Rengöring av dieselpartikelfilter (liqui moly eller annat tips?)

Bimm
25 april 2015 · 79 Inlägg

Hej!

Tänkte kolla om någon har någon erfarenhet av att rensa partikelfiltret på en dieselbil? Den som finns på min bil ska vara "självrengörande" men varningslampan för filtret har tänts och släckts två gånger nu vilket är trist då bilen verkar hamna i något felsäkert läge. Har någon provat något medel man häller i tanken som ska rengöra filtret eller liqui moly's rengöringsmedel som man på något sätt sprutar in i filtret?

Tacksam för svar!

Mvh Musse

BMW M3 "E90 competition package" (2011)
Mack Forum- och sitemoderator
25 april 2015 · 26 149 Inlägg

Kör du bara korta sträckor?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
BOLIN_
25 april 2015 · 2 763 Inlägg

Ut och kör på låga växlar och höga varv så det blir varmt och får bränna ut ordentligt! smile

Volvo - For Life
mr_green
25 april 2015 · 847 Inlägg

Eller så skaffar du detta rör http://m.ebay.com/itm/111643394120?nav=SEARCH . Och fixar anpassad programvara till det. Blir nog en betydligt roligare bil och mindre förbrukning.

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 april 2015 · 13 742 Inlägg

som sagt töm ur den och programera bort..

polarn syslar med sånt och det är bara posetiv effekt.  inget dom ser på bes heller.
fast med ett pf ersättningsrör kan det bli problem om dom inser att det inte sitter något filter. derför är det bättre att tömma filtret iställe.

man inte bara får en piggare bil man får en som går snålare.  självklart gör man en optimering av programvaran också så får man ännu mer effekt och det känns som man har en betydligt roligare bil som går snålare.  rätt säker att man kan spara mycket i förbrukning om man låter bli att gasa mera smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
shogun
25 april 2015 · 2 117 Inlägg

Tillbaka till den ursprungliga frågan:

Det finns en uppsjö av olika tillsatser att hälla i tanken och andra som sprutas in i sensorhålet på framsidan av partikelfiltrets bikakelement. Vätskorna innehåller ämnen (ferriter om jag minns rätt) som gör att regenereringen i partikelfiltret kan köras färdigt vid en lägre temperatur. Sotpartiklarna förbränns normalt till aska kring 5-600 grader och med tillsatsen kan detta ske redan kring 400 grader. Detta innebär att regenereringen lättare kan köras färdig. Regenereringen förbränner sotpartiklarna och gör att bikakecellerna öppnas upp igen.

Det andra problemet är att partikelfiltret har en begränsad lagringskapacitet av askan som bildas efter regenereringen.
Varje regenerering förbränner sot och restprodukten är en mycket liten mängd aska. Askan lagras i partikelfiltret.
Upp till ca 90-95% fyllnad och sedan måste detta åtgärdas genom tömning, backspolnibg, utbyte eller på annat sätt. Generellt brukar detta ske kring 12-15000 mil körsträcka beroende på körsätt.

Backspolning med vatten, tryckluft, asklösningsvätska osv är några metoder.
En hel del företag säljer även rengjorda partikelfilter till ganska lågt pris.

Jag antar att Liquid Moly har i stort sett samma egenskaper som flertalet andra märken och tar hand om sotpartiklarna så att du får igång regenereringen.

Senast redigerat av shogun (25 april 2015)

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
Krist
25 april 2015 · 716 Inlägg

Läs om Ivini-bmwhat, enkelt system för Max 600kr där du kan koda om din bil, samt påtvinga en "Regeneration" för ditt dpf. Annars som övriga nämnt, ta av dpf, öppna den, rensa insidan och mappa om bilen för det smile

BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
Bimm
25 april 2015 · 79 Inlägg

Tack för alla svar, fan va bra ni är!

Jag har kört på mellan 3000-4000 rpm i ca 10-20 min och det verkar fungera än så länge så tack för tipset! Blir det strul igen så får jag testa nån av era andra ovanstående lösningar.

Tack igen, 5p till er alla!

BMW M3 "E90 competition package" (2011)
Bimm
25 april 2015 · 79 Inlägg

Tänkte passa på och fråga om hjälp en ytterligare gång när jag fått så bra svar. Vet någon vad man kan göra för att bli av med sotiga avgaser? Bilen har gått runt 13k och när man verkligen varvar vid acceleration så kommer det lite svarta avgaser i början, är det normalt?

BMW M3 "E90 competition package" (2011)
Bimm
25 april 2015 · 79 Inlägg

Growe skrev:
som sagt töm ur den och programera bort..

polarn syslar med sånt och det är bara posetiv effekt.  inget dom ser på bes heller.
fast med ett pf ersättningsrör kan det bli problem om dom inser att det inte sitter något filter. derför är det bättre att tömma filtret iställe.

man inte bara får en piggare bil man får en som går snålare.  självklart gör man en optimering av programvaran också så får man ännu mer effekt och det känns som man har en betydligt roligare bil som går snålare.  rätt säker att man kan spara mycket i förbrukning om man låter bli att gasa mera smile

Tack för ditt svar! Förstod dock inte riktigt hur man skulle tömma filtret? Blåsa ur?

Mvh Musse

BMW M3 "E90 competition package" (2011)
mr_green
25 april 2015 · 847 Inlägg

Bimm skrev:

Growe skrev:
som sagt töm ur den och programera bort..

polarn syslar med sånt och det är bara posetiv effekt.  inget dom ser på bes heller.
fast med ett pf ersättningsrör kan det bli problem om dom inser att det inte sitter något filter. derför är det bättre att tömma filtret iställe.

man inte bara får en piggare bil man får en som går snålare.  självklart gör man en optimering av programvaran också så får man ännu mer effekt och det känns som man har en betydligt roligare bil som går snålare.  rätt säker att man kan spara mycket i förbrukning om man låter bli att gasa mera smile

Tack för ditt svar! Förstod dock inte riktigt hur man skulle tömma filtret? Blåsa ur?

Mvh Musse

Man får plocka av den delen av avgasröret där partikelfiltret sitter på. Sen får man skära upp det på lämpligt ställe och plocka ur innehållet för att sedan svetsa ihop allt igen. Då syns det inte att det är tomt. Dock bör någon duktig göra detta och sedan måste den programmeras i samband med detta oxå.

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
Bimm
25 april 2015 · 79 Inlägg

mr_green skrev:

Bimm skrev:

Growe skrev:
som sagt töm ur den och programera bort..

polarn syslar med sånt och det är bara posetiv effekt.  inget dom ser på bes heller.
fast med ett pf ersättningsrör kan det bli problem om dom inser att det inte sitter något filter. derför är det bättre att tömma filtret iställe.

man inte bara får en piggare bil man får en som går snålare.  självklart gör man en optimering av programvaran också så får man ännu mer effekt och det känns som man har en betydligt roligare bil som går snålare.  rätt säker att man kan spara mycket i förbrukning om man låter bli att gasa mera smile

Tack för ditt svar! Förstod dock inte riktigt hur man skulle tömma filtret? Blåsa ur?

Mvh Musse

Man får plocka av den delen av avgasröret där partikelfiltret sitter på. Sen får man skära upp det på lämpligt ställe och plocka ur innehållet för att sedan svetsa ihop allt igen. Då syns det inte att det är tomt. Dock bör någon duktig göra detta och sedan måste den programmeras i samband med detta oxå.

Jaha okej, låter kul men håller med om att någon duktig bör göra det. Tack för hjälpen, uppskattas!

BMW M3 "E90 competition package" (2011)
myran Foto/Bilnörd
25 april 2015 · 1 541 Inlägg

Jag körde med spett på Navaran.. Toknöjd.. bilen går som ett AS och drar mindre soppa..

Samtidigt är det onödigt att slå sönder ett filter för flera tusen om det inte är sopslut.. Jag fick problem i stort sett en gång i veckan med lysande lampan trots längre körnignar. Om du har chippat bilen brukar det också ställa till problem.

Vet flera som kört med tillsatser från STP tror den finns på jula med gott reslutat. På min bil verkade det mest skuta upp problemet tills det inte längre gick att rädda filtret.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
Lee
6 maj 2016 · 1 Inlägg

Min polare hade samma problem så vi köpte en dieselpartikelrengörare från från Wynns. Lampan slockande. Nu går den kanon igen. Rekommenderar starkt: http://wynns.se/showroom/diesel-particu … generator/

BMW 530d (2009)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 maj 2016 · 13 742 Inlägg

myran skrev:
Jag körde med spett på Navaran.. Toknöjd.. bilen går som ett AS och drar mindre soppa..

Samtidigt är det onödigt att slå sönder ett filter för flera tusen om det inte är sopslut.. Jag fick problem i stort sett en gång i veckan med lysande lampan trots längre körnignar. Om du har chippat bilen brukar det också ställa till problem.

Vet flera som kört med tillsatser från STP tror den finns på jula med gott reslutat. På min bil verkade det mest skuta upp problemet tills det inte längre gick att rädda filtret.

ähh allt som ger mer fart är bra saker att göra..

faktsist försökt hittat ett tomt/trasig till min Peugeot  me 2.0hdi motorn men verkar svårt att hitta
nu kostar iof ett filter ett under 2K till dom så inga direkta pengar.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang