Någon som kan rekomendera en sida som har RINGkabelskor OISOLERADE?

Concretum
29 december 2014 · 67 Inlägg

Att det ska vara så svårt att hitta  ett riktigt sortiment med OISOLERADE kabelskor, ena sidan har endast flatstfift hane t.e.x. som biltema, dom har ENDAST flatstift, hona.. varför? varför tar man ens in en sort av kabelskor? och inte den motsvarande? Vem köper osiolerad hona och isolerad hane och kopplar ihop? då köper man ju båda två isolerade.

Oftast är det sidor som bara har hane och hona, flatstift. inte ringkabelskor, och om det finns, så är det PRESSkabelskor, alltså inte rullning.

Så någon som kan tipsa om en bra sida? där man ser priser och man ska kunna köpa som privatperson. Wurth tänker jag inte handla ifrån då 4 askar med 100 st kabelskor i varje kostar 1100 kr.

BerglunD666
29 december 2014 · 124 Inlägg

Concretum skrev:
Att det ska vara så svårt att hitta  ett riktigt sortiment med OISOLERADE kabelskor, ena sidan har endast flatstfift hane t.e.x. som biltema, dom har ENDAST flatstift, hona.. varför? varför tar man ens in en sort av kabelskor? och inte den motsvarande? Vem köper osiolerad hona och isolerad hane och kopplar ihop? då köper man ju båda två isolerade.

Oftast är det sidor som bara har hane och hona, flatstift. inte ringkabelskor, och om det finns, så är det PRESSkabelskor, alltså inte rullning.

Så någon som kan tipsa om en bra sida? där man ser priser och man ska kunna köpa som privatperson. Wurth tänker jag inte handla ifrån då 4 askar med 100 st kabelskor i varje kostar 1100 kr.

Va äre för fel på presskabelskor?:-)

BMW 525d (2001)
Concretum
29 december 2014 · 67 Inlägg

BerglunD666 skrev:

Concretum skrev:
Att det ska vara så svårt att hitta  ett riktigt sortiment med OISOLERADE kabelskor, ena sidan har endast flatstfift hane t.e.x. som biltema, dom har ENDAST flatstift, hona.. varför? varför tar man ens in en sort av kabelskor? och inte den motsvarande? Vem köper osiolerad hona och isolerad hane och kopplar ihop? då köper man ju båda två isolerade.

Oftast är det sidor som bara har hane och hona, flatstift. inte ringkabelskor, och om det finns, så är det PRESSkabelskor, alltså inte rullning.

Så någon som kan tipsa om en bra sida? där man ser priser och man ska kunna köpa som privatperson. Wurth tänker jag inte handla ifrån då 4 askar med 100 st kabelskor i varje kostar 1100 kr.

Va äre för fel på presskabelskor?:-)

Då måste jag köpa en till tång för några hundra för att bara klämma såna, när de finns rullpress för den tång jag har, men just ringkabelskor i rullpress verkar väldigt svårt att få tag i, bästa sida hittills är conrad.se men dom har bara i storlekarna M3-M5, skulle ju gärna vilja haft m8 också iaf.

MammDiin
30 december 2014 · 2 019 Inlägg

Har samma problem jag också, hittar man en sak så hittar man inte en annan som man tycker de också borde ha.

Concretum
30 december 2014 · 67 Inlägg

MammDiin skrev:
Har samma problem jag också, hittar man en sak så hittar man inte en annan som man tycker de också borde ha.

Skönt att man inte är ensam då.

Liksom, ta swedol som exempel.
http://www.swedol.se/catalogsearch/result/?q=kabelskor

Finns inga ringkabelskor där som passar till rullpress, finns bara isolerade, löd kabelskor och press. Sådär är det på de aldra flesta sidor, flatstift finns det gott om i oisolerat, men just ringkabelskor är omöjliga att få tag på i ett bra sortiment med olika storlekar.

Mervolic Yawn...
30 december 2014 · 3 151 Inlägg

Varför måste de vara oisolerade då? Bara ren nyfikenhet.

Concretum
30 december 2014 · 67 Inlägg

Mervolic skrev:
Varför måste de vara oisolerade då? Bara ren nyfikenhet.

Tycker dom pressar bättre, + att man ser hur det blir ordentligt, sen ser det mycket snyggare ut. Sen gillar jag att dra krympslangar över allt, och då blir isoleringen  ivägen på de andra kabelskorna, och vill inte ha färgglada pluppar överallt smile Drar rätt mycket el i bilarna mina så.

Senast redigerat av Concretum (30 december 2014)

Mervolic Yawn...
30 december 2014 · 3 151 Inlägg

Concretum skrev:

Mervolic skrev:
Varför måste de vara oisolerade då? Bara ren nyfikenhet.

Tycker dom pressar bättre, + att man ser hur det blir ordentligt, sen ser det mycket snyggare ut. Sen gillar jag att dra krympslangar över allt, och då blir isoleringen  ivägen på de andra kabelskorna, och vill inte ha färgglada pluppar överallt smile Drar rätt mycket el i bilarna mina så.

Jo, nu när du säger det... Har också stört mig på isoleringen i kombination med krympslang, tar man en storlek på krympslangen som går över isoleringen, så blir det oftast inte helt tätt utanför isoleringen. hmm

Men de på Swedol då? Är alla där press? I så fall kanske det vore enklast och bara köpa en presstång och använda dom istället? Eller blir det bättre resultat med rullpress?

Säljer Elfa till privatpersoner? Finns även nåt företag i utkanten av Stockholm som heter Boxco, men vet inte om de handlar med privatpersoner heller.

spillolja
30 december 2014 · 4 026 Inlägg

Har tagit vanliga ringkabelskor som jag tagit bort isoler-plasten på och sedan är det bara att löda. då dom är lödbara  och sedan krympslang (med lim) på

Elfa säljer till privatpersoner

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
MCMLXXXII Alltiallo - Styrlapp BE CE
30 december 2014 · 559 Inlägg

Berner har mängder, dock måste man ha momsregistrerat företag för att registrera sig som kund hos dem.

Så om känner du nåt företag, eller har ett själv, be snällt om att få beställa via dem smile


http://shop.berner.eu/berner/se/product … nContext=1

Mvh Thomas
Mervolic Yawn...
30 december 2014 · 3 151 Inlägg

Vad är skillnaden på vanlig krympslang och krympslang med lim på? Förutom det uppenbara, menar jag.

spillolja
30 december 2014 · 4 026 Inlägg

Med lim i får man bättre tålighet mot tex. fukt

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Mervolic Yawn...
30 december 2014 · 3 151 Inlägg

Ok, jag har aldrig provat med lim. Men det ska provas nästa gång jag ska köpa krympslang smile

Glesmark
30 december 2014 · 1 938 Inlägg

Att flatstift i typ hane med rullpress 'r ovanlig 'r f;r att dom inte har s[ stort anv'ndningsomr[de.
Kolla baksidan p[ dina flatstiftshonor s[ dom har en l[sning d'r f;r att sitta fast i rel'socklar.
Det 'r alltid hane p[ det du kopplar in, t.ex rel't har stift av hane, s'kringar har stift av have, kolla 'ven kontakterna i motorutrymmet, det 'r hane p[ kontaktsidan p[ det du kopplar in, t.ex tempgivare eller luftmassam'tare.

Antar att ringkabelskor i rullpress 'r ovanliga f;r  att utformningen inte till[ter att fixera dom.

Concretum
30 december 2014 · 67 Inlägg

Elfa har inte, och har inte handlat från ebay förr, men nån gång borde bli den första :p men vill helst ha svenska sidor, enklast tycker jag.

Ja, där har du en poäng "glesmark" smile  men oisolerade är väldigt vanligt när det gäller fabriksmonterade saker, som t.e.x reläer till extraljus med mera..

Aja, får fortsätta leta smile  Dock har jag en annan fråga, dessa:
https://www.startmotor.se/item/899%2070 … tipluggar/

Det står 2.5 - 6.0mm2 kabelarea, om man ska klämma en 2.5mm2 i en kabelsko som äver passar för 6.0mm2 så kommer ju inte 2.5mm2 kabeln få rätt klämning? Eftersom kabelskon måste ligga i hålet för 6.0mm2 på tången? För den måste va stor nog för 6.0mm2 kablar så får den inte plats i hålet för 2.5mm2 kablar på tången :p Så förstår inte hur man ska få en 2.5mm2 kabel bra klämd? Hoppas ni förstår.

Är ju som att säga att en 2.5mm2  kabel ska gå att klämma i en gul kabelsko?

Senast redigerat av Concretum (30 december 2014)

Glesmark
31 december 2014 · 1 938 Inlägg

Det var det jag skrev, att man använder dessa oisolerade flatstift av typen hona till socklar av olika slag, t.ex säkringar och relän.

Jag hade hoppat över den där 2.5-6.0mm2, det känns lite universal över den.

För övrigt bör du försöka köpa dina stift av samma tillverkare och kalibrera tången för dom.
Märkt att olika tillverkare har olika materialtjocklek=olika presstryck för olika stift, meningen är att det skall bli gastätt så det inte skall korrodera/ärga.

Concretum
31 december 2014 · 67 Inlägg

Tror jag byter min tång jag köpte för oisolerade till en för isolerade, detta verkar för krångligt, skillnad om man hade företag och va lite mer seriös.

Får köpa lite större krympslangar så man iaf döljer alla färgglada pluppar överallt, och med en riktigt tång så borde väl dom bli rätt okej också, iaf med kvalite kabelskor, ej från biltema eller liknande.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang