Lätt hackande i svängar

ToXtreme
21 september 2015 · 3 627 Inlägg

Tja!

När jag kör rakt fram så har jag som ett svoschande ljud små avbrott i svoschandet och när jag svänger så hackar det lätt i ratten, spelar ingen roll om jag svänger vänster eller höger.

Ljudet kommer från höger sida och har lyft upp hjulet för att känna efter glapp men känner ingenting.

Vad kan ljudet/hackandet bero på?


Bilen i fråga är en Skoda Octavia 1.6Tdi - 10

MVH Jimmy

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
ehedman
21 september 2015 · 1 966 Inlägg

Utifrån dina symptom skulle jag gissa på hjullager eller drivknut.

ToXtreme
21 september 2015 · 3 627 Inlägg

Finna det något sätt man kan kontrollera drivknuten och hjullagret?

Kan tillägga att det är ett resonsansljud som uppstår i kupén

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
ehedman
21 september 2015 · 1 966 Inlägg

Svårt det där med hjullager. Du märker egentligen ingen skillnad förrän det är helt kaputt.

Om det "knäpper" när du svänger så är det troligen drivknuten.

tiquz Melchert
25 september 2015 · 182 Inlägg

Jag skulle gissa på drivknuten med, hjullagret kan man väll göra som besiktningen och höja framvagn och snurra på däcket. Låter det eller snurrar lite tungt så är det väl det? Annars så kan du nog lägga dig under, vrida däcket så att du "svänger" snurra och lyssna vart det kommer ifrån. Kanske känner om man tar på drivaxeln med?

"You can pick the game, but you can't change the rules."
Volvo xc70 "D5an" (2005)
ToXtreme
25 september 2015 · 3 627 Inlägg

Tack för tipsen!

Har testat hissa upp och vicka men kände inget konstigt, däremot tyckte jag att hjulet snurrade dåligt. Har även hittat lite trådar där folk med golf MK5 beskrivit samma fenomen som jag har och för dem har det varit hjullagret trots att man inte känt något glapp i hjulet i sidled, tydligen så stramar bromsoket och bromsbeläggen upp det tillräckligt för att man inte ska känna något glapp men om man lossar på oket och drar i skivan fram och tillbaka så ska man kunna känna ett glapp i den riktningen. Så blir till att hissa upp bilen i veckan och känna efter smile

Någon som har nån koll på vad det kostar på ett ungefär att byta hjullager?

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
tiquz Melchert
28 september 2015 · 182 Inlägg

Kan inte va så dyrt om man gör det själv. Vet inte hur det är på en skoda men.. tongue

"You can pick the game, but you can't change the rules."
Volvo xc70 "D5an" (2005)
CC72
28 september 2015 · 1 661 Inlägg

Lossar du däck, bromsok och klossar så ramlar skivan ut. Ta isåfall bort klossarna, skruva fast hjulet och därefter kan du leta glapp.

ToXtreme
29 september 2015 · 3 627 Inlägg

CC72 skrev:
Lossar du däck, bromsok och klossar så ramlar skivan ut. Ta isåfall bort klossarna, skruva fast hjulet och därefter kan du leta glapp.

Sitter inte skivan bultad i huben?

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
ToXtreme
27 oktober 2015 · 3 627 Inlägg

Har nu bytt däcken runtom till sommarfälgarna som satt på vid köp för att se om ljudet minska/försvann men det är kvar, så kan eliminera dåliga däck (vilket jag ändå inte trodde det var)

Har lyssnat, svängt och haft mig i oändlighet nu och symptomen är samma som i starten av denna tråd, kände även idag efter riktigt ordentligt om jag kunde känna något glapp men nada. Dock tycker jag att båda framhjulen snurrar väldigt tungt, brukar det göra det på framhjulsdrivna bilar?

Har även kollat bromsskivorna men inget där som indikerar på att det skulle vara anligg.

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
ehedman
27 oktober 2015 · 1 966 Inlägg

ToXtreme skrev:
Har nu bytt däcken runtom till sommarfälgarna som satt på vid köp för att se om ljudet minska/försvann men det är kvar, så kan eliminera dåliga däck (vilket jag ändå inte trodde det var)

Har lyssnat, svängt och haft mig i oändlighet nu och symptomen är samma som i starten av denna tråd, kände även idag efter riktigt ordentligt om jag kunde känna något glapp men nada. Dock tycker jag att båda framhjulen snurrar väldigt tungt, brukar det göra det på framhjulsdrivna bilar?

Har även kollat bromsskivorna men inget där som indikerar på att det skulle vara anligg.

Då har du antingen sopsluta hjullager eller så hade du en växel i.

Prova håll i fjädern när du snurrar hjulet så känner du om hjullagret gått.

Du påpekade att det lät mest illa på höger sida. Då är troligtvis vänster hjullager slut.

ToXtreme
28 oktober 2015 · 3 627 Inlägg

Testade snurra båda framhjulen och båda var i princip lika tröga. Tog jag i rejält när jag satte fart på hjulet så kunde jag få det att snurra drygt ett helt varv av sig själv men sen tog det stopp igen. Och nej, växel var inte i, la självfallet ur den innan smile

Jag tror det låter mest från höger sida men det är svårt att avgöra vilken sida ljudet kommer ifrån smile

Hur känner jag det i fjädern? Och vad är det som gör att det känns i fjädern?

MVH

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
ehedman
28 oktober 2015 · 1 966 Inlägg

Du hissar upp bilen och lägger en hand på fjädern när du samtidigt snurrar på hjulet. Vibrerar det så är lagret dåligt.

Der är ett gammalt knep som funkar helt ok.

ToXtreme
28 oktober 2015 · 3 627 Inlägg

Tack! Får testa det smile

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang