SAAB 9000 motor i en Opel Omega

CruiZin Hemlös
14 december 2010 · 321 Inlägg

Tjenare!

Hört att vissa använder SAAB 9000 motorer i sina "locost" bilar (superseven kopior), och då använder dom växellådor från Opel Omega som tydligen ska passa direkt på. Så jag tänkte om man kunde dra ner en SAAB 9000 motor ner i Omegan istället tongue

Växellådorna som jag har hört ska passa heter "R25", "R28" och "R25-R28". Men tydligen ska dessa finnas med två olika bultmönster ändå så... "CiH" och "(D)OHC" ska tydligen finnas, där "(D)OHC" är det mönstret som passar direkt.

I vilka Opel Omegor finner man dessa lådor? Och hur vet man vilket bultmönster som finns på den lådan i den bilen?




Hittade lite information på en annan sida;

__________________________________________

"Opel Omegas lådor ha följande beteckning med tillhörande motor:

2.0 8V (C20NE), 2.0 16V (C20XE), 2.4 8V sitter ihop med R25 låda

2.6 12V (C26NE), 3.0 12V (C30NE) sitter ihop med R25-28 låda

3.0 24V (C24SE), 3.0 24V V6 (X30XE) sitter ihop med R28 låda

sen finns de även 2 olika bultmönster, CiH och (D)OHC, CiH passar ej på Saab Motorn.

dom som passa kommer från Omega 2.0 8V och 16V (16V ha hydralkoppling) och V6an.

Lådan från en 2litare är lättare att få tag i."
__________________________________________

Någon som kan bekräfta den? smile


Och lite övriga frågor:

Skulle en 9000 motor få plats i en Omega, med tanke på oljetråget och så som kan ta i framvagnsbalken?

Hur blir det med elektronik och sådant i bilen? smile


Motorfästen och sånt får man ju fixa eget.


Vad är era tankar, kan detta funka? tongue

Turboladdad gräsklippare i ratrod stuk ;) Mer bilder i fotoalbumet.
Dock är den ur funktion nu. Inväntar motorbyte. Suzuki Bandit 600cc...
STIGA BANDIT!
saab_sonett Handledare
14 december 2010 · 1 481 Inlägg

GM testade SAAB-motorer i Holden (Opel) i mitten på 90-talet. Man var ute efter en effektstark motor till Australien. Det sitter ju raka sexor i omegan så en 9000-motor ska väl få plats.
Hämtat från ett engelskt forum: "saab b234 or b204 is the way to go and use the saab trionic 5 engine management.
weak point is going to be the gearbox - omega gearbox is a straight fit using the saab flywheel and clutch.
completely stock saab engine can VERY SAFELY take 500bhp."

saab_sonett Handledare
14 december 2010 · 1 481 Inlägg
Knugcab
14 december 2010 · 5 111 Inlägg

R25 sitter bakom fyror, R28 bakom sexor såvitt jag vet (osäker på om det kanske sitter R28 på de nyare fyrorna).
De motorer som har rätt bultmönster är alla fyror utom 2,4 i Omega A, samt V6orna.
2,4an samt de raka sexorna är baserade på Opels gamla CIH-spis från 60-talet och har annat bultmönster.

Att tänka på är att den Saabmotor man ska använda är den nyare s.k. "Kortmotorn", osäker när den kom, men -94? typ?

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
saab_sonett Handledare
14 december 2010 · 1 481 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
Att tänka på är att den Saabmotor man ska använda är den nyare s.k. "Kortmotorn", osäker när den kom, men -94? typ?

Stämmer. Kortmotorn kom -94 i samband med ng900. Långmotorn fick inte plats i ng900.

CruiZin Hemlös
14 december 2010 · 321 Inlägg

Ja, kortmotorn satt i 9000 -94 till-98, det vet jag smile

Turboladdad gräsklippare i ratrod stuk ;) Mer bilder i fotoalbumet.
Dock är den ur funktion nu. Inväntar motorbyte. Suzuki Bandit 600cc...
STIGA BANDIT!
Nisse1
14 december 2010 · 175 Inlägg

Är lite olika med lådorna. I min Omega sitter det R25-R28. R25-R28 är R-25s utseende men med R28s innehåll smile
Dessutom bör du använda lådorna som kom efter -94 då dessa har hydraulisk koppling. Håller bättre smile

CruiZin Hemlös
15 december 2010 · 321 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
R25 sitter bakom fyror, R28 bakom sexor såvitt jag vet (osäker på om det kanske sitter R28 på de nyare fyrorna).
De motorer som har rätt bultmönster är alla fyror utom 2,4 i Omega A, samt V6orna.
2,4an samt de raka sexorna är baserade på Opels gamla CIH-spis från 60-talet och har annat bultmönster.

Att tänka på är att den Saabmotor man ska använda är den nyare s.k. "Kortmotorn", osäker när den kom, men -94? typ?

Ursäkta att man inte hänger med, men menade du att V6orna har rätt och dom raka sexorna har fel? tongue

Turboladdad gräsklippare i ratrod stuk ;) Mer bilder i fotoalbumet.
Dock är den ur funktion nu. Inväntar motorbyte. Suzuki Bandit 600cc...
STIGA BANDIT!
saab_sonett Handledare
15 december 2010 · 1 481 Inlägg

CruiZin skrev:

Volvo544special65 skrev:
R25 sitter bakom fyror, R28 bakom sexor såvitt jag vet (osäker på om det kanske sitter R28 på de nyare fyrorna).
De motorer som har rätt bultmönster är alla fyror utom 2,4 i Omega A, samt V6orna.
2,4an samt de raka sexorna är baserade på Opels gamla CIH-spis från 60-talet och har annat bultmönster.

Att tänka på är att den Saabmotor man ska använda är den nyare s.k. "Kortmotorn", osäker när den kom, men -94? typ?

Ursäkta att man inte hänger med, men menade du att V6orna har rätt och dom raka sexorna har fel? tongue

Opels V6:or sitter i Saab 900ng, 9000 och 9-5 3.0.

CruiZin Hemlös
15 december 2010 · 321 Inlägg

aha vad bra, då borde det passa på så vis...


Men hur gör jag med bilens elektronik? smile Hur kommer den funka i Opeln om jag byter motor?

Turboladdad gräsklippare i ratrod stuk ;) Mer bilder i fotoalbumet.
Dock är den ur funktion nu. Inväntar motorbyte. Suzuki Bandit 600cc...
STIGA BANDIT!
saab_sonett Handledare
15 december 2010 · 1 481 Inlägg

CruiZin skrev:
aha vad bra, då borde det passa på så vis...


Men hur gör jag med bilens elektronik? smile Hur kommer den funka i Opeln om jag byter motor?

Du får plocka över all motorstyrning och all kablage från Saaben och koppla in i Opeln.
Tar du allting från Saaben så är det inte så mycket som ska kopplas ihop med Opelns elsystem.
Skaffa elschema från båda bilarna och sätt dig en kväll och leta på alla ingångar från bilens huvudsystem så fixar du det. Det är i stort sett bara strömmatning som ska dit och lite styrning från tändningslås.

Knugcab
15 december 2010 · 5 111 Inlägg

CruiZin skrev:

Volvo544special65 skrev:
R25 sitter bakom fyror, R28 bakom sexor såvitt jag vet (osäker på om det kanske sitter R28 på de nyare fyrorna).
De motorer som har rätt bultmönster är alla fyror utom 2,4 i Omega A, samt V6orna.
2,4an samt de raka sexorna är baserade på Opels gamla CIH-spis från 60-talet och har annat bultmönster.

Att tänka på är att den Saabmotor man ska använda är den nyare s.k. "Kortmotorn", osäker när den kom, men -94? typ?

Ursäkta att man inte hänger med, men menade du att V6orna har rätt och dom raka sexorna har fel? tongue

Exakt!

Samt att alla fyror UTOM 2,4 i Omega A har rätt...

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
CruiZin Hemlös
18 december 2010 · 321 Inlägg

Hmm, tror inte att jag kan få igenom omegan med 9000 motorn om omegan är nyare än 92-93... Stämmer det att man bara för höja grundeffekten med 10%? Eller är det 20?%

Turboladdad gräsklippare i ratrod stuk ;) Mer bilder i fotoalbumet.
Dock är den ur funktion nu. Inväntar motorbyte. Suzuki Bandit 600cc...
STIGA BANDIT!
SportPilot Ubåtsingenjör
18 december 2010 · 7 243 Inlägg

CruiZin skrev:
Hmm, tror inte att jag kan få igenom omegan med 9000 motorn om omegan är nyare än 92-93... Stämmer det att man bara för höja grundeffekten med 10%? Eller är det 20?%

Annars måste du regga om som ombyggt fordon, då måste du byta motor,låda + bromsar

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Moon_Goose GM förstörde SAAB
23 juni 2013 · 37 Inlägg
Suveränast Av Alla Bilar SAAB!!!
TNybergGarage
6 oktober 2013 · 14 Inlägg

Tjenna

Jag har en opel omega 2,0 16v 1996 och några rondeller har man ju plockat när det har regnat med pissdåliga bakdäck. Men så fort det är torrt så har den det kämpigt med att få ut röven och saknaden av effekten växer.

Att trimma min nuvarande 2 litare verkar bara dyrt och omständligt. Har kikat på andra alternativ och tycker saabs b234 verkar vara en bra lösning. B234 har enligt mig många fördelar mot tex opels motsvarigheter.

Funderar lite på vad som krävs för att få b234 att lira med resten av opels mekaniska och elektriska grejer.

Jag vet att nya motorfästen måste tillverkas och funderar på hur bra placeringen blir om man väljer att inte flytta växellådan framåt/bakåt. Det bästa vore såklart att flytta allt så långt bak som möjligt för att få bra viktfördelning men då jag verkar vill bygga en banracer eller har lust
att kapa sönder halva bilen så vill jag hålla allt så enkelt som möjligt och undrar därför vad som kan tänkas komma i vägen för t.ex grenrör, turbo, dp etc. Ett problem som jag har läst om är att turbon och downpipen kommer väldigt nära styrväxeln och bromsservon med original grenrör, något som kan avhjälpas med att använda ett grenrör från en annan saabmotor.
Nästa grej som jag vet att jag måste bygga om är oljetråget och där får man ju se efter hand hur man kan bygga.

Finns det något annat som ev kommer att komma i vägen?

När det kommer till växellådan så har jag en R25-R28 som passar rakt på saabs B234, bara en distans för kopplingscylindern.

Elen är något som det inte talas så mycket om men har läst både här och på garaget.org att det ska vara 6 kablar som man måste koppla in mellan saabs och opels el men vilka dessa kablar är har jag inte fått fram, är det någon som kan bekräfta detta eller har någon annan källa som man kan läsa på hur man ska lösa eldelen?

En liten fråga vid sidan av, har opel gett ut några generella effekintyg för Omega b?

Senast redigerat av Nybbelito (17 februari 2015)

Volvo 945 Turbo "Murre" (1996)
Nissan 200sx s13 "250SX RBS13" (1991)
Opel Combo D lång "Vitsippan" (2014)
TNybergGarage
17 februari 2015 · 14 Inlägg

Uppar!

Nissan 200sx s13 "250SX RBS13" (1991)
Volvo 945 Turbo "Murre" (1996)
Opel Combo D lång "Vitsippan" (2014)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang