Läroprojekt: Volvo 940ltt - Jakten på 500+

Jesper328
22 december 2022 · 2 375 Inlägg

Tråden kommer att uppdateras med fler bilder så fort jag får liv i min gamla dator.
Skapar denna för att dokumentera lite innan minnet börjar svika. smile

Året var 2019 när jag bestämde mig för att ta mig an ett ordentligare projekt.
Syftet var att lära mig att mappa då jag hade ett Megasquirt liggandes ifrån ett gammal projekt, och att i slutändan få en bil att leka av mig i.

Vad är då ett bra startprojekt?
Funderade över att köra på BMW 6a, Merca 6a, eller Lexus is200 men beslöt mig till slut att införskaffa en 940 just för att det finns oceaner av reservdelar.
Så det bar in på Blocket för att leta på den första bästa 940in som inte var inhoppad eller svetsdiffad.
Fann då en i hyfsat nybesiktigad i Enköping som jag lyckades få ner till 12.000kr - taget.

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184737/184737-4cf1d34abf2cb984078d8a9ac72b9889.jpg

(Har en bättre bild någonstans, uppdaterar när den återfinns.)

Kördes raka vägen in i min dåvarande verkstad där den gicks igenom, och vissa slitagedelar byttes.
Slet ut handskfacket och började sedan i lägenheten att knåpa ihop en relä och säkringscentral för styrsystemet inuti detta. (bild kommer)
Väl klart så tillverkades en kabelpiska.

Sedan så blev det ett husköp så att projekt stannade av ett par månader, men sjukskriven med njursten och njurbäckenkateter stripad på benet så löddes kabelstammen in i bilen, och gjordes redo för att släpas hem till nya kåken.

Nu börjar det roliga;
Original smalbandslambda skickas ut i skogen och ersätts av en Innovate BBL.
Ett gäng högohm SMP 490cc spridare ifrån min brors gamla e30 turbo projekt monteras.
En Bosch dubbeltändspole monteras, samt nya tändkablar som fick modifieras lite smått.
En Bosch 044 stoppas ner i tanken.
En spjällägesgivare ifrån en 850 monteras.
Insugstempgivare.
På med en avskärmad kabel till vevaxelgivaren, och sedan så rattas signalen in.

En grundmapp knåpas ihop vilket tog en liten stund för att få korrekta triggervinklar.
Sedan så vrids nyckeln om och den bara startar och går till min förvåning hur grannt som helst.
Här kan man ju inte vänta på bättre väder, utan man får ju ge sig ut och börja mappa låg belastning direkt.
Dagen efter så dyker far min upp så att vi kan börja köra mellanbelastning, och fullgasrepor.
Innan detta så hade jag hunnit tillverka ett par "detcans", m.a.o hörselkåpor med slangnippel och en slang ut till blocket.
Funkade förvånansvärt väl.

Det blev några vändor på 52an mellan Kvarntorp och Odensbacken, men till slut så hade vi fina lambdavärden över hela registret, bra tändkurva, och en bra insugstemp trots att det lilla 13C-aggregatet fick kämpa med 1.2kg laddtryck.

Nåväl, det var skoj att få lära sig det och att få sladda lite Volvo, men ~220 hästar räcker ju inte.

Enter T04E.
Började leta efter en lagom uppgradering på turbosidan, och fann en Maxpeedingrods 53mm t04e för drygt 1800kr.
Har hört både gott och ont om Maxpeeding men vafan, det håller så länge det håller.
Klickade hem en sådan och hängde på.
Fick även en downpipe + katt till en Saab 9-3, och ett komplett 3" raggarsystem till 940.

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184737/184737-b0d999eef0991fa1674b523f43bd89c8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184737/184737-b5d7d7384672ccaf4526a0439e1ffea3.jpg

Jag kan inte säga att jag är stolt över mina lösningar med oljetillförsel, samt tryckrör. (Den mörkare delen av tryckröret är en del av det gamla avgassystemet.)
MEN man tager vad man haver så att säga, och tätt är det.

Provmonterade även en 3" intercooler jag hade liggandes.
Den passar ej då antingen rampiporna hamnar ivägen för tryckrören, eller så blir den lägsta punkten på bilen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184737/184737-63530f036e736132fa967d2732d034a9.jpg

Här så händer det inte så mycket mer än att det mappas lite låg last då 490cc spridarna endast hänger till 260-280hk.
Jag la resterande tid innan vintern till att snygga till tomgången då den var vajjig, vilket löstes genom att höja upp den till 1400rpm.

Mer ingående om detta är att tomgångsmotorn är PWM-styrd, och jag saknar den funktionen i sprutet.
Har endast av/på, dock så funkar det att styra tomgångsmotorn på så vis, men den stänger sig ej helt.
Den tidigare lösningen var att koppla ur och plugga denna, sedan ställa tomgången på spjället.
Hur löser vi detta då?
Jo, jag innehar en 3d-skrivare och är hyfsat bekant med CAD så jag gör ett gäng strypningar i olika dimensioner.
Innerdiameter på slangen är 16mm om jag inte missminner mig, och en reducering till 9mm gav mig en tomgång på 850rpm.
Helt perfekt, och sedan så öppnar vi tomgångsmotorn vid kallstart vilket ger ett varv på 1500rpm i drygt en minut.

Passade även på att rensa ur inredningen och stoppa i ett par sitta-still stolar.
Även skriva ut ett par distanser till huven för att släppa ut varmluft, passade då på att lacka huven vit då den var svart tidigare.
Och jag är ingen raggare, så svarta motorhuvar är en big no-no.

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184737/184737-fc84c7cfd2615d8cbed6bfd33b583d80.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184737/184737-889dd4c1bb1d0b75fdeee254c0944d1e.jpg

Nu finner vi ju oss i ett läge där vi kommer att kunna producera mer vrid än av bottendelen klarar av, så då finns det ju ingen mening att fortsätta hållas utan att uppgradera.
Så ut åker motorn och plockas isär.

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184737/184737-8620624d9683f4afc61f1d546887ce7d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184737/184737-77c5e5cf3871ed3bd418d7f1905762b3.jpg

Upptäcker tyvärr då att det är en spricka i ett foder, så blocket får kasseras.
Har uppenbarligen fungerat bra såhär långt, men vill inte köra högre cylindertryck i det.
En gammal kollega hade däremot en komplett FK, enkelmassesvänghjul, m90 svep, och en sexväxlad Getrag.
1500kr plus min M90 för allt - TAGET!

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184737/184737-c0bf6169670633c801f6e4fc988c6445.jpg

Denna tas isär och läggs upp på hylla tillsammans med innanmätet ifrån den gamla motorn.

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184737/184737-6f11bb995add1c7e6008b74022211444.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184737/184737-fbc4f2df0f00e10dee3da401b4500db8.jpg

Lackade även ventilkåpan och lite andra detaljer med någon gammal sprejburk jag hittade.

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184737/184737-05294b49fcb7911661925e1aea593434.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184737/184737-e8b3e68267b4e3f9695657c1d3a0fde9.jpg

Vart står vi nu då?

Jo, än har jag ett tomt block hängandes i väntan på delar.
Har haft en hel del andra saker här i livet som har fått prioriterats över leksaker, men vi får sikta på att vara ute på vägarna 2023 igen.
Receptet blir smidda stakar, nya ringar, nya lager.
Hona blocket, eventuellt även linehona.
Toppen är en 531, och denna kommer att portas men få behålla sina originalventiler.
Hitta någon lamell och tryckplatta som funkar mot nya växellådan och svänghjulet.
Hitta någon intercooler som man kan få snygg pass på.
Turbon beräknas väl hänga med upp till 350-400hk, så vi börjar där och när den har gett sitt så blir det en större pjäs.

Nåväl, en vacker dag.
Tills dess får jag väl snygga till allt kablage, och måla upp motorrummet.
Skulle även vara fint att få byggt på en verkstad istället för att hållas i ett plåtskjul.

Allt gott!

Up the RA
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang