Kcr box

Makowski
14 december 2023 · 20 Inlägg

Hej, har en jaguar xf 2014 2.2d 200hk, är det nått dåligt med att stoppa i en kcr box?
Jag har aldrig provat att använda en

Jesper328
14 december 2023 · 2 373 Inlägg

Ja, till skillnad ifrån en motoroptimering så lurar du bara motorn med en KCR-box.
Duger i en A-traktor kanske, men det är ingenting som jag skulle stoppa i min egna bil.

Fun fact: Fick på märkesverkstad uppdraget att koppla in en trimbox ifrån Brabus i en splitterny MB V300.
Var inte speciellt bekvämt att knipsa kablar på en bil för dryga miljonen. lol
Kommer ej ihåg hur den kopplades, men det var nog något liknande en låda ifrån KCR.

Senast redigerat av Jesper328 (14 december 2023)

Up the RA
Makowski
14 december 2023 · 20 Inlägg

Typiskt, det är ju bra åris och verkar smidigt så klart att det ska vara skit.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 december 2023 · 13 744 Inlägg

en riktig optimering är värd pengarna..    mätte upp en Caddy orginal med kcr och med optimering.   visst blev det skillnad med kcr.  önskar att jag mindes sifforna exakt men det var ett antal år sen.
men förbättringen i 80-130 blev dubbelt så bra med optimeringen.  mot kcr.    så säg att man sparade 3sec på kcr så sparade man 6sec med optiimering men det var bättre siffor en så.   minns jag inte fel var det en 75hk caddy

kör ju själv en optimerad 90hk polo tdi från 2010 och älskar hur bilen är med optimeringen.  det blev stor skillnad.  den är ju inte snabb nu heller men körbarheten ökade något enormt.  nu drar den i 90km/h på 5ans växel förut var man tvungen att gå ner på 3:an för att den i huvudtaget skulle öka i fart.

kompisen har optimerat bilar sedan tidigt 2000tal och jag har åkt i säkert 100 olika bilar. och jag skulle aldrig ens fundera över att göra en optimering bilarna blir så mycket bättre.  en del bilar blir helt sjuka med en optimering smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
simlar
14 december 2023 · 5 526 Inlägg

Jämföra en 75hk Caddy med KCR-box mot en riktig optimering är ju dock inte riktigt rättvist med tanke på att 2,0TDI 75hk Caddy är onormalt kraftigt mjukvarustrypt  (den ostrypta fabriksmotorn har 140hk).

Samma med din 1,6TDI 90hk Polo, den ostrypta fabriksversionen av den motorn har 105hk. Endast mjukvara som skiljer dom åt.

Det jag vill säga är att inte alla bilar som ger sån otrolig skillnad mellan trimbox jämfört med modifierad mjukvara utan märks störst på dom som har mjukvarustrypt lågeffektsversion av samma motorhårdvara.


Men jag håller med om att riktigt mjukvaruoptimering är bättre än KCR-box eller dylika trimboxar som lurar motorns signaler istället för att faktiskt ändra mappningen.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Makowski
14 december 2023 · 20 Inlägg

Vart ska man vända sig för en optimering?
Jag bor i varberg

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 december 2023 · 17 485 Inlägg

Hm. Har en Caddy 2,0TDi med bara 102Hk. Ska nog köpa en KCR.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 december 2023 · 13 744 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Hm. Har en Caddy 2,0TDi med bara 102Hk. Ska nog köpa en KCR.

skulle aldrig misshandla en stackars bil med sånna där skitboxar smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 december 2023 · 13 744 Inlägg
Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Mew
14 december 2023 · 2 160 Inlägg

Makowski skrev:
Vart ska man vända sig för en optimering?
Jag bor i varberg

BSR är klockrena, min röst hamnar där. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang