Audi A4 1.8t 3:ans cylinder käkar tändstift

Anton1997
21 april 2015 · 62 Inlägg

Halloj

Idag när jag skulle byta tändstift på bilen så börja 3:ans cylinder att käka tändstift. Tar ungefär 2-3 min så går den på 3 cylindrar igen.

Aldrig hänt förut utan börja nu efter byta av tändstiften.

Vad kan vara problemet?

zleepy Trucker
21 april 2015 · 1 392 Inlägg

Tagit rätt stift som ska vara i din motor, och inte bara något skräp?

1.8t gillar NKG PFR6Q stift, kör dessa i min 1.8t.. (vw visserligen men samma sak typ)

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Anton1997
21 april 2015 · 62 Inlägg

Köpte mekonomens tändstift, förut hade ja i ngk R tror ja dom heter. Testa dom med i 3:ans cylinder men dom blev skit. Dom vara dock längre en mekonomens gjorde.

zleepy Trucker
21 april 2015 · 1 392 Inlägg

inte så att treans tändspole har gett upp?

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
shogun
21 april 2015 · 2 117 Inlägg

Tändspole resp. spridare. Går den mycket magert blir det otroligt varmt och då tar stiften stryk...fast på bara några minuter??? Försiktighet vid montering så att se inte knäcks? Fel värmetal? Kortslutning eller fel någonstans på vägen så att bilen sätter motorn i felsäkert läge (limp home mode).

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
Anton1997
22 april 2015 · 62 Inlägg

shogun skrev:
Tändspole resp. spridare. Går den mycket magert blir det otroligt varmt och då tar stiften stryk...fast på bara några minuter??? Försiktighet vid montering så att se inte knäcks? Fel värmetal? Kortslutning eller fel någonstans på vägen så att bilen sätter motorn i felsäkert läge (limp home mode).

försiktig va ja vid monteringen

jag testa ju även dom tändstiften som jag hade på innan ja byte och dom gick sönder med, så värmetal  borde va rätt

kom och tänka på att när jag stog still och gasa på högavarv så gick den bra men sen ner på tomgång så gick den på 3 igen. från tomgång till 3k varv gick den dåligt men över det så lät bra. Men när jag skulle köra hem så gick på enbart på 3 cylindrar på alla varvtal.

Finns det något sätt man kan kolla en tändspoles funktion???

För om den har gett upp helt så borde den la gå på 3 cylindrar hela tiden även om ja byter tändstift???

Stefan7neson
22 april 2015 · 394 Inlägg

Anton1997 skrev:

shogun skrev:
Tändspole resp. spridare. Går den mycket magert blir det otroligt varmt och då tar stiften stryk...fast på bara några minuter??? Försiktighet vid montering så att se inte knäcks? Fel värmetal? Kortslutning eller fel någonstans på vägen så att bilen sätter motorn i felsäkert läge (limp home mode).

försiktig va ja vid monteringen

jag testa ju även dom tändstiften som jag hade på innan ja byte och dom gick sönder med, så värmetal  borde va rätt

kom och tänka på att när jag stog still och gasa på högavarv så gick den bra men sen ner på tomgång så gick den på 3 igen. från tomgång till 3k varv gick den dåligt men över det så lät bra. Men när jag skulle köra hem så gick på enbart på 3 cylindrar på alla varvtal.

Finns det något sätt man kan kolla en tändspoles funktion???

För om den har gett upp helt så borde den la gå på 3 cylindrar hela tiden även om ja byter tändstift???

Byt plats på två tändspolar och se ifall problemet flytta till "nya" cylindern. Isf är det spolen.

Vid varm motor ska tändspolarna vara svala, en kass spole är varm:)

Anton1997
22 april 2015 · 62 Inlägg

Stefan7neson skrev:

Anton1997 skrev:

shogun skrev:
Tändspole resp. spridare. Går den mycket magert blir det otroligt varmt och då tar stiften stryk...fast på bara några minuter??? Försiktighet vid montering så att se inte knäcks? Fel värmetal? Kortslutning eller fel någonstans på vägen så att bilen sätter motorn i felsäkert läge (limp home mode).

försiktig va ja vid monteringen

jag testa ju även dom tändstiften som jag hade på innan ja byte och dom gick sönder med, så värmetal  borde va rätt

kom och tänka på att när jag stog still och gasa på högavarv så gick den bra men sen ner på tomgång så gick den på 3 igen. från tomgång till 3k varv gick den dåligt men över det så lät bra. Men när jag skulle köra hem så gick på enbart på 3 cylindrar på alla varvtal.

Finns det något sätt man kan kolla en tändspoles funktion???

För om den har gett upp helt så borde den la gå på 3 cylindrar hela tiden även om ja byter tändstift???

Byt plats på två tändspolar och se ifall problemet flytta till "nya" cylindern. Isf är det spolen.

Vid varm motor ska tändspolarna vara svala, en kass spole är varm:)

Aa gött då gör ja de!

Tack för hjälpen!

Sen kanske ja skulle lagt till att alla andra tändspolar va glansiga och fina inuti medans 3:ans va väldigt mörk nästan bränd om jag skulle välja ett ord!

Senast redigerat av Anton1997 (22 april 2015)

Stefan7neson
22 april 2015 · 394 Inlägg

Anton1997 skrev:

Stefan7neson skrev:

Anton1997 skrev:

försiktig va ja vid monteringen

jag testa ju även dom tändstiften som jag hade på innan ja byte och dom gick sönder med, så värmetal  borde va rätt

kom och tänka på att när jag stog still och gasa på högavarv så gick den bra men sen ner på tomgång så gick den på 3 igen. från tomgång till 3k varv gick den dåligt men över det så lät bra. Men när jag skulle köra hem så gick på enbart på 3 cylindrar på alla varvtal.

Finns det något sätt man kan kolla en tändspoles funktion???

För om den har gett upp helt så borde den la gå på 3 cylindrar hela tiden även om ja byter tändstift???

Byt plats på två tändspolar och se ifall problemet flytta till "nya" cylindern. Isf är det spolen.

Vid varm motor ska tändspolarna vara svala, en kass spole är varm:)

Aa gött då gör ja de!

Tack för hjälpen!

Sen kanske ja skulle lagt till att alla andra tändspolar va glansiga och fina inuti medans 3:ans va väldigt mörk nästan bränd om jag skulle välja ett ord!

Har haft precis samma, lika missfärgad spole. Du har mycket troligt felet därsmile

Anton1997
22 april 2015 · 62 Inlägg

Stefan7neson skrev:

Anton1997 skrev:

Stefan7neson skrev:

Byt plats på två tändspolar och se ifall problemet flytta till "nya" cylindern. Isf är det spolen.

Vid varm motor ska tändspolarna vara svala, en kass spole är varm:)

Aa gött då gör ja de!

Tack för hjälpen!

Sen kanske ja skulle lagt till att alla andra tändspolar va glansiga och fina inuti medans 3:ans va väldigt mörk nästan bränd om jag skulle välja ett ord!

Har haft precis samma, lika missfärgad spole. Du har mycket troligt felet därsmile

Tändspolen bytt och bilen går som den ska.

Meeeen nu lyser fortfarande motorlampan måste ja åka och släcka den då eller släcker den sig själv?

Mew
22 april 2015 · 2 160 Inlägg

Anton1997 skrev:

Stefan7neson skrev:

Anton1997 skrev:

Aa gött då gör ja de!

Tack för hjälpen!

Sen kanske ja skulle lagt till att alla andra tändspolar va glansiga och fina inuti medans 3:ans va väldigt mörk nästan bränd om jag skulle välja ett ord!

Har haft precis samma, lika missfärgad spole. Du har mycket troligt felet därsmile

Tändspolen bytt och bilen går som den ska.

Meeeen nu lyser fortfarande motorlampan måste ja åka och släcka den då eller släcker den sig själv?

Du måste troligen släcka den någonstans, om du inte har programvara för att göra det själv.

Anton1997
22 april 2015 · 62 Inlägg

Audi skulle ha 500kr för att släcka den mad mad
Kompisen hade på skolan så kanske får fixat det där! smile

Tack för all hjälp!!!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang