Kan man använda 4 flytande bultar och 1 låsbult som är vanlig utan att det skadar fälgen?

Flam
24 april 2023 · 6 Inlägg

Mina fälgar är 5x112 och min bil har 5x110 har löst detta med flytande kona, kan man använda 4 flytande och 1 låsbult som är vanlig utan att det skadar fälgen? har inte hittat några flytande låsbultar bara 1 par på navringar.se som inte verkar vara bra alls.

krambriw
24 april 2023 · 433 Inlägg

Vad är det för konstigt bilmärke om du inte kan köpa en sats låsbultar original?? Samma för mig, visade sig att min bil som jag nyss köpt inte hade låsbultar när jag bytte till sommardäck. Audi hade självklart en sats som jag köpte. Inte dyrare än pirat på autodoc

Brådhis * Voff voff *
24 april 2023 · 10 293 Inlägg

krambriw skrev:
Vad är det för konstigt bilmärke om du inte kan köpa en sats låsbultar original?? Samma för mig, visade sig att min bil som jag nyss köpt inte hade låsbultar när jag bytte till sommardäck. Audi hade självklart en sats som jag köpte. Inte dyrare än pirat på autodoc

Nu tänker du lite fel här... smile

Han kan inte ha original bultar eftersom det är fel fälgar på 5/110 -> 5/112, det är därför han har bultar med flytande kona.

Så det som skulle behövas är låsbultar med flytande kona. Jag personligen hade inte våldat dit en bult med icke flytande kona, men visst finns möjligheten att det går...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
24 april 2023 · 7 264 Inlägg

Korta svaret är: NEJ!

"Låsbulten"(skruven eller muttern) med fast kona kommer att styra över de övriga 4 med flytande kona.
Följden kommer att bli att fälgen wobblar radiellt(upp och ner) = mycket stark obalans och "skuttande" bil.

Varför inte skaffa passande fälgar, eller utesluta "låsbultar"?

Eller är det fråga om en A-traktor som du inte vill kosta på?

krambriw
24 april 2023 · 433 Inlägg

Brådhis skrev:
Nu tänker du lite fel här... smile

Aha, ja, såklart har du rätt!! Jag missförstod och trodde det gällde originalfälgar som jag själv har

Flam
24 april 2023 · 6 Inlägg

får skippa vanlig lås bult då, vart kan man hitta låsbultar med flytande kona alltså mer utbud utav dem.

Putteliten
24 april 2023 · 9 083 Inlägg

Bättre att skippa låsbultar. Om någon vill ha dina fälgar, så får dom bort dom ändå.

Lucif3r
25 april 2023 · 2 221 Inlägg

Enda skillnad låsbultar gör är hur mycket skador i övrigt det kommer bli på bilen.

Mossan1
25 april 2023 · 2 856 Inlägg

Låsbult/mutter är bland det första som delete'as på mina fordon.

Ställer oftare till ett jäkla elände för bilägaren mer än för tjuvarna.
Sen ska väl vägas in var och hur bilen parkeras givetvis. Mitt i "dåliga områden" kanske det är omvänt.
Och givetvis om man har hjul i hästväg.

Senast redigerat av Mossan1 (25 april 2023)

krambriw
25 april 2023 · 433 Inlägg

hur mycket skador i övrigt det kommer bli på bilen

Brukar nog bli skador oavsett. Härom dagen såg jag en Tesla på leca-block men utan hjul. Ägaren (alternativt försäkringsbolaget) får hoppas batteriet inte också blev skadat

isso \m/(><)\m/
27 april 2023 · 742 Inlägg

torsen skrev:
Korta svaret är: NEJ!

"Låsbulten"(skruven eller muttern) med fast kona kommer att styra över de övriga 4 med flytande kona.
Följden kommer att bli att fälgen wobblar radiellt(upp och ner) = mycket stark obalans och "skuttande" bil.

Varför inte skaffa passande fälgar, eller utesluta "låsbultar"?

Eller är det fråga om en A-traktor som du inte vill kosta på?

Hjulet styr på navet, iaf på bilar sedan 80-talet om det inte gäller nått udda junk ingen vill veta av. Låsbulten kommer orsaka lite brytning på kona och gängan i det hålet.

Keso är köttfärs gjord på mumintroll
Utmarks-Loke
27 april 2023 · 5 862 Inlägg

Stjäls det fortfarande hjul från bilar? Trodde det slutade efter att det blev vanligt och billigt med lättmetallfälgar. Kanske det fortfarande är stöldrisk om man har 20" bling-hjul? Själv säger jag som andra ovan, låsmuttrarna är det första jag gör mig av med, de ställer bara till med problem. Och det även om man har fälgar i rätt storlek så man slipper de där flytande konorna, som jag inte ens visste fanns

krambriw
27 april 2023 · 433 Inlägg

Jag har aldrig haft några problem med mina originallåsbultar på mina originalfälgar på mina originalaudisar

krambriw
28 april 2023 · 433 Inlägg

Stjäls det fortfarande hjul från bilar? Trodde det slutade efter att det blev vanligt och billigt med lättmetallfälgar

Originalfälgar bling-bling med xtra allt är långtifrån billiga

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang