För och nackdelar med Fyrhjulsdrift?

NitrousOxideSystem Zoom Zoom
17 mars 2007 · 381 Inlägg

Är det värt att köpa en 4WD om man bara ska använda den på sommaren .. ?

Power is Nothing Without Control
twin_cam Smålänning
17 mars 2007 · 7 877 Inlägg

Med 4WD så kräver det mycket övning om man ska köra fort på hal väg. Det funkar inte som på en tvåhjulsdriven bil att bara trampa ner kopplingen om man får sladd, för då ligger man i diket. Man får inte vara rädd att gasa.

ex: Om en framhjulsdriven bil går rakt fram i en kurva så är det bara att släppa gasen så går den dit du vill (oftast). Gör en fyrhjulsdriven samma sak så är det bara att gasa, annars så blir det bara värre.

En bakhjuldriven som får för brett ställ så är det bara att frikoppla och hoppas. Med en fyrhjulsdriven så gäller mer gas och styra emot.

Men har du lärt dig fyrhjulsdrift sen så är du antagligen beroende! Mer rätt förare så drar en pigg 4WD (impreza, evo, s2, s4 m.m) en porsche eller annat utan problem, kanske inte på asfalt, men såfort det bara blir lite damm på vägen, och är det halt så kommer den fyhjulsdrivna vara i stockholm innan porschen har kommit iväg.

Fördelar:
Roligare på sommaren
Roligare på vintern (med övning)
Bättre framkomlighet i halt väglag.
Motorbroms på alla fyra.

Nackdelar:
Farlig med fel förare i halt väglag (går att öva upp wink )
Liiite dyrare servicekostnader
Dyrare försäkring
Marginellt högre bränsleförbrukning
En del är känsliga för rullomkrets.

Säkrare än framhjulsdrift på vintern är det egentligen inte, i alla fall inte för en ovan.
Bromskraften med dom vanliga bromsarna är samma som för 2WD.

OT: Undrar hur saaben hade gått med 4WD tongue den klarar halvmeterdjupt med FWD wink Bara man tar lite sats big_smile

Allt blir vad man gör det till.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Gkskxkzkd
17 mars 2007 · 77 Inlägg

Golf_Gti skrev:
Vi säger så här .

Har man en RS4 så finns det inga nackdelar,bara fördelar.Enkelt wink

Mvh

He, he...!

Ja, visst är det enkelt...?! wink

// Thomas

Bumbe Quattro
17 mars 2007 · 28 Inlägg

En sak kan jag bara säga.. har man börjat köra 4wd så är man såld, en gång 4wd alltid 4wd. smile QUATTRO!

* Quattro - De e ba´r å åk! * -- * Om livet suger... Överladda!! *
Audi UrQ, S2, S4
Mäki Långsam Perfektionist
17 mars 2007 · 4 800 Inlägg

Förstår inte när folk säger att det är säkrare med 2wd på vintern. Har dom glömt att man jämt har fäste framåt med en 4wd?
Visst är det farligt att sätta en förare som kört 2wd i en 4wd bil, men se det på ett annat sätt då, är det inte farligt att sätta en person som alltid kört fwd i en bil med rwd (eller tvärtom) så fort det blir lite halt ute? Det säger ju sig självt.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
Bostrom RS
10 juli 2007 · 886 Inlägg

TobbeE_87 skrev:
Jo, de kan ju bli lite spännande ibland då de bara kanar iväg, är SÅ kul när man svänger och får lite sladd och bilen bara glider i sidled... Men de är smällar man får ta big_smile
Sen måste jag ju hålla med den som sa att de är svårt att få sladd me fyrhjulsdrift, min audi släpper inte i första taget iaf, ska vara riktigt halt för att de ska gå bra att sladda, ska du ha riktigt kul med fyrkrafs så bör du ha ~300 hkr under huven...

Det där stämmer tyvärr...måste ha ganska rejält med kraft under huven för att 4wd ska släppa på asfalt...speciellt om man har lite breda däck. Även i regn. Men när det väl släpper så finns det inget roligare att köra cool

Focus RS
blacken
10 juli 2007 ·

I det här landet så överväger fördelarna med fyrkrafs nackdelarna med tanke på den vägstandard och klimat som råder i detta land.

tecman
10 juli 2007 · 1 741 Inlägg

men enda problemet jag vet med 4-krafs är att accelrations känslan är obefintlig. iaf i dom 4-krafsare jag åkt och kört. om dom är styva i fjädringen men har endel hk så ser man endast på mätaren att det går snabbt man känner det inte.

tycker det är tråkigt.. jag vill ha känsla i en bil annars är den för opersonlig.

och man kan visst gå ifrån 4-krafsaren inga problem alls... och det är farligare att sätta en som bara kört fram i en bakkrafsare än tvärtom.

Senast redigerat av tecman (10 juli 2007)

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
JalleJ
10 juli 2007 · 420 Inlägg

Jag skall lätt ha 4WD, tror det blir alla bilar jag ska köpa, även min förstabil som antagligen blir en Golf Mk2 Syncro lol

Senare blir det antagligen någon Quattro eller någon annan roligt 4WD, några tips föresten?

AudiS LicensSvetsare
10 juli 2007 · 280 Inlägg

Gott om Quattro folk i denna tråden...

Den enda nackdeln som jag bryr mig om med 4-kraffs är efektförlusten i drivningen, vet dock inte hur mycket det rör sig om.

Ps en chippad A3 tsq är säker trevligt, jag är helnöjd med min S3 iallfall.

Slår man yxan i båten får man ro som fan!
Audi S3 (2000)
Bobo
12 juli 2007 ·

Jag har haft bilar med både FWD, RWD och AWD. FWD går bort direkt det skulle jag aldrig kunna tänka mig att äga om det inte var en tillfällig skrotbil eller dyl. RWD som jag hade på min Nissan 300zx TT var riktigt kul att leka med, dock inte lika roligt när man körde i 160 i regn och bakvagnen börjar sladda när man växla ner och trycker på. AWD har jag haft 3 bilar och så länge jag inte köper en riktigt sport bil med RWD så kommer jag alltid ha en bil med fyrhjulsdrift, jag ser egentligen ingen nackdel förutom att bilen blir tyngre men så länge du skaffar en bil med rätt effekt så spelar det inte roll. Kan ta min polare tex han har en Ford ST220 och han brukar säga det enda han saknar på sin bil är min fyrhjulsdrift, eller som när jag precis köpt bilen mitt i vintern och hade bara sommardäck på, en polare testkör den en liten sväng och när vi kommer tillbaka är han helt lyrisk, vilket fäste du har det är snuskigt, helt sjuk skilland mot min (han har en Volvo S60 2.4T fwd) det han inte visste var att jag hade sommardäck på och enda tycker att den har sjukt fäste. Har man sin bil året om finns det inga alternativ.

Hee-Maan
13 juli 2007 · 3 113 Inlägg

vad jag vet så.. drar de ofta mer bensin och man inte kan göra stillastående burnouts wink hehe

sen har man riktigt bra acc med 4wd smile

Semper Fi
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang