Hjulinställning

puttepro
12 maj 2015 · 239 Inlägg

Halloj var nyligen på en hjulinställning och jag tänkte fråga om vi har någon expert här som kan tycka och tänka angående mitt resultat.

https://scontent-ams.xx.fbcdn.net/hphot … e=555431C4

Var det helt åt helvete förr? Är det nya resultatet rimligt?

Och nu tänker ni säkert " vad ska du ha bilen till "

Sa till killen som skulle göra justeringen att jag mest köra gata med bilen, men vill prova på bana nån/några gånger i sommar. Så han sa att vi kör lite värre än vanliga gatinställning.

Inte hunnit prova bilen riktigt ordentligt än, men testat ta några svängar i lite högre fart och har inte märkt någon större skillnad, vart/hur bör jag märka största skillnaden?

Bilen är en skyline r33 med 300whp, och kör just nu med toyor888 255/35/18 bak och 235/40/18 fram. om det skulle spela någon roll smile

Senast redigerat av puttepro (12 maj 2015)

jaka54
12 maj 2015 · 5 734 Inlägg

Hej!
Har du ställbart i bak?

shogun
12 maj 2015 · 2 117 Inlägg

Ser ganska normalt ut och bilen kommer rulla lättare med nära noll Toe. Mindre negativ camber på bana kommer ge något lite sämre grepp vid snäv kurvtagning men reducera snedslitna däck.
Lustig caster du har.

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
puttepro
12 maj 2015 · 239 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Har du ställbart i bak?

Jag har köpt och monterat driftworks camber arms, som ska kunna justera cambern, sen så är det coilovers på bilen som satt på när jag köpte den, resten är såvitt jag vet original.




shogun skrev:
Ser ganska normalt ut och bilen kommer rulla lättare med nära noll Toe. Mindre negativ camber på bana kommer ge något lite sämre grepp vid snäv kurvtagning men reducera snedslitna däck.
Lustig caster du har.

Kul o höra, nån aning om varför jag haft så mkt toe innan? Blir det så med tiden, eller föregående ägare som ville ha så?

Hm, ser att siffran är ganska så hög, den borde inte vara så?
Vad finns det för nackdelar? Och vf tror du man inte kunnat justera ned den siffran? smile

Tack för svar grabbar!

shogun
12 maj 2015 · 2 117 Inlägg

Finns mycket skrivet om olika hjulvinklar. Detta beskriver ganska väl vad det handlar om.

En korrekt framvagnsinställning, även kallat hjulinställning, sparar dina däck och din plånbok. Men vilka faktorer skall du vara uppmärksam på, som kan peka på en dålig framvagnsinställning?
När ratten sitter snett när Du kör rakt fram.
När bilen vill dra åt höger eller vänster under körning.
Efter en påkörd trottoarkant, ojämnheter och/eller håligheter i vägbanan.
Om bilen har varit på verkstad där man har bytt bussningar, spindelleder, styrleder och stötdämpare mm i fram eller bakvagnen.
Men förutom delar, så finns det inställningar som är viktiga i framvagnsinställning.

När man läser om framvagnsinställning, så är det bra att känna till följande tre termer.


Termen camber har flera olika betydelser, beroende på tekniska inblandade principen. När det gäller framvagnsinställning så pratar man om den lutning som hjulen. Som privatperson kan man anta att en idealiska camber för en personbils framvagnsinställning är att däcken skulle ha en perfekt rak anpassning. I verkligheten, så rekommenderar många bilexperter en framvagnsinställning med lätt negativ camber för bättre kontroll genom kurvor. En liten vinkling inåt hjälper däcken att motverka effekterna av centrifugalkraften när du kör genom en sväng. Professionella racer-förare jobbar mycket med framvagnsinställning där de exempelvis använder positiv camber på höger sida däcken och negativ camber på vänster sida för att förbättra hanteringen in och ur vänstersvängar. Positiva effekter med framvagnsinställning med enbart positiv camber är svår att hitta.

“Toe-in” och ”Toe-out” är vinkeln på däcket inåt eller utåt sett ifrån färdriktningen. På bilden ser vi en ”toe-in”, med en framvagnsinställning där framhjulen har en lite inåtpekande vinkel. Det ger framvagnen bättre stabilitet och kompenserar för eventuellt slitage i styrleder m.m. Bilar som har delad bakaxel använder också toe-in på bakhjulen. Framvagnsinställning med 2% ”toe-in” är rätt så vanligt.

Castervinkeln är hjulupphängningens lutning på en framvagnsinställning och fungerar på samma sätt som framgaffelns lutning på en cykel. Med liten castervinkel blir bilen känslig och man får själv vrida mer på ratten för att svänga. Har framvagnsinställning en bra castervinkel för din bil så rättar bilen upp sig själv om man släpper ratten efter en sväng. Däremot har bilen för hög caster, så är risken stor att bilen strävar att åka rakt fram och blir mera tungstyrd vid kurvtagning. Man får använda armmusklerna mer i svängarna, med framvagnsinställning med hög caster.

Vad blir effekterna av felaktig framvagnsinställning?

Körningen blir mindre säker eftersom bilen inte beter sig så som den ska göra vid rätt framvagnsinställning. Du kan även skada hjulupphängningen, vilket kan leda till andra allvarliga och dyrbara följdfel. Bensinförbrukningen ökar samt att däcken slits fortare och måste bytas ut tidigare. Allt detta på grund av att man inte håller koll på bilens framvagnsinställning.

http://myatvblog.com/wp-content/uploads/2011/05/camber-caster.jpg

Senast redigerat av shogun (12 maj 2015)

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
puttepro
12 maj 2015 · 239 Inlägg

shogun skrev:
Finns mycket skrivet om olika hjulvinklar. Detta beskriver ganska väl vad det handlar om.

En korrekt framvagnsinställning, även kallat hjulinställning, sparar dina däck och din plånbok. Men vilka faktorer skall du vara uppmärksam på, som kan peka på en dålig framvagnsinställning?
När ratten sitter snett när Du kör rakt fram.
När bilen vill dra åt höger eller vänster under körning.
Efter en påkörd trottoarkant, ojämnheter och/eller håligheter i vägbanan.
Om bilen har varit på verkstad där man har bytt bussningar, spindelleder, styrleder och stötdämpare mm i fram eller bakvagnen.
Men förutom delar, så finns det inställningar som är viktiga i framvagnsinställning.

När man läser om framvagnsinställning, så är det bra att känna till följande tre termer.


Termen camber har flera olika betydelser, beroende på tekniska inblandade principen. När det gäller framvagnsinställning så pratar man om den lutning som hjulen. Som privatperson kan man anta att en idealiska camber för en personbils framvagnsinställning är att däcken skulle ha en perfekt rak anpassning. I verkligheten, så rekommenderar många bilexperter en framvagnsinställning med lätt negativ camber för bättre kontroll genom kurvor. En liten vinkling inåt hjälper däcken att motverka effekterna av centrifugalkraften när du kör genom en sväng. Professionella racer-förare jobbar mycket med framvagnsinställning där de exempelvis använder positiv camber på höger sida däcken och negativ camber på vänster sida för att förbättra hanteringen in och ur vänstersvängar. Positiva effekter med framvagnsinställning med enbart positiv camber är svår att hitta.

“Toe-in” och ”Toe-out” är vinkeln på däcket inåt eller utåt sett ifrån färdriktningen. På bilden ser vi en ”toe-in”, med en framvagnsinställning där framhjulen har en lite inåtpekande vinkel. Det ger framvagnen bättre stabilitet och kompenserar för eventuellt slitage i styrleder m.m. Bilar som har delad bakaxel använder också toe-in på bakhjulen. Framvagnsinställning med 2% ”toe-in” är rätt så vanligt.

Castervinkeln är hjulupphängningens lutning på en framvagnsinställning och fungerar på samma sätt som framgaffelns lutning på en cykel. Med liten castervinkel blir bilen känslig och man får själv vrida mer på ratten för att svänga. Har framvagnsinställning en bra castervinkel för din bil så rättar bilen upp sig själv om man släpper ratten efter en sväng. Däremot har bilen för hög caster, så är risken stor att bilen strävar att åka rakt fram och blir mera tungstyrd vid kurvtagning. Man får använda armmusklerna mer i svängarna, med framvagnsinställning med hög caster.

Vad blir effekterna av felaktig framvagnsinställning?

Körningen blir mindre säker eftersom bilen inte beter sig så som den ska göra vid rätt framvagnsinställning. Du kan även skada hjulupphängningen, vilket kan leda till andra allvarliga och dyrbara följdfel. Bensinförbrukningen ökar samt att däcken slits fortare och måste bytas ut tidigare. Allt detta på grund av att man inte håller koll på bilens framvagnsinställning.

http://myatvblog.com/wp-content/uploads … caster.jpg

Mkt bra sammanfattning!

Men vad kan man göra åt min lustiga camber tro?

FLindgren
12 maj 2015 · 5 089 Inlägg

Tycker värdena ser bra ut. Du kan ju gå ner lite camber om du vill men då sliter du mer på däcken och antingen tjäna 2 sekunder på en varvtid eller spara lite extra på däcken som kostar fläsk.

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
puttepro
12 maj 2015 · 239 Inlägg

FLindgren skrev:
Tycker värdena ser bra ut. Du kan ju gå ner lite camber om du vill men då sliter du mer på däcken och antingen tjäna 2 sekunder på en varvtid eller spara lite extra på däcken som kostar fläsk.

Okok nice!

Anledningen till att jag ens gjorde inställningen var att däcken snedslets väldigt väldigt mkt så det behövs nog inte.

Vill kunna köra snabba starter också, som sagt, bilen kmr rulla på gatan 98% av tiden.

shogun
12 maj 2015 · 2 117 Inlägg

Caster...
Kör bilen. Känns den bra, låt den vara som den är

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
puttepro
12 maj 2015 · 239 Inlägg

shogun skrev:
Caster...
Kör bilen. Känns den bra, låt den vara som den är

oj, skrev fel..

Den känns mer än bra, men känns dumt o ha nåt som ligger heltokigt smile

Christian S
13 maj 2015 · 4 816 Inlägg

har du justerbar topplagringar fram på dina coilovers? tänkte för vissa byter plats plats på höger och vänster för att få mer caster.
så att istället för att dom sitter så här
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8969/8969-6a8fe5df299f53fff77275dc9bf7bd05.jpg
så sitter dom så att när man ställer mer camber så åker den samtidigt in mot torpedväggen vilket gör att även castern ökar.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
shogun
13 maj 2015 · 2 117 Inlägg

Har du justerbara tension rods (inramade på bilden) kan du ställa in caster.
http://i61.tinypic.com/k1os2h.jpg

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang