Citroen c3 beter sig konstigt!

ElinKarin
18 december 2023 · 1 Inlägg

Hej!

Jag kan absolut ingenting om bilar och har för tillfället ingen att vända mig till om just detta.
Jag har en CITROEN C3 1,4I SX KOMF -04 som har börjat krångla nått så jävulskt.

Lämnade in bilen för lagning av hjullager efter ca 2-3 månader då den bara stått orörd. När jag hämtade bilen startade den direkt och gick fint. Men när jag hade låtit den stått i nån timma och sedan startade och åkte iväg så märkte jag att den var extremt tungstyrd och Airbag, handbroms samt batterilampan började lysa, åkte då och parkerade och stängde av bilen. Försökte starta den igen men den var helt död. Efter att jag låtit den stå någon timma så startar den utan problem och jag börjar åka iväg för jag tänkte då att det var batteriet som var urladdat och att jag kunde åka runt lite. MEN... då börjar den dumma sig igen och alla lampor på displayen börjar lysa (förutom motorlampan och oljelampan) och när jag ska använda blinkers visas det i displayen men inget ljud eller ljus utav det visas utifrån. Styrningen blir tung igen, varvmätaren/hastighetsmätaren funkar inte och helt plötsligt så slocknar hela bilen, alla lampor slocknar, hela displayen blir helt svart. Hel/halvljus funkar inte. Ingenting elektriskt funkar överhuvudtaget men bilen går fortfarande att fortsätta köra dock är den tungstyrd. Åker då hemåt och den börjar sakta tappa fart och hackar sig fram. När jag stannat bilen på parkeringen så bara dör den igen och går inte att starta alls.

Ska bara tillägga att batteriet är helt nytt. Köptes i våras nån gång.

Vill gärna höra idéer på vad detta kan vara för något.. Är så less på  denna bilen nu.

Mvh
Elin :-)

Mew
18 december 2023 · 2 160 Inlägg

Generatorn som börjar bli dålig och inte laddar batteriet ordentligt? Alternativt dålig kontakt någonstans, kanske vid batteripolerna?

Brådhis * Voff voff *
18 december 2023 · 10 280 Inlägg

Eller så har drivremmen till generatorn gått av...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
20 december 2023 · 7 238 Inlägg

Mät batterispänningen, som ska vara minst 12,6 volt på fulladdat batteri.
Underspänning = lägre spänning - kan orsaka mycket "spökerier" med elektriska komponenter.

Du kan gå in på citroenakuten, som är kostnadsfri, endast registrering, och ställa din fråga under rubriken C3.
Lycka till.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang