Kraftiga vibrationer i kardan efter stödlagerbyte Volvo 945 -97

Magistern Industritekniker
26 augusti 2015 · 433 Inlägg

Hej.
Jag har en fråga gällande vibrationer i min 945a med m90. Det är som så att jag nyligen bytte koppling (tryckplatta,lamell och lager) och passade då på att byta stödlager på kardanen i samma veva, gummi och lager inhandlades på Biltema. Efter bytet har det börjat vibrera utav helvete mellan 75km/h till 110km/h. Det är inga kännbara vibrationer under 75km/h och det märks knappt över 120km/h.

Jag trodde att jag kunde ha monterat lagret fel, så jag bytte lagret igen till ett nytt, utan resultat. Jag bytte också hardyskiva och växellådskudde, vilket inte heller har löst problemet. Det har inte ens blivit någon skillnad
Bilen har rullat ca 21000mil och är i allmänt bra skick. Den är något sänkt med ett varv kapat fram och bak. I bak sitter det även husvagnsfjädrar. Drivlinan känns fräsch på alla sätt och vis förutom just vibrationerna.
M90-kardanen kan ju inte monteras fel i splinesen så jag vet att jag inte har vridit den. Den har dessutom märkts upp innan demontering och provat att montera kardanen "fel", vilket inte gick. Det gick endast att montera den rätt i splinsen.

Nu är frågan, vad fan jag gör nu? Jag har googlat i en månads tid men hittar ingen som löst problemet.
Nu behöver jag er hjälp.
Tack på förhand.

Mvh/M

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se
Volvo 940 Turbo "Våga Vägra 16V" (1995)
Magistern Industritekniker
26 augusti 2015 · 433 Inlägg

GreenDanger skrev:
Köpte med lager på tema å fick samma fel köpte lager på Mekonomen så var felet borta :-)

Mvh 940 race setup

Bytte du bara lagret eller gummit?

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se
Volvo 940 Turbo "Våga Vägra 16V" (1995)
Meaganeowner
26 augusti 2015 · 2 250 Inlägg

På den tiden när det var tre knutkors, ingen hardyskiva, var det viktigt att montera splinesen i rätt läge. 90 grader fel, så resulterar det i att kardandelen med ett kors, kommer att åka ut och in, 2 gånger per varv. Bör bli likadant om det finns en eller flera hardyskivor.
Monterar som så att de yttersta korshållarna ska stå lika, men den i mitten vriden 90 grader. Kolla på den delen som har två knutkors, den går ju inte att sätta fel. Så monterar du delen med ett kors så korshållaren (skivan) blir stående som den andra som är längst ut.

Det var nog en alternativ montering, som diskvalificerade Biltemaprylarna.

Senast redigerat av Meaganeowner (26 augusti 2015)

Magistern Industritekniker
26 augusti 2015 · 433 Inlägg

Meaganeowner skrev:
På den tiden när det var tre knutkors, ingen hardyskiva, var det viktigt att montera splinesen i rätt läge. 90 grader fel, så resulterar det i att kardandelen med ett kors, kommer att åka ut och in, 2 gånger per varv. Bör bli likadant om det finns en eller flera hardyskivor.
Monterar som så att de yttersta korshållarna ska stå lika, men den i mitten vriden 90 grader. Kolla på den delen som har två knutkors, den går ju inte att sätta fel. Så monterar du delen med ett kors så korshållaren (skivan) blir stående som den andra som är längst ut.

Det var nog en alternativ montering, som diskvalificerade Biltemaprylarna.

Båda knutkorsen sitter på samma kardandel. Den främre kardanen har inga knutkors utan bara en hardyskiva.

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se
Volvo 940 Turbo "Våga Vägra 16V" (1995)
KolGruvan
26 augusti 2015 · 1 450 Inlägg

Jag hade också detta felet på min 940, köpte nya saker på volvo,  tyvärr blev jag aldrig av med mina vibrationer så ja fick göra mig av med bilen istället .
Har hört många som fått problem med vibrationer

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang