BMW E87 120D Startmotor snurrar, men startar inte.

Hitcorz
15 juli 2022 · 3 Inlägg

Hej,



Jag har en E87 120D automat årsmodell 2008 med idrive(ccc).

För några veckor sedan satte jag i nyckeln och tyckte på Start/stop-knappen.
Först händer inget, sen fylls Idrive-skärmen med massor av felkoder och startmotorn börjar snurra men bilen startar inte.
Jag tycker på start/stop-knappen igen, stänger av bilen o tar ut nyckeln.
Jag börjar om från början, denna gången startar bilen direkt och alla felkoder försvinner från skärmen.
Detta var första gången de hände sen fungerade bilen normalt igen veckorna där på.



Imorse hände samma sak igen, först inget, sen snurra startmotorn utan start samtidigt som Idriven fylldes med av massor av felkoder.

Fast denna gången startade den inte på andra försöket.
Försökte starta bilen fyra gånger med samma resultat sen kopplade jag av batteriet och lät den stå ett tag, varpå jag sen testade två gånger till utan succé.

Sen testade jag sätta växellådan i N sen tillbaka i P (vet inte om de är relevant men jag gjorde det) då startade den på första försöket och alla fel i idriven försvann.

Denn gången skrev jag ner alla fel koder samt skannade den med min ODBII läsare.
Och det är här jag söker hjälp för fattar inte hur hälften av felkoderna kan ha något att göra med mitt problem och undrar om någon varit med om samma eller kan ha en aning om varför den gör så?



När jag skannade den var enda felkoden jag fick upp på ODBII läsaren:
a0b3 starter motor, terminal 50
CF33 No message from engine managment

Felkoderna i idriven var följande:
Fault In Drive!
DSC failure! Drive modertely
DBC failure! Drive modertely
Fuel Pump!
Tire Pressure Monitor (TPMS)

Som sagt, så snart den startade försvann alla felkoder och bilen körde som vanligt.

All hjälp o ideer som ni har uppskattas enormt.

Tack på förhand!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 juli 2022 · 17 571 Inlägg

Ingen signal från maskinrummet och fel på bränslepump låter en smula misstänkt. Resten hade jag tyckt varit skräpkoder.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Putteliten
15 juli 2022 · 9 086 Inlägg

Kollegan hade liknande med sin 118D när den var ny. Bränslereläet hade pajat för henne.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang