Demontering av partikelfilter i Passat 07a

Adrianf
7 mars 2016 · 9 Inlägg

Hur mycket jobb är det att demontera ett partikelfilter på en passat 07a?
Gärna tips hur man går till väga för att de ska gå smidigast

Mitt är fullt och får felkoder och besiktningen gav mig en 2a pga detta.
Prövat göra rent med Liqui molly rengöring men verkar inte hjälpt

Så mitt sista steg är att ta ner de och försöka göra rent de.

Senast redigerat av Adrianf (7 mars 2016)

Rensvinf
7 mars 2016 · 528 Inlägg

Hur gör verkstäderna?  *Rengör* de verkligen filtret? Partikelfilter till en diesel brukar vara väldigt dyra,  och så även servicen på dessa; så om det gick att demontera det och enbart "rengöra" dessa - då hade nog flera gjort så. Med det sagt, så vissa filter ska ju göras service på (Volvos 1.6 liters diesel, som egentligen är en peugeot motor, den byter ngt slags additiv vill jag minnas. Fråga inte mig vad det är,) och andra ska sköta sig själva tills de är kasserade och skall bytas.  PF till Volvos 5a; de rengör väl sig själva med vissa intervaller?

Men jag förstår inte ditt meddelande.  Ditt sista steg är att ta ner det och rengöra det, men samtidigt har du redan rengjort det med liqui molly?  Hur gjorde du det?

Rensvinf
7 mars 2016 · 528 Inlägg

Jag har aldrig hört talas om ngt tillsatsmedel som rengör ett PF, så om du betalat för ett sådant så har du nog kastat bort pengarna..  smile
Meningen med ett PF är väl att vissa partiklar ska filtreras bort; då känns det knasigt med ngt medel som släpper ut dem igen..?

Lasse62
7 mars 2016 · 292 Inlägg

Det går väl att regenerera filtret, antingen genom VAS/VCDS eller genom att köra en stund med högre varv, typ 2500.

Adrianf
7 mars 2016 · 9 Inlägg

Jag kan komma åt att få i rengöringsmedel i den genom toppen på den.
Det är ett medel som används av verkstäder för att rengöra partikelfilter.
Man sprutar de rakt in i partikelfiltret och sen gör man en regenering på den.
Aldrig skrivit att de är ett tillsattsmedel.

Vad är de du inte förtår med min fråga ?
Jag frågar helt enkelt är det mycket jobb att plocka ner ett partikelfilter på en passat 07a.
Gärna om någon som har kunskaper inom detta kan tipsa om hur man skulle gå till väga för att lättast demontera de.

INGET annat.

fadret
7 mars 2016 · 1 125 Inlägg

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=286724



Där kanske du kan få något tips

Volvo V70 "Bebisen" (1998)
koka
7 mars 2016 · 629 Inlägg

Tunap har medel för de...
http://www.tunap.com/en/tunap-automotiv … te-filter/

Bara börja leta efter en ÅF.

Alternativ är att du tar ner DPF och köra i Eolys medel, skaka runt de och låt de vara i 30min.
Sen fullt ös med en hetvattentvätt, gärna en diesel driven variant så du kan spola DPF med 140gradigt vatten i minimum 20min.

Volvo V50 1.6 DRIVe "Blöj x-pressen" (2010)
Adrianf
8 mars 2016 · 9 Inlägg

Som sagt redan prövat med rengöringsmedel på plats. Min fråga var ang demontering:)
Kollat tråden redan, inget om demontering

mb_pucken
8 mars 2016 · 5 088 Inlägg

Ner med framvagnsbalken, lossa dpf från turbo, ett par festen. Lossa lite slangar och släpp ner. Lyft krävs. Annars ganska enkelt.

Säker att dpf som är kass och inte någon givare?

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Adrianf
8 mars 2016 · 9 Inlägg

mb_pucken skrev:
Ner med framvagnsbalken, lossa dpf från turbo, ett par festen. Lossa lite slangar och släpp ner. Lyft krävs. Annars ganska enkelt.

Säker att dpf som är kass och inte någon givare?

Tack! smile

Hoppades att de va en givare, när jag kopplar bort den övre sensorn(den med röd kontakt) så klagar den inte på nivån längre men den klagar på att sensorn inte hittas osv.
Prövade byta ut sensorn och får ändå samma fel.
Med den urkopplad får jag fel p2033
Med den inkopplad får jag p2033 och p2002

Senast redigerat av Adrianf (8 mars 2016)

zekezeke Vila i frid, pappa..
12 mars 2016 · 517 Inlägg

Man kan köpa tillsatser som man häller ner i tanken som underhåller filtret. Detta skall man göra kontinuerligt, vid varje service brukar räcka (1500 mil ca). Har du redan fått felkoder på igensatt filter måste du ta ner det och rengöra med två olika vätskor. En som rengör på djupet och en som sedan sköljer av det sista. För att göra detta krävs oftast specialverktyg, just för att komma åt och komma in i filtret, men det kan gå utan. Funkar inte detta behöver du ett nytt filter. Kostar mellan 4 - 12 tusen beroende på var du köper och vad du har för bil.

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang