Vid inköp så följde det med en D24 i okänt skick bredvid karossen, och jar valde att totalrenovera motorn då jag ville att skicket på motorn skulle matcha skicket på karossen som stått i en lada i ~25 år och är i mycket gott skick.
Motorn börjades rivas ner i komponenter och fick sig en ordentlig tvätt.
Motorn efter tvätten, avtorkad och redo för lack.
Toppen plockades av, blev blästrad samt kontrollerad för sprickor. Samtidigt tog lag loss alla spridare, delade dem och gav dem en välbehövd tvätt.
Tvätt utav motorutrymme, före & efter.
Packningssatser monterade i både topp och block, samt remmarna bytta. Kolvingarna konrollerades felaktigt före återmontering av toppen vilket skulle komma att göra livet jobbigt längre fram.
Dieselpumpen inställd med klocka, teststartad utan större bekymmer. Motorn var nu redo för montering.
Motor monterad i bilen samt hela motorhärvan räddad med hjälp av utbytes kablar till all motorstyrning & osv.
Efter att motorn monterades i November så kom kylan och motorn blev mycket svårstartad. När den väl gick igång så märktes det direkt att kolvingarna var dåliga. Vevhusventilationen var den värsta jag varit med om och locket till oljepåfyllningen flög av om man lossade på det. I väntan på lite varmade dagar så bestället jag nya kolvringar & vevlager för att sedan på nytt ta ut drivlinan och dyka djupare in i motorn för att ersätta dessa delar med nya.
Även dieselpupmen ska renoveras då den läcker diesel & suger in luft, vilket även detta är en av anledningarna till att motorn är extremt svårtstartad under kylan.