BMW 330ci - problematik med däck och chassi

mr330ci
11 mars 2015 · 5 Inlägg

Hej!

Har precis införskaffat mig min första 330ci e46, men uppstod lite problem. När jag köpte den satt det på Achilles friktionsdäck med 19" breyton fälgar (235/30 19") på samtliga.

Dessvärre, av någon anledning, så brast ena däcket påväg hem (vänster fram) så bilen fick bärgas till Stockholm, däcket gick ur fälgen. Enligt däckexpert så är det pga att däcken var kina.

Nu har jag fått ett erbjudande av en vän att byta ut mina nuvarande breyton och dess däck mot hans 19" Zito med michelin pilot sport som har 235/35 19" fram och 275/35 19" bak.

Jag monterade hans fälgar men det visade sig att bilen var för låg och att den har sänkts, vilket betyder att bilen måste höjas fram och bak. Finns tydligen sänkningssats på framvagn men ingenting på bakvagnen.

Nu är frågan vad gäller bakvagnen, om man ska höja på något sätt? Finns inga coilovers/sänkningssats men det verkar inte vara originalfjädring då fjädringen är blå, eller om man helt enkelt blir tvungen att byta ut däcken helt och hållet eventuellt?

Just nu är det Zito fram med michelinen och Breyton bak med skitdäcken

Bifogar bilder så man kan se, dem 2 första bilderna visar 275/35 bak som är för stora, sista visar när första däcket small påväg hem:

http://i59.tinypic.com/2poecuc.jpg

http://i61.tinypic.com/wbas2f.jpg

http://i60.tinypic.com/hty61j.jpg

http://i60.tinypic.com/swfgk0.jpg


Tack på förhand!
mr330ci

Senast redigerat av mr330ci (11 mars 2015)

baltis
12 mars 2015 · 1 948 Inlägg

Valsa skärmkanten så är du ju i hamn. Skruva på lite mer negativ camber bak skulle ju också hjälpa lite... fast tråkigt med mer fäste bak wink.

steifan DR!FTT3KN!K3R
13 mars 2015 · 10 427 Inlägg

Har för mig att jag sett lite bilder på en coupe (ej m3) med 275mm däck bak men det var nog lite pyssligt att få till det. Kan hända att 275/35 blir lite för höga också och att man skulle haft typ 275/30 eller något sådant. Eller helt enkelt gå ned till 265/255 beroende på fälgbredd.

Här finns en liten guide som visar vad som funkar med fälgbredd & ET i olika utsträckning:
http://www.turnermotorsport.com/t-wheel_guide.aspx (under "Sample Wheel Sizes and Offsets by Model")


Är fjädrarna bak blåa så kan det vara från någon av H&Rs serier med lite aggressivare sänkning så det kanske är lönt att byta fjädrar bak om smaken tillåter.

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
mr330ci
13 mars 2015 · 5 Inlägg

steifan skrev:
Har för mig att jag sett lite bilder på en coupe (ej m3) med 275mm däck bak men det var nog lite pyssligt att få till det. Kan hända att 275/35 blir lite för höga också och att man skulle haft typ 275/30 eller något sådant. Eller helt enkelt gå ned till 265/255 beroende på fälgbredd.

Här finns en liten guide som visar vad som funkar med fälgbredd & ET i olika utsträckning:
http://www.turnermotorsport.com/t-wheel_guide.aspx (under "Sample Wheel Sizes and Offsets by Model")


Är fjädrarna bak blåa så kan det vara från någon av H&Rs serier med lite aggressivare sänkning så det kanske är lönt att byta fjädrar bak om smaken tillåter.

Ja! Fjädrarna bak är blåa, fram också för den delen.

Har pratat med en verkstad och vi ska byta ut fjädrarna bak, får hoppas på att däckjävlarna på 275 får plats...

Första bilden är fram, de två sista är bak hur det ser ut

http://i61.tinypic.com/2nhow8i.jpg

http://i60.tinypic.com/j744de.jpg

http://i61.tinypic.com/2hgbi53.jpg

Senast redigerat av mr330ci (13 mars 2015)

steifan DR!FTT3KN!K3R
13 mars 2015 · 10 427 Inlägg

mr330ci skrev:

steifan skrev:
Har för mig att jag sett lite bilder på en coupe (ej m3) med 275mm däck bak men det var nog lite pyssligt att få till det. Kan hända att 275/35 blir lite för höga också och att man skulle haft typ 275/30 eller något sådant. Eller helt enkelt gå ned till 265/255 beroende på fälgbredd.

Här finns en liten guide som visar vad som funkar med fälgbredd & ET i olika utsträckning:
http://www.turnermotorsport.com/t-wheel_guide.aspx (under "Sample Wheel Sizes and Offsets by Model")


Är fjädrarna bak blåa så kan det vara från någon av H&Rs serier med lite aggressivare sänkning så det kanske är lönt att byta fjädrar bak om smaken tillåter.

Ja! Fjädrarna bak är blåa, fram också för den delen.

Har pratat med en verkstad och vi ska byta ut fjädrarna bak, får hoppas på att däckjävlarna på 275 får plats...

Första bilden är fram, de två sista är bak hur det ser ut

http://i61.tinypic.com/2nhow8i.jpg

http://i60.tinypic.com/j744de.jpg

http://i61.tinypic.com/2hgbi53.jpg

Ok! Ser ut som att någon har köpt en coilover-sats utan de bakre stötdämparna (2x coilovers fram, fjädrar bak men inga tillhörande stötdämpare). Kan hända att du kan justera höjden på bakre fjädrarna om de verkligen har hört till en coiloversats.

Här syns det lite tydligare hur det kan se ut med höjdjusteringen bak:
http://imgur.com/MCk42.jpg

jimmzzan
13 mars 2015 · 1 168 Inlägg

Hej! Ren slump att jag läste detta. Jag som "byggde" bilen. Sitter TA coils på den. Så du kan justera höjden runt om. Annars har jag M-sport fjädringen som satt på org om du är intresserad. Dock ska du inte byta fälgar, kolla upp vad Breyton Spirit kostar wink Hör av dig om du har några frågor, synd att den har gått ner sig lite sen jag ägde den.


Edit, Köp riktiga däck till breyton fälgarna bara. Fälgarna sitter ju som handen i handsken på bilen.

Senast redigerat av jimmzzan (13 mars 2015)

J3n5
14 mars 2015 · 792 Inlägg

Fälgarna sitter ju som smäck. Som föregående talar, skruva antingen upp bilen lite eller så valsar du skärmarna. Hade lätt valsat om jag hade ägt den

Mazda Miata "Turbo" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang