Min bensintank läcker?! Livsfarligt eller vad göra?

tobefound
9 maj 2007 · 1 Inlägg

Hejsan alla bilproffs,

Har en sjusitsig sak, en Toyota Previa GL -94 som är fulltankad.

Märkte till min förskräckelse i morse att tanken läcker ngnstans... har inte kollat det mer i detalj men blir en rejäl poöl under bilen... det rinner inte från locket utan underifrån ngnstans.

Vad kan man göra? Bör man använda bilen?

Tips från mer erfarna tas tacksamt emot!!!

/Tommy

Senast redigerat av tobefound (9 maj 2007)

Equeryah
9 maj 2007 · 112 Inlägg

Det är något du borde ta itu med problemet med en gång.
Ur trafiksäkerhetssynpunkt är det ingen höjdare, sen blir det ju naturligtvis dyrt för dig...:-/

Jag hade ett litet läckage i tanken och det blev direkt en tvåa i protokollet, så det är inget som bilprovningen tycker om...

Kolla igenom tanken och rören lite noggrannare, rören kan ju ha rostat, bilen har ju trots allt ett par år på nacken...

Jag tycker du borde ordna upp det med detsamma... Jag hade inte gärna kört runt med ett så stort läckage...

Rätta mig om du har fel...
Snigelfar
13 maj 2007 · 7 Inlägg

är det tanken töm den och plocka ner den, sen ser du ju hur den är om det är värt att svetsa den annars får du nog köpa en ny, lycka till

barrre Evolution Garage
28 maj 2007 · 394 Inlägg

Hur funkar metall-spackel på en bensintank? Helt värdelöst eller?

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Volvo 242 2JZ "Den gule" (1975)
Toyota Supra TT VVTi "Brukis" (1998)
Opel Commodore Coupé V8 "Kommandoran" (1970)
MrTobias
28 maj 2007 · 1 297 Inlägg

svetsa på plats bara! behövs inte ta lös nå bara du inte röker samtidigt! nä skoja bara surt de där men försök att hitta vart de rinner ifrån och utgå ifrån det. är det ett rör så skulle jag byta det iaf.

Hunter XBL: FOR mxHOLGE
30 maj 2007 · 93 Inlägg

Svetsa för helvete inte i/på tanken!
Om du skulle tömma tanken på bensin så finns det ånger kvar även om du skulle tvätta ur den med vatten!

Jag jobbar i verkstad (nya lastbilar) och har hört folk som svetsat i bensin tankar o den har sprängts!
Läcker tanken så köp ny eller skroten/bildelsbasen.


Jag hade aldrig svetsat i en tank som det vart bensin i....

t.ex har du en spritflaska 99.5% häll ut allt....lägg plastflaskan på marken o tänd utanför hålet....
har själv sprängt ett antal på "skoj" en gång blev skiten härdad efter lekt för mycke..då blev det en go smäll o tinitus kom o hjälp mig!

Senast redigerat av Hunter (30 maj 2007)

Tompa_Vax Skogs Arbetare
30 maj 2007 · 413 Inlägg

som skrivet ovanför, SVETSA EJ FÖR FAAN, inte om man vill ha nyårsfirande nära sig plus på sej, nej, ta hellre ner den och kolla annars hissar du upp den och kollar under om du har tur, så kan man ju jämnöra på marken gentemot bilen.

Go For It!!
Foggemannen
3 juni 2007 · 36 Inlägg

bara att köra tills d slutar droppa. så ser du hur mycket soppa d är kvar i tanken på mätaren så tankar du inte mer än vad d visar big_smile

allt du gör, gör jag 10 gånger bättre
Saab 9-3 (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang