarna osv.

Hilmer
11 december 2014 · 1 789 Inlägg

Det KAN ju också vara så att det är privatpersoner som försöker göra sig en extra hacka på att köpa billigt, fixa lite och sen sälja.

Evildan
11 december 2014 ·

Det är nog i de flesta fall inte målvakter utan helt enkelt bilhandlare med ett namn som gör att färre folk ringer om det skrivs ut.

trippelturbo Trucker
11 december 2014 · 2 710 Inlägg

Personligen brukar jag kolla bort från annonser där dom skrivit nästan halva infodelen i rubriken tex "nybes o skat, kamrem bytt, nyservad, mkt bra skick". Bästa jag läst var gällande en Renault Megané "..nybilskänsla.."

Sen är det många "källarföretag" som skriver tex Sthlms bilcenter AB, och bara namnet där lurar okunniga, sen fina bilder på en fin bil med bra info och "för bra för att vara sant", men så tänker ju inte folk generellt!

Jag är själv invandrare och vet många "företag" i min stad som fixar bilar provisoriskt, skattar och besiktar, ser bra ut på pappret och säljer den till blåögde stackaren. En vecka senare faller bilen och företaget finns inte längre.. Tyvärr!

Det är ju även jätte många privatpersoner som ständigt försöker dölja fel på sina bilar med tex "det där är ingen fara, en kompis har kollat på det där och han sa det är billigt o fixa.."

Fel att klandra/trycka ner bara sk utrikesfödda, infödda svenskar fifflar och trixar minst lika mkt!

God natt smile

Fart missbrukare
Andromeda Rumpmas
11 december 2014 · 3 860 Inlägg

Det är väl bara att låta bli sådana bilar? Men jag önskar också att det kom tillbaka och bet dom i röven, men Polisen har inte resurser för att utreda alla dessa bedrägeriförsök. Och vilket jobb sedan att utreda om det verkligen är ett bedrägeriförsök. Hur visar man att skicket är så mycket sämre än förväntat att det är ett bedrägeriförsök och vad kostar det inte i tid och pengar?

Så länge tillräckligt många bara tittar på priset kommer det att fortsätta. Det är ju dessutom tråkigt när man säljer bil och folk förväntar sig att man ska matcha dessa skitbilar i pris för att det ska vara intressant trots att ens egen är helt Ok.

Senast redigerat av Andromeda (11 december 2014)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Dirtymike
11 december 2014 · 1 532 Inlägg

Det bästa är att ta med nån bil kunnig och titta på bil då behöver man inte bli lurad och beklaga sig sen här på Garaget.org eller Facebook sen.

Jeep J20 (1978)
nordicperformance
12 december 2014 · 61 Inlägg

Jag köper o säljer bilar och byter jäkligt ofta och ofta får man 2 bilar och senast gjorde ja en vinst på 12 000 kr då ja var ute efter den andra

Beror i vilken prisklass man kolla och ja ibland får man ett " once in a lifetime " erbjudande men ja brukar ringa till transportstyrelsen och fråga efter telefonnummer till tidigare ägare då får man höra vad personen som har annonsen ut gav för den samt ännu mer fel smile lätt värt 10 min i telefon smile

torpis Forummoderator
12 december 2014 · 10 572 Inlägg

Hilmer skrev:
Det KAN ju också vara så att det är privatpersoner som försöker göra sig en extra hacka på att köpa billigt, fixa lite och sen sälja.

Exakt, jag lyfter ur en motor ur en S/V40 på 45minuter och monterar den nya på samma tid. Genialisk affärsidé, men man blir ägare betydligt längre än 5 dagar med tanke på hur trögsålt det är idag.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Powe_R
12 december 2014 · 414 Inlägg

torpis skrev:

Hilmer skrev:
Det KAN ju också vara så att det är privatpersoner som försöker göra sig en extra hacka på att köpa billigt, fixa lite och sen sälja.

Exakt, jag lyfter ur en motor ur en S/V40 på 45minuter och monterar den nya på samma tid. Genialisk affärsidé, men man blir ägare betydligt längre än 5 dagar med tanke på hur trögsålt det är idag.

Beror ju på, sätter man ett riktigt konkurrenskraftigt pris så säljs det mesta snabbt, sen beror det lite på vilken prisklass bilen ligger i. T.ex så kan man lätt sälja en bil för 30' direkt, men en bil för 100'+ vill dem flesta göra överföringar på (Som kan ta 1 hel dag) snacka med frugan, banken osv.

Dröjer det över en vecka är det oftast fel pris skulle jag säga, senaste året har jag sålt detta.

Volvo V70n 2.4t. 1.5-2 dagar
BMW 320i E46 M-sport (innan annons kom ut)
BMW 530d E61 M-sport ca 5 dagar (Överföringen tog en hel dag, innan jag prissänkte med 15' låg den i ca en månad)
Audi A8 4.2q 04. 3 dagar
Volvo V40 2.0T 00. 1.5h
Mercedes C230 Kompressor 00. under 1h

BMW 545i Touring "Visar var skåpet ska stå" (2005)
torpis Forummoderator
12 december 2014 · 10 572 Inlägg

Ger man bort saker så behöver man inte ens annons smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Henrik-N
12 december 2014 · 450 Inlägg

Powe_R skrev:

torpis skrev:

Hilmer skrev:
Det KAN ju också vara så att det är privatpersoner som försöker göra sig en extra hacka på att köpa billigt, fixa lite och sen sälja.

Exakt, jag lyfter ur en motor ur en S/V40 på 45minuter och monterar den nya på samma tid. Genialisk affärsidé, men man blir ägare betydligt längre än 5 dagar med tanke på hur trögsålt det är idag.

Beror ju på, sätter man ett riktigt konkurrenskraftigt pris så säljs det mesta snabbt, sen beror det lite på vilken prisklass bilen ligger i. T.ex så kan man lätt sälja en bil för 30' direkt, men en bil för 100'+ vill dem flesta göra överföringar på (Som kan ta 1 hel dag) snacka med frugan, banken osv.

Dröjer det över en vecka är det oftast fel pris skulle jag säga, senaste året har jag sålt detta.

Volvo V70n 2.4t. 1.5-2 dagar
BMW 320i E46 M-sport (innan annons kom ut)
BMW 530d E61 M-sport ca 5 dagar (Överföringen tog en hel dag, innan jag prissänkte med 15' låg den i ca en månad)
Audi A8 4.2q 04. 3 dagar
Volvo V40 2.0T 00. 1.5h
Mercedes C230 Kompressor 00. under 1h

Vad är de för skitsnack att priset generellt är fel bara för att annonsen är en vecka.

trippelturbo Trucker
12 december 2014 · 2 710 Inlägg

Jag hjälpte en kille annonsera en Renault Traffic, väldigt bra skick och historik, så vi la lite högre pris än dom flesta. Den var ute i 1.5 mån, så kom en kille 40mil ifrån och tog den utan att pruta!

Jag själv har nu inom ca 6 månaders tid sålt min egen BMW 523 -00 (sugen på större motor), tog ca 3 dagar, många tyckte det var högt pris, men jag envisades, den var i bra skick, bra historik och självfallet M-utr!

Köpte en V70N 2.4t av tjejens pappa billigt (han skulle köpa ny bil), köpte den i väntan på rätt, är ingen Volvo människa! Hittade en Saab 9000, la ut Volvon och den var borta på ca 40 min!

Allt beror på smile Men självklart, billiga "kända" bilar/märken, som inte sätt sina bästa dagar säljer snabbare än en Dacia!

Fart missbrukare
Andromeda Rumpmas
13 december 2014 · 3 860 Inlägg

Det finns nog två bilar som verkar vara lite lättare att sälja än allt annat, och det är just BMW typ 96-03 och en Volvokombi oavsett årsmodell smile

Men det är nog också där utrymmet för prissättning är minst, säkert mycket folk som ska pruta med hänvisning till att det finns tio andra till salu inom 3 mils avstånd (men som de egentligen inte vill ha eftersom de vet att de är i sämre skick eller tillhör kategorin "skumma bilar" tråden handlar om).

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
DasAuto
16 december 2014 · 2 751 Inlägg

Förstår inte vad problemet är. Det är inte olagligt att köpa och sälja bilar. Utlandsfödda eller ej. Min granne som är svensk köper o reparerar, lagar bilar o säljer konstant.

Om du tycker att det är så hemskt så köp inte.
Jag personligen hade inte köpt av sådana då det alltid finns en risk. Men sen klagar jag heller inte smile

Stör mig mer på folk som lägger ut annonser och inte har en blekaste aning vad dom säljer.

"Vinterdäck fint skick" Inga mått, bredd eller något.
"Bmw - All utrusning"
"Audifälgar" inget et, inget tum ingeting.

Senast redigerat av DasAuto (16 december 2014)

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Mack Forum- och sitemoderator
16 december 2014 · 26 149 Inlägg

DasAuto skrev:
Förstår inte vad problemet är. Det är inte olagligt att köpa och sälja bilar. Utlandsfödda eller ej. Min granne som är svensk köper o reparerar, lagar bilar o säljer konstant.

Om du tycker att det är så hemskt så köp inte.
Jag personligen hade inte köpt av sådana då det alltid finns en risk. Men sen klagar jag heller inte smile

Ja, fast, som privatperson och den ärlige individ man är så vill man ju samtidigt inte varken köpa grisen i säcken, eller sponsra något som råkade visa sig vara olagligheter, eller hur?
Klart att man börjar undra över dessa allt vanligare annonser, när dom dessutom känns så oseriösa med varken riktiga namn eller beskrivningar.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
DasAuto
16 december 2014 · 2 751 Inlägg

Mack skrev:

DasAuto skrev:
Förstår inte vad problemet är. Det är inte olagligt att köpa och sälja bilar. Utlandsfödda eller ej. Min granne som är svensk köper o reparerar, lagar bilar o säljer konstant.

Om du tycker att det är så hemskt så köp inte.
Jag personligen hade inte köpt av sådana då det alltid finns en risk. Men sen klagar jag heller inte smile

Ja, fast, som privatperson och den ärlige individ man är så vill man ju samtidigt inte varken köpa grisen i säcken, eller sponsra något som råkade visa sig vara olagligheter, eller hur?
Klart att man börjar undra över dessa allt vanligare annonser, när dom dessutom känns så oseriösa med varken riktiga namn eller beskrivningar.

Då undviker man det. Jag själv undviker att köpa bilar av löst folk.
Grejjen med handel av begagnade varor är att linjen mellan moraliskt rätt/fel och olagligheter är ganska tunn. Många utnyttjar det därför.

Är ju egentligen inget fel att sälja något dyrare än man köpt det för smile Ingen som tvingar någon.

Håller dock med om "namn" & "Beskrivningar" Jag hade gärna sett att man måste ha sitt namn och efternamn i annonser.

Senast redigerat av DasAuto (16 december 2014)

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Mack Forum- och sitemoderator
16 december 2014 · 26 149 Inlägg

DasAuto skrev:

Mack skrev:

DasAuto skrev:
Förstår inte vad problemet är. Det är inte olagligt att köpa och sälja bilar. Utlandsfödda eller ej. Min granne som är svensk köper o reparerar, lagar bilar o säljer konstant.

Om du tycker att det är så hemskt så köp inte.
Jag personligen hade inte köpt av sådana då det alltid finns en risk. Men sen klagar jag heller inte smile

Ja, fast, som privatperson och den ärlige individ man är så vill man ju samtidigt inte varken köpa grisen i säcken, eller sponsra något som råkade visa sig vara olagligheter, eller hur?
Klart att man börjar undra över dessa allt vanligare annonser, när dom dessutom känns så oseriösa med varken riktiga namn eller beskrivningar.

Då undviker man det. Jag själv undviker att köpa bilar av löst folk.
Grejjen med handel av begagnade varor är att linjen mellan moraliskt rätt/fel och olagligheter är ganska tunn. Många utnyttjar det därför.

Är ju egentligen inget fel att sälja något dyrare än man köpt det för smile Ingen som tvingar någon.

Håller dock med om "namn" & "Beskrivningar" Jag hade gärna sett att man måste ha sitt namn och efternamn i annonser.

Självklart inte.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
dawwe ...has left the building...
16 december 2014 · 4 474 Inlägg

Fast Skatteverket kan nog ha "åsikter" om man säljer fler än XX (tror det är 10 eller nåt sånt...) bilar per år...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
it_mutt Avstängd
16 december 2014 · 10 388 Inlägg

Har egentligen inget att göra med antalet bilar, det har aldrig (nej verkligen; aldrig) funnits ett fastslaget antal bilar man får "förmedla" under ett år. MEN, givetvis, om man har en omsättning på 20-30 bilar om året, kan det så klart väcka intresse.

Det som däremot finns sagt och uttalat är;

När det gäller försäljning av lösöre (tex. bilförsäljning) så gäller följande:

Vinsten är försäljningspris minus anskaffningskostnad. Vid beräkning av vinsten får du göra avdrag för omkostnader du haft för försäljningen. Du betalar skatt med 30 procent av vinsten. Om vinsten är högst 50 000 kronor betalar du ingen skatt alls.


Lite mer att läsa om det skulle intressera någon. Detta gäller inte specifikt fordon, men berör kapitalvinsten och är därför relevant iaf;

http://www.skatteverket.se/privat/skatt … 00834.html

http://www.skatteverket.se/privat/skatt … 99480.html

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
JoacimW Ung&Dum
16 december 2014 · 430 Inlägg

Stör mig mer på folk som skriver BMW  om det är en bmw eller typ som en kille på blocket som säljer en c63 amg där han har ändrat namn varje gång han gått ner i pris

In hoc signo vinces
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang