Startar inte efter motortvätt

carlandersson47
6 april 2023 · 5 Inlägg

körde motortvätt på 740in iförrgår och nu vill han inte starta, har kollar tändkablar och dom har gnista iallafall

Bonnpojken
6 april 2023 · 185 Inlägg

carlandersson47 skrev:
körde motortvätt på 740in iförrgår och nu vill han inte starta, har kollar tändkablar och dom har gnista iallafall

Låt stå i några timmar o torka o se om den startar sen

simlar
6 april 2023 · 5 539 Inlägg

Mest troligt fukt i fördelaren.
Ta lös locket och blås eller torka bort all fukt.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
krambriw
6 april 2023 · 433 Inlägg

Aldrig motortvätta, borsta bort damm och spindelväv istället

Senast redigerat av krambriw (6 april 2023)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 april 2023 · 13 775 Inlägg

krambriw skrev:
Aldrig motortvätta, borsta bort damm och spindelväv istället

nej då.. klart man ska motortvätta..  man kan inte ta bort olja med en borste smile

men därimot måste man ha koll på var man tvättar..    men oftast är det inte värre än att man plockar loss fördelarlocket och tar bort vattnet..

på bilar med tändstiftbrunnar där vattnet kan stanna kvar brukar man även få rycka upp tändkablar/tändspolar och blåsa rent från vatten med luftryck.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
carlandersson47
6 april 2023 · 5 Inlägg

Tänkte fukt i fördelaren först men den har liksom stått i 4 dagar nu kan det fortfarande vara kvar?

torsen
6 april 2023 · 7 285 Inlägg

Jag motortvättar med 5 56 + elementpensel och tandborste samt mjuk trasa.
Började jag med på MC:n för många år sedan.
Alla aluminium- och gummidetaljer/slangar blir blanka och fina, och på köpet undviker jag elektriska problem/störningar orsakade av oxid i kontaktstycken.

krambriw
6 april 2023 · 433 Inlägg

"man kan inte ta bort olja med en borste"

vaddå olja, läcker det så är ju det som är fel och fixas först, min är bara dammig under huven

Mew
6 april 2023 · 2 172 Inlägg

krambriw skrev:
"man kan inte ta bort olja med en borste"

vaddå olja, läcker det så är ju det som är fel och fixas först, min är bara dammig under huven

Och när du fixat läckaget, hur dammar du bort oljekletet då? wink
Är inte många ostädade motorrum jag sett som varit fria från olja, om det så bara varit från någon packning som fuktade innan den byttes ut, eller.. spill vid oljepåfyllning.


On topic: Ja, ta bort fördelarlock och torka ur. Du använde inte högtryckstvätt hoppas jag? I så fall skulle man behöva se över kontaktstycken också.

Senast redigerat av Mew (6 april 2023)

Mossan1
6 april 2023 · 2 879 Inlägg

Oljekladd tar man trasor och medel. Ingen högtryckstvätt, om man inte håller på med typ en entreprenadmaskin full av smörjfett.

Högtryckstvätt under huven bör man inte ägna sig åt.  Vatten i en vinkel och styrka det inte är designat för, ens om man undviker elektroniken.

Vatten i fördelare kan vara kvar i månader.  Tändstiftbrunnar likaså.

Senast redigerat av Mossan1 (6 april 2023)

Utmarks-Loke
6 april 2023 · 5 874 Inlägg

Plocka lös fördelarlock inklusive tändkablar och ta med in och lägg vid kaminen, elementen eller vad du nu värmer din bostad med så grejerna får torka ordentligt.

krambriw
6 april 2023 · 433 Inlägg

ja,ja, ni gör som ni vill. Svensk Bilprovning tittade under min huv, dammigt och djävligt men snustorrt o inge oljekladd (bilen i toppskick och klinisk ren in o utvändigt i övrigt så klart). Han sa, motortvätta aldrig, det är att be om problem. Sedan sa han, "sälj inte din bil, den är i så fantastiskt fint skick, ingen rost, inget oljeläckage"

Koster
6 april 2023 · 108 Inlägg

Som tidigare inlägg svarat här så har du med 99% säkerhet vatten i någon kontakt eller i fördelaren, ta lös varenda givarkontakt och spraya med WD40/Bromsrengöring eller tryckluft för det dunstar inte bort själv inne i ett kontaktstycke. Kontrollera även så att du inte blåst lös någon kontakt eller jordkabel helt om du kört med högtryck.
Jag har motortvättat otaliga bilar(även Volvo 240/740/940) och tom kört högtryck rakt på generatorn utan problem, kommer det däremot in vatten någonstans i tändsystemet så blir det problem direkt.
Kan även gömma sig vatten nere i själva fördelaren också inte bara i locket som leder tändströmmen fel.

Senast redigerat av Koster (6 april 2023)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang