Okänt fel med vindrutetorkarna volvo 740, vägrar stanna.

hozzter
21 mars 2016 · 95 Inlägg

Hallå där!

Nu är det såhär att jag vet inte riktigt vart jag ska börja kolla längra, så jag gör ett försök i hopp om att någon haft samma problem eller så.

Ja som rubriken lyder så är det alltså en volvo 740, från 88. Mina torkare vägrar sluta gå, om jag inte drar ur kontakten till självaste spaken vid ratten, då slutar dom.

Jag provade byta torkarrelä utan framgång, vad tror ni kan det vara spaken det är fel på eller är det torkarmotorn eller något annat ?

Jag själv tycker det är konstigt att dom slutar gå när jag kopplar ur spaken vid ratten ?

Uppskattar alla svar vet inte riktigt vart jag smartast ska fortsätta felsöka, Mvh Dennis.

Mew
21 mars 2016 · 2 172 Inlägg

Testa byta spaken. Det hjälpte en vän som hade ett liknande problem.

hozzter
21 mars 2016 · 95 Inlägg

Okey jag provar beställa en sådan och provbyter den då får vi se! Återkommer med svar om några dagar då jag hunnit få hem den och provat byta. Mvh

Senast redigerat av hozzter (21 mars 2016)

Mew
21 mars 2016 · 2 172 Inlägg

hozzter skrev:
Okey jag provar beställa en sådan och provbyter den då får vi se! Återkommer med svar om några dagar då jag hunnit få hem den och provat byta. Mvh

Kolla även jordpunkter, så det inte är dålig jord som orsakar det.

Är det en 744 eller 745?

hozzter
21 mars 2016 · 95 Inlägg

744, kollade jordpunkterna vid lyktorna och ingen hade hoppat lös eller så så att det borde inte vara några problem. Jag provade även dra en extra jordkabel från motor till kaross och det vart inge bättre, så rimligtvis borde det inte vara dålig jord.

Sen måste jag väl även säga att jag är fruktansvärt dålig på el/jord osv så att det kanske är dålig jord även om jag inte tyckte det.

Provade bara byta stift på "jordplattorna" vid lycktorna, på dom kablarna som satt jordade där alltså. Vart inge bättre.

Får hoppas det är i spaken felet ligger då jag beställde en nu! Mvh

hozzter
22 mars 2016 · 95 Inlägg

Jaha, nu precis nyss när jag skulle åka hem från en vän med bilen så behövde jag koppla in torkarna då det regnade. Ja men då gick dom inte alls hela tiden helt plötsligt och fungerade precis som dom ska göra.
Vad i....?

Hur kan det komma sig tro ? Är det något jordfel jag har spökandes då helt enkelt eller vad tror ni ?

Mvh Dennis

ehedman
22 mars 2016 · 1 966 Inlägg

Jag tror att kontakterna har ärgat, rengör kontakter och jordpunkter så slipper du problemet ett tag framöver. Det som har hänt nu nu är troligtvis att du har lyckats fått till en jord men den är bara bra tillfälligt.

hozzter
22 mars 2016 · 95 Inlägg

Tackar för svar!

jo jag var inne lite på samma sak där att det är jorden som strular, och att den jordar tillfälligt nu och därför har det slutat.

Så alltså, jag bör göra rent kontakter och även jordpunkterna på innerskärmarna ? Det är dom ända jordpunkterna jag vet iallafall, är otroligt dålig på detta.
Men iallafall dom jag vet, ta bort dom som sitter o dra lite med en stålborste/sandpapper och sedan sätta tillbaka?

Fundera även på om jorden mellan motor och kaross kan vara dålig, så ska ta och byta ut den med utifall att.

Mvh

ehedman
22 mars 2016 · 1 966 Inlägg

Precis, ta isär och rengör, stryk sedan på lite polskydd om du vill ha bättre hållbarhet.

hozzter
22 mars 2016 · 95 Inlägg

Yes får göra det, fungerar det likabra att köra med lite kopparpasta ? Mvh

ehedman
23 mars 2016 · 1 966 Inlägg

Du kan ha på lite fett eller vaselin om du vill skydda kontakten. Osäker på hur kopparpasta fungerar i sammanhanget.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang