shogun
25 april 2015
· 2 117 Inlägg
Tillbaka till den ursprungliga frågan:
Det finns en uppsjö av olika tillsatser att hälla i tanken och andra som sprutas in i sensorhålet på framsidan av partikelfiltrets bikakelement. Vätskorna innehåller ämnen (ferriter om jag minns rätt) som gör att regenereringen i partikelfiltret kan köras färdigt vid en lägre temperatur. Sotpartiklarna förbränns normalt till aska kring 5-600 grader och med tillsatsen kan detta ske redan kring 400 grader. Detta innebär att regenereringen lättare kan köras färdig. Regenereringen förbränner sotpartiklarna och gör att bikakecellerna öppnas upp igen.
Det andra problemet är att partikelfiltret har en begränsad lagringskapacitet av askan som bildas efter regenereringen.
Varje regenerering förbränner sot och restprodukten är en mycket liten mängd aska. Askan lagras i partikelfiltret.
Upp till ca 90-95% fyllnad och sedan måste detta åtgärdas genom tömning, backspolnibg, utbyte eller på annat sätt. Generellt brukar detta ske kring 12-15000 mil körsträcka beroende på körsätt.
Backspolning med vatten, tryckluft, asklösningsvätska osv är några metoder.
En hel del företag säljer även rengjorda partikelfilter till ganska lågt pris.
Jag antar att Liquid Moly har i stort sett samma egenskaper som flertalet andra märken och tar hand om sotpartiklarna så att du får igång regenereringen.
Senast redigerat av shogun (25 april 2015)